Laten we bij het begin beginnen. In de loop der jaren heb ik al drie SAABs gehad, en sinds afgelopen zomer rijd ik met veel plezier in een 9³ Cabrio Senses Edition uit 2002. Een fantastische auto, maar niet bepaald de meest praktische. Voorheen had ik een 9⁵ Estate Aero, die helaas het loodje heeft gelegd door sludge. Sindsdien blijft het kriebelen om weer een 9⁵ Estate te bezitten. Hoewel de viercilinderblokken geweldig zijn, heeft de B308E me altijd al nieuwsgierig gemaakt.
Twee weken geleden kreeg ik in de SAAB WhatsApp-groep, waar ik lid van ben, een SAAB 9⁵ Estate ARC 3.0t doorgestuurd. Mijn interesse was meteen gewekt. Na een telefoontje kreeg ik het verhaal van de auto te horen, en ik neem jullie er graag in mee...

Morgen haal ik deze 9⁵ op in Noord-Holland voor €600. Ik word daarmee de 10e eigenaar (ja, ik weet het). De auto begon zijn leven in Duitsland en werd in 2008 naar Nederland geïmporteerd. De huidige eigenaar kocht de auto in juli 2024 met het plan om hem volledig op te knappen. Helaas is hij door langdurige ziekte niet in staat geweest om dit project op te pakken, dus die taak neem ik met veel plezier over!
The good:
- De 5-traps automaatbak schakelt vlotjes en is recent geheel ververst
- Het zwarte lederen interieur is in top conditie
- De lak is in goede staat, op wat deukjes op het spatbord aan de passagiers kant na
- Motortje draait erg goed en heeft recent een nieuwe distributieriem gekregen
- De waterpomp lekt, deze is niet samen met de distributie vervangen (zucht)
- ABS storing (wellicht een vieze sensor?)
- De banden zijn zo goed als semi-slicks
- Bussen van het subframe zijn op
- Roest op de gebruikelijke plekken bij de wielkasten achter
- Slecht geïnstalleerde aftermarket LED lampen
- Originele radio ontbreekt
- Geen APK op het moment van aanschaffen
Morgen rijd ik de auto direct naar PgB Autoservice in Twente, waar Pascal de meest urgente zaken meteen zal aanpakken en ervoor zorgt dat de auto weer door de APK komt. Ik neem een reserve set ALU22-velgen met goede banden mee, zodat de rit in ieder geval veilig verloopt. Later zal ik ook een to-do lijstje toevoegen aan deze post om overzichtelijk te maken wat de plannen zijn.
Dit is mijn eerste B308E, dus tips en tricks zijn altijd meer dan welkom!