Blauwe rook bij koude start

1997-2010
Plaats reactie
1opetero1
Geregistreerd lid

Blauwe rook bij koude start

Bericht door 1opetero1 » za 23 nov, 2024 22:37

Dit is niet de eerste keer dat dit probleem onderwerp is op dit forum. Aangezien het moeilijk blijkt om de juiste diagnose te stellen én er bij mij een aantal symptomen zijn die ik niet eerder ben tegengekomen, wil ik er graag nog een keer aandacht voor vragen.
Het gaat om een 9.5 Aero uit 2001 met ca 350k op de teller. Fijne auto, behalve die walm die zo nu en dan de straat blauw zet.

Kenmerkende symptomen:
1) het gebeurt alleen bij een koude start, waarbij de auto flink wat uren heeft stilgestaan (> 8-10 h)
2) het gebeurt niet altijd
3) er is een duidelijke relatie tussen de frequentie waarmee het gebeurt en de buitenlucht temperatuur. ‘s Zomers gebeurt het vrijwel nooit, maar ‘s winters bij lage temperaturen (zoals de afgelopen week) is het elke ochtend raak.
4) olieverbruik is best hoog (ca 1/2000), maar tijdens het rijden is er nooit blauwe rook.
5) het gebeurt alleen als de motor tijdens de laatste rit goed op temperatuur is gekomen maar het is niet afhankelijk van de motorbelasting/rijstijl tijdens de laatste rit.

Iemand die hier iets mee kan als het gaat om wat er aan de hand kan zijn?
Bij voorbaat dank, Peter

Dorenboost
Geregistreerd lid

Re: Blauwe rook bij koude start

Bericht door Dorenboost » za 23 nov, 2024 22:44

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 9-5. Het lijkt erop dat het uitgedroogde klepseals zijn waardoor de olie langzaam de cilinder in loopt en die wordt dan verbrand bij de eerstvolgende start. Dat dit gebeurt als de motor goed warm is geweest heeft denk ik te maken omdat dan de olie lekker dun is en ook nog eens veel tijd heeft om de cilinder in te lopen door het lange stilstaan. En de door de kou krimpen de rubbers nog eens meer dan bij warm(er) weer.

Let op dit heb ik ook allemaal via google en dit forum uitgevonden. Bij mij is het nog niet daadwerkelijk gecontroleerd maar misschien helpt het om in de juiste richting te zoeken.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 23 nov, 2024 23:01

1opetero1 schreef:
za 23 nov, 2024 22:37
Iemand die hier iets mee kan als het gaat om wat er aan de hand kan zijn?
Ik zet mijn geld in op een turbo die een langzame dood aan het sterven is. De combinatie van rook bij koude start en hoog olieverbruik wijst me een beetje die kant op.

Als je zelf sleutelt kun je de cobra eens demonteren om te voelen of er speling op het asje zit (en olie in het inlaathuis te zien is), of de downpipe van de turbo demonteren om daar te kijken of je sporen van olie ziet.

Bij klepseals zou ik verwachten dat je het ook kunt opwekken/uitlokken door de auto lang uit te laten rollen in de versnelling en dan een dot gas geven.

1opetero1
Geregistreerd lid

Bericht door 1opetero1 » za 23 nov, 2024 23:23

Dank voor de reacties..
Met name de afhankelijkheid van de buitenlucht temperatuur is heel opvallend.

Als het de klepseals zouden zijn zou ik eerder verwachten dat het ‘s zomers vaker zou gebeuren (olie dan blijft langer dun)..

Als het de turbo zou zijn, is er dan een relatie te bedenken tussen de ernst van olielakkage via de turbo en de buitenlucht temperatuur.

In alle gevallen lijkt het logischer dat het erger wordt naarmate de temperatuur hoger is, maar dat is dus juist andersom..

En dan natuurlijk nog het gegeven dat het niet altijd gebeurt…
Zou het laatste kunnen worden verklaard doordat de motor natuurlijk altijd in een andere stand tot stilstand komt en er alleen in sommige standen van de nokkenas / kleppen olielekkage naar het uitlaatspruitstuk plaatsvindt?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 24 nov, 2024 10:52

heey
je kan er lang over nadenken over het hoe en waarom
je cat word er niet beter van die mag alle olie verwerken /opslaan tot die er genoeg van heeft
oplossing : het goedkoopste is de turbo eerst vervangen (ik deel reier zen mening )
indien dat geen oplossing geeft is een koprevisie aan de beurt

wacht nog wat langer voor ingrijpen dan mag je daar nog een catalysator aan toevoegen

de temperatuur nu zal eerder visueel laten zien dat er iets scheelt, bij warme temperaturen zou dit minder opvallen
auto's laten nu eenmaal meer condens zien tegenover de zomer

mvg werner

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » zo 24 nov, 2024 11:38

In plaats van de hele turbo kun je ook het middendeel vervangen. Scheelt nogal wat euro's. Wel opletten, er schijnen 2 versies te bestaan. :O:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 24 nov, 2024 12:14

Dorenboost schreef:
za 23 nov, 2024 22:44
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 9-5. Het lijkt erop dat het uitgedroogde klepseals zijn waardoor de olie langzaam de cilinder in loopt en die wordt dan verbrand bij de eerstvolgende start. Dat dit gebeurt als de motor goed warm is geweest heeft denk ik te maken omdat dan de olie lekker dun is en ook nog eens veel tijd heeft om de cilinder in te lopen door het lange stilstaan. En de door de kou krimpen de rubbers nog eens meer dan bij warm(er) weer.

Let op dit heb ik ook allemaal via google en dit forum uitgevonden. Bij mij is het nog niet daadwerkelijk gecontroleerd maar misschien helpt het om in de juiste richting te zoeken.
+1

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 24 nov, 2024 18:25

Ik zou niet gelijk een nieuwe turbo bestellen, maar eerst inderdaad eens de speling op het turbinewiel checken. Die chek is vrij eenvoudig uit te voeren. Downpipe losschroeven van de uitlaat van de turbo, en je kunt er al bij.
Pak dan ook even en goede zaklamp en kijk bij de turbo naar binnen.

Is het roestkleur tot matzwart en kurkdroog en is er geen overmatige speling op de turbine, dan moet je het in je klepseals of zuigerveren gaan zoeken.

Als de roetaanslag extreem is en/of glanst, dan zul je waarschijnlijk ook speling op de as van het turbinewiel aantreffen.

Het is wat Werner schrijft inderdaad zaak om de oorzaak vlot op te zoeken voor het behoud van je katalysator.

1opetero1
Geregistreerd lid

Bericht door 1opetero1 » zo 24 nov, 2024 23:42

Dank allemaal voor al het meedenken.

Ik zou denken dat als het de turbo is, het probleem zich altijd zou voordoen. En de afhankelijkheid van de buitenlucht temperatuur snap ik dan ook niet…
Maar goed, hopelijk is het de turbo en geldt weer ‘ns: ‘vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan’. Da’s immers waarschijnlijk de goedkoopste reparatie.

Ik ga de downpipe losmaken en de turbo van binnen bekijken.

Wordt vervolgd..

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 25 nov, 2024 7:55

tuurlijk die turbo en hoe weet jij straks hoeveel speling je mag voelen: zelfs met minime speling
kan ie al olie lekken en dat doet die van jou. Met die koude en dikke olie zit dat lager nog lekker opgesloten: dus wat ga je dan voelen?
Bij twijfel kun je een compressietestje doen: altijd leuk en leerzaam en 5 minuten werk.
Ondertussen zitten je delivery, ic en kat al vol met olie: haal maar eens zo n buis / slang er af.
Een deel van de turbo vervangen vraagt wel enige sleutelvaardigen en het juiste gereedschap,
het plaatsen van een nieuwe turbo trouwens ook.

Plaats reactie