Ratelend geluid aanjager
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ratelend geluid aanjager
Sinds een paar dagen maakt de aanjager in de 9-5 een ratelend geluid. Tenminste, zelf denk ik in de richting van de aanjager, want bij hardere luchtstroom neemt het geluid toe. Het veranderen van de uitstroom naar voorruit of voeten maakt geen verschil. Hardere wind is simpelweg harder geluid.
Ik schat dat ik hiervoor de facia zal moeten verwijderen, klopt dat? Weet iemand welk onderdeel hier kapot lijkt te zijn? Is het zelf te doen voor iemand met magere sleutelervaring? (Oftewel gaat het om enkel loshalen van dingen)?
[youtube]https://youtu.be/C46sOJtoMO4?si=OVrXW36OINkzfaMV[/youtube]
Ik schat dat ik hiervoor de facia zal moeten verwijderen, klopt dat? Weet iemand welk onderdeel hier kapot lijkt te zijn? Is het zelf te doen voor iemand met magere sleutelervaring? (Oftewel gaat het om enkel loshalen van dingen)?
[youtube]https://youtu.be/C46sOJtoMO4?si=OVrXW36OINkzfaMV[/youtube]
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Ratelend geluid aanjager
Waarschijnlijk wat blad in de kachelventilator. Zit onder de parafan midden onder de voorruit
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Hmmm, bij de Kadett uit ‘78 ben ik dat gewend. Maar bij een “moderne” auto dacht ik dat dat helemaal afgeschermd was. Morgen eens even de boel daar loshalen en checken, bedankt voor de tip!reiernumans schreef: ↑zo 01 dec, 2024 16:03Waarschijnlijk wat blad in de kachelventilator. Zit onder de parafan midden onder de voorruit
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Haha, tsja, 'modern', het platform waar de 9-5 op staat komt uit halverwege de jaren '90 he.. 
-
vel0city
- Donateur (2x)

Yep, op onverklaarbare wijze zit het interieurfilter in een OG9-5 pas na de aanjager. Alle drek van buiten komt dus eerst in de ventilator, wordt lekker gehusseld en gaat dan pas naar het luchtfilterhuis, aan de passagierszijde in het voetenruim onder het dashboard. Waarom, Joost mag het weten. Bij de NG900/OG9-3 zat wel het filter voor de ventilator, en da's van dezelfde periode... 
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Haha op een verdwaalde Seat Ibiza van 2015 na, is de 9-5 de jongste auto hier. De rest is al lang belastingvrij. Vandaar dat de 9-5 door familie vaak “de jonge Saab” wordt genoemd. Perceptie doet veel:)reiernumans schreef: ↑zo 01 dec, 2024 19:29Haha, tsja, 'modern', het platform waar de 9-5 op staat komt uit halverwege de jaren '90 he..![]()
Maar ik ga er eens mee aan de slag, zou fijn zijn als het daarmee verholpen is.
-
op
- Donateur (4x)

Wat vaak helpt is even de aanjager op Max laten draaien en dan weer terug op 'auto' zetten. Als ie niet continue aanloopt hoef je hem nog niet te vervangen. die nieuwe zijn minder goed dan de originele, die lopen na en jaartje meestal niet meer lekker. Ik henb er al een paar gehad in al mijn 9-5jes...
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Nou... het probleem is zonder ingrijpen verdwenen. Hoewel mijn gevoel anders zei (heb meer dan genoeg ervaring met blaadjes in luchtkanalen in de auto's thuis), zal het toch echt een blaadje zijn geweest:)
Allen dank voor het meedenken!
Allen dank voor het meedenken!
-
ReinO
- Donateur (2x)

sowieso kan het geen kwaad om elk jaar daar ff schoon te maken
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Nee ik heb de paravan er vorig jaar nog af gehad om het ruitenwissermechaniek te vervangen. Is idd zeker een plek waar je veel troep aantreft.ReinO schreef: ↑wo 04 dec, 2024 8:29sowieso kan het geen kwaad om elk jaar daar ff schoon te maken
Ik vond het geluid deze keer alleen te regelmatig, te ritmisch, om aan een simpel blaadje te kunnen denken.
-
ReinO
- Donateur (2x)

niet het hele topic gelezen maar heb je al een reserve liggen voor het geval dat?