De Noorse winters met bijbehorend zout strooien om de wegen ijsvrij te houden hakken er wat harder in dan de Nederlandse; hier was geen eer meer aan te behalen:
Het verwijderen was een koud kunstje en ik ging er van uit dat de nieuwe monteren ook niet al te gecompliceerd zou zijn. Welk één misverstand! Ik had het contactvlak op de draagarm met de staalborstel ontroest en dacht vervolgens de nieuwe kap er met enig beleid op vast te drukken. Nee dus. Ongeacht wat ik probeerde, het ding wilde niet klemmen en liet zich ook niet gelijkmatig ver genoeg op de rand schuiven. Ik zag ook dat de binnenring op sommige plaatsen wel klemde en dat er op andere plaatsen weer ruimte zat. Hij is dus niet goed rond. Uiteindelijk had ik 'm redelijk op z'n plaats, maar toen ik het veertje van de handrem in het gaatje stak trok de kracht daarvan de kap mee zodat die nu bovenaan zit tegen de beugel waar de remklauw en -blokken aan en in zitten.
Hoe krijg je het voor elkaar dat die stofkap goed blijft zitten? Tips en trucs welkom. Ik heb de binnenring van de kap op meerdere plaatsen met een tangetje naar binnen gebogen, maar dat deed niet veel. Opvullen met alumimiumtape lukte niet. Waar ik nu aan denk is er POR15 plamuur tussen te smeren, dat hecht op roestige oppervlakken en droogt knetterhard op. Maar ik hoop dat er iemand met een beter idee komt.
Alex