Spiegels met kuren

1997-2010
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Spiegels met kuren

Bericht door Tubbe » vr 07 feb, 2025 14:39

Mijn spiegels zijn elektrisch niet meer verstelbaar (zal knop moeten nazien) maar sinds een paar dagen reageert ook de memory stand (via stoel memory) niet meer.
Ligt het voor de hand dat de memory uit voor de spiegels het begeven heeft of moet ik naar een ander euvel zoeken?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Spiegels met kuren

Bericht door vel0city » vr 07 feb, 2025 14:53

De memory functie werkt door middel van een aantal encoders in de spiegelmotor die de positie doorgeven aan de stuurunit van de spiegels, welke ook luistert naar welke knop van de geheugenstoelen je indrukt. Gaan beide spiegels niet meer mee met de memory stand? En gaat de rechter spiegel niet meer naar beneden als je met de bak in z'n achteruit het kleine knopje op de spiegelverstelknop indrukt?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Spiegels met kuren

Bericht door Tubbe » vr 07 feb, 2025 14:54

Volgens mij doet de achteruitrijd stand het nog wel. De memory standen van de spiegels deden het meestal, maar niet altijd. Herstarten van de auto lostte het meestal op.
Ik zal even alle opties langslopen dit weekend.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 07 feb, 2025 19:07

Net even kunnnen checken, rechts is bedienbaar en heeft memory en achteruitrijd stand. Links doet niks. Zal dus vermoedelijk de spiegel motor zijn?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 07 feb, 2025 19:22

Dan zal inderdaad het spiegelmotortje zelf hemelen zijn. Zo'n ding vervangen is niet erg spannend verder.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 09 mar, 2025 23:14

Heb inmiddels een vervangende (werkend) motor geplaatst (kwam natuurlijk weer wat anders tussendoor). Bediening werkt nu wel weer maar de memory links is nog steeds nergens te vinden terwijl rechts het wel doet.
In de SAAB WIS lees ik dat de PowerMirrorModule bij een foutmelding alle ondersteuning eruit gooit, dus geen memory meer voor beide spiegels en geen achteruitrij kantelstand. MAar die werken dus nog wel. Zit er nog een kans in dat het relais gedeeltelijk faalt of is bijv een draadbreuk inmiddels voor de hand liggender? Suggesties?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 10 mar, 2025 21:55

Zeker dat alle contacten schoon en geleidend zijn?

Alex

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 10 mar, 2025 23:13

En heb je wel het juiste type spiegelmotor geplaatst (met memory)? Zijn nl 2 typen: 1 met en 1 zonder.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 11 mar, 2025 9:53

Het motortje zonder memory krijg je niet eens aangesloten op een memory-uitgeruste auto, d'r zit een andere stekker op de spiegelmotor met meer draadjes als je memory spiegels hebt.

Is het vervangende motortje nieuw of 2e hands? Als dat laatste het geval is, komt 'ie uit een auto waar het systeem wel werkte of is dat niet bekend? Kans bestaat dat ook bij het nieuwe 2e hands motortje de encoders defect zijn en geen positie meer doorgeven, dat zijn erg fragiele kleine tandwieltjes waar dat allemaal mee zit aangesloten.

D'r zit geen relais verder in het memory mirror systeem, wat er niet in zit gaat dan ook niet stuk natuurlijk :) Draadbreuk kan, los zittende stekker lijkt me eerder het geval. Zitten de stekkers in de spiegelvoet goed vast en alle stekkerpennen vast? Zit de stekker op de spiegelmotor goed vast (met een klikje)?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Spiegels met kuren

Bericht door Tubbe » za 15 mar, 2025 20:40

Dank voor het meedenken. Ik zal de connectoren aan beide zijden nog even met contact spray doen idd. En dan checken op een klikje.

De motor komt uit mijn vorige 9-5, ook met memory en die deed het toen ik m heb weggelegd.

Plaats reactie