Turbo stopt er soms gewoon mee
-
irix
- Geregistreerd lid
Turbo stopt er soms gewoon mee
Ik heb een Saab 9-5 2.3 Aero uit 2000.
Hij heeft OpenSID en een Stage 1 van Dion. Allemaal gedaan door de vorige eigenaar overigens.
Sinds kort is er echter iets geks. De turbo valt soms gewoon zomaar uit. Voor de rest blijft de auto alles naar behoren doen, alleen geen turbo meer. Ik krijg geen melding, geen CE, niets.
Als ik de auto dan aan de kant zet, de motor uit zet, even wacht, weer start en ga dan werkt alles gewoon weer naar behoren, inclusief turbo.
Het gebeurt meestal op langere ritten na langere tijd, de kans dat het op de terugweg gebeurt is groter dan op de heenweg. En ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, dus ik zoek hier naar tips. Wat kan ik controleren? Wat zijn de verdachte onderdelen? De DI? Die heb ik in deze auto nog niet zelf vervangen.
Hij heeft OpenSID en een Stage 1 van Dion. Allemaal gedaan door de vorige eigenaar overigens.
Sinds kort is er echter iets geks. De turbo valt soms gewoon zomaar uit. Voor de rest blijft de auto alles naar behoren doen, alleen geen turbo meer. Ik krijg geen melding, geen CE, niets.
Als ik de auto dan aan de kant zet, de motor uit zet, even wacht, weer start en ga dan werkt alles gewoon weer naar behoren, inclusief turbo.
Het gebeurt meestal op langere ritten na langere tijd, de kans dat het op de terugweg gebeurt is groter dan op de heenweg. En ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, dus ik zoek hier naar tips. Wat kan ik controleren? Wat zijn de verdachte onderdelen? De DI? Die heb ik in deze auto nog niet zelf vervangen.
-
SebastiaanBosma
- Geregistreerd lid
Re: Turbo stopt er soms gewoon mee
Je noemt dat je ineens "geen turbo meer hebt"... Ik denk dat je bedoelt dat er vermogen mist?
Goed dat je noemt dat je OpenSID hebt; Heb je al eens gekeken wat je "mair" doet tov je "mreq"? Dit is de hoeveelheid lucht die er door je cylinders gaat tov de hoeveelheid lucht die je vraagt via het gaspedaal; een belangrijke maat voor de prestaties die geleverd worden
Goed dat je noemt dat je OpenSID hebt; Heb je al eens gekeken wat je "mair" doet tov je "mreq"? Dit is de hoeveelheid lucht die er door je cylinders gaat tov de hoeveelheid lucht die je vraagt via het gaspedaal; een belangrijke maat voor de prestaties die geleverd worden
-
irix
- Geregistreerd lid
Ik mis vrijwel al het vermogen, de turbodrukmeter slaat normaal tot in het rood uit en dan nog maar aan het begin van oranje en hij is amper nog vooruit te branden. Het lukt wel, maar heel traag.SebastiaanBosma schreef: ↑ma 30 dec, 2024 10:57Je noemt dat je ineens "geen turbo meer hebt"... Ik denk dat je bedoelt dat er vermogen mist?
Opnieuw starten verhelpt het. Ik heb ergens gelezen dat het een sensor of klep zou kunnen zijn, die dus ergens valse info geeft en daardoor de boel uitgooit.
Ik ga vanmiddag kijken wat mreq/mair aangeven als hij wel goed werkt en mocht het gebeuren ook wat hij aangeeft als hij geen vermogen meer heeft.
-
evo
- Donateur (2x)

Lijkt erop dat iets je wagen triggert om de APC stil te leggen of zelfs in closed loop te blijven. Normaliter zou dit een foutcode of zelfs check engine moeten opleveren. Die zou je dan in de goede richting kunnen helpen over wat er precies aan de hand is.
Puur uit ervaring gooi ik het op een slechte / defecte inlaatdruksensor of DI. Maar dat is natuurlijk zonder ook maar een waarde van je SAAB gezien te hebben...
Puur uit ervaring gooi ik het op een slechte / defecte inlaatdruksensor of DI. Maar dat is natuurlijk zonder ook maar een waarde van je SAAB gezien te hebben...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klink inderdaad als een elektrisch probleem. Als de turbo kapot is, dan heb je niet danwel en dan geen vermogen.
Turbo gaat kapot door mechanisch falen. Opeens geen drukopbouw dan staat de bov of wastegate open. Of een slechte sensor.. maar dat weet evo beter
Turbo gaat kapot door mechanisch falen. Opeens geen drukopbouw dan staat de bov of wastegate open. Of een slechte sensor.. maar dat weet evo beter
-
irix
- Geregistreerd lid
Ik heb een OBD-II module met InCarDoc Pro, ik weet niet of ik daar iets mee zou kunnen meten/loggen?evo schreef: ↑ma 30 dec, 2024 12:07Lijkt erop dat iets je wagen triggert om de APC stil te leggen of zelfs in closed loop te blijven. Normaliter zou dit een foutcode of zelfs check engine moeten opleveren. Die zou je dan in de goede richting kunnen helpen over wat er precies aan de hand is.
Ik weet niet hoe oud de DI is, ik ben echter gewend dat als er iets met je DI is je een CE krijgt, dat had ik met mijn vorige Saab (9-5 2.0t uit '03)
Kan het zijn dat de hele CE routine ergens is uitgeschakeld ofzo?
-
9323
- Donateur (2x)

In opensid kun je ook foutcodes aflezen. Moet je naar afkorting fcod zoeken.
-
jansen
- Donateur (7x)

Verstopte katalysator lijkt mij meer de mogelijkheid
-
irix
- Geregistreerd lid
Ok, vandaag gekeken en hij vraagt normaal gesproken als ik het gas flink intrap 1200 air en dat krijgt hij ook (of meer).
Maar ook gebeurde het op de terugweg weer en dan komt de gevraagde air niet boven de 600. En ook exact 600 steeds als ik wat vermogen wil.
Op een gegeven moment gestopt, motor uit, even wachten en weer verder en hij deed het weer, alleen soms een beetje stotterend of vrij laat echt de turbokick geven.
Ik zal kijken of ik foutcodes in opensid zie en wat de misfires zijn.
Ik heb de BDP niet kunnen uitsluiten, want ik weet niet hoe (behalve vervangen?)
Maar ook gebeurde het op de terugweg weer en dan komt de gevraagde air niet boven de 600. En ook exact 600 steeds als ik wat vermogen wil.
Op een gegeven moment gestopt, motor uit, even wachten en weer verder en hij deed het weer, alleen soms een beetje stotterend of vrij laat echt de turbokick geven.
Ik zal kijken of ik foutcodes in opensid zie en wat de misfires zijn.
Ik heb de BDP niet kunnen uitsluiten, want ik weet niet hoe (behalve vervangen?)
-
ReinO
- Donateur (2x)

BDP: wanneer je warm start dan komt die rpm naald slecht uit zijn hoek en na snelwegritjes
heb je vaker last van een haperende ontsteking (misfi s) en bokkende motor.
Het is een magneet die langzaam ter ziele gaat en best te vervangen is door de
wat prijziger originele.
heb je vaker last van een haperende ontsteking (misfi s) en bokkende motor.
Het is een magneet die langzaam ter ziele gaat en best te vervangen is door de
wat prijziger originele.
-
evo
- Donateur (2x)

Omdat je schrijft dat hij soms meer krijgt dan je vraagt, gok ik dat hij daarom in noodloop schiet. Maargoed, foutcode zou het uitsluitsel kunnen geven. Heeft hij dit altijd gedaan? Dan zou je naar de tuning kunnen laten kijken. Je moest eens weten wat voor verschrikkelijke gedrochten aan software in wel niet allemaal voorbij zie komen de laatste jaren. Als het zich pas sinds kort voor doet, zou ik de apc verdenken, wga, of slangetjes eraan...
Ondanks reino goede bedoelingen denk ik dat hij er volledig naast zit... de symptomen die jij beschrijft hebben niks te maken met wat hij noemt. Maar dat is mijn mening.
Ondanks reino goede bedoelingen denk ik dat hij er volledig naast zit... de symptomen die jij beschrijft hebben niks te maken met wat hij noemt. Maar dat is mijn mening.
-
irix
- Geregistreerd lid
De vorige eigenaar heeft hem naar Dion gebracht, dus ik ga er vanuit dat de tuning gewoon netjes gedaan is. Hij zei dat Dion hem ook niet verder dan dit zou doen gezien de leeftijd van de auto. Het is inderdaad pas sinds een paar weken, daarvoor nooit iets gehad dat hier op leek.evo schreef: ↑di 31 dec, 2024 10:01Omdat je schrijft dat hij soms meer krijgt dan je vraagt, gok ik dat hij daarom in noodloop schiet. Maargoed, foutcode zou het uitsluitsel kunnen geven. Heeft hij dit altijd gedaan? Dan zou je naar de tuning kunnen laten kijken. Je moest eens weten wat voor verschrikkelijke gedrochten aan software in wel niet allemaal voorbij zie komen de laatste jaren. Als het zich pas sinds kort voor doet, zou ik de apc verdenken, wga, of slangetjes eraan...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik had onlangs ook een vermogens probleempje. Al schoot mijn auto niet in noodloop.
Mijn probleem zat in de BOV aansturing (er zat een checkvalve tussen
).
Daaraan vooraf heb ik al een andere APC erop laten zetten (T8 versie door Dion) en een andere wga…
Mijn probleem zat in de BOV aansturing (er zat een checkvalve tussen
Daaraan vooraf heb ik al een andere APC erop laten zetten (T8 versie door Dion) en een andere wga…
-
SebastiaanBosma
- Geregistreerd lid
Je geeft aan dat na een stuk volgas, waarbij mreq op 1200 staat, je mair er overheen gaat. Hoe veel gaat ie er overheen? max naar 1230 of gaat ie nog veel hoger? Dat vervolgens je mreq naar 600 gaat geeft aan dat de Ecu een limiter instelt nav dat ie iets vreemds heeft zien gebeuren. Heb je inmiddels al gekeken of er een storing opgeslagen is?
Weet niet of je mogelijkheden hebt om te loggen? Of dat Dion ergens in jouw opensid de ECMS in de listing heeft gezet? (staat er volgens mij standaard niet in? Evo?) Dan kun je namelijk zien welke limiter actief wordt.
Als je deze mogelijkheden niet hebt, zou ik ook denken dat je het ergens moet zoeken in je APC of vacuumslangen...
Weet niet of je mogelijkheden hebt om te loggen? Of dat Dion ergens in jouw opensid de ECMS in de listing heeft gezet? (staat er volgens mij standaard niet in? Evo?) Dan kun je namelijk zien welke limiter actief wordt.
Als je deze mogelijkheden niet hebt, zou ik ook denken dat je het ergens moet zoeken in je APC of vacuumslangen...