nieuwe radio, maar geen geluid
-
kleis
- Geregistreerd lid
nieuwe radio, maar geen geluid
Ik heb in de Saab 9-5 estate 2001 die ik sinds een week heb een radio gezet, de pioneer die erin zat werkte niet, wel geluid uit de cd, maar touch kapot, dus had ik niks aan.
Ik heb een andere gekocht met carplay. Alleen zit de bekabeling net anders. Ik heb de kabels allemaal losgeknipt en aan de goede kleuren/namen van de nieuwe radio vastgemaakt, hij gaat aan radio werkt goed, maar ik hoor níks uit de speakers.
Zie ik iets evidents over het hoofd? En hoe kom ik erachter wat ik fout heb gedaan? Dank!
Ik heb een andere gekocht met carplay. Alleen zit de bekabeling net anders. Ik heb de kabels allemaal losgeknipt en aan de goede kleuren/namen van de nieuwe radio vastgemaakt, hij gaat aan radio werkt goed, maar ik hoor níks uit de speakers.
Zie ik iets evidents over het hoofd? En hoe kom ik erachter wat ik fout heb gedaan? Dank!
-
kleis
- Geregistreerd lid
Re: nieuwe radio, maar geen geluid
Hier paar foto’s. Eerste foto hoe het nu zit. Key 1 key 2 en ‘back’ niet aangesloten (zoals ook bij Pioneer) ‘ant had ik wel aangesloten’ maar later losgehaald. Maakt geen verschil.
Geel en rood had ik eerst omgedraaid, nu weer geel op geel, rood op rood, geen verschil.

Foto 2 en 3 van oude Pioneer bekabeling. Die lichtgroene zit op de zwarte gesoldeerd. En die blauw witte ‘remote’ zit soort dubbelgevouwen erin. Kan daar de crux nog zitten?

Geel en rood had ik eerst omgedraaid, nu weer geel op geel, rood op rood, geen verschil.

Foto 2 en 3 van oude Pioneer bekabeling. Die lichtgroene zit op de zwarte gesoldeerd. En die blauw witte ‘remote’ zit soort dubbelgevouwen erin. Kan daar de crux nog zitten?

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Lichtgroen aan zwart is het 'omzeilen' van de handrembeveiliging door de handrem trigger draad op massa aan te sluiten (zou ik bij de nieuwe radio ook doen), die blauw/witte remote geeft de trigger naar de versterker om aan te gaan, dus die moet wel ergens heen gaan anders heb je geen geluid.
-
kleis
- Geregistreerd lid
-
kleis
- Geregistreerd lid
-
kleis
- Geregistreerd lid
[]Dit getest. Doet niks.
Voelt alsof ik iets simpels over het hoofd zie.
Voelt alsof ik iets simpels over het hoofd zie.
Reden: Quote verwijderd
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dat extra kabelboompje gebruik ik nooit, in principe triggert Pioneer de versterker en een elektrische antenne op dezelfde manier, dus ANT zou ook moeten werken, zolang aan de auto zijde er maar een pin tegenover zit die het signaal naar de versterker doorvoert.
-
kleis
- Geregistreerd lid
Ja dat gebeurt ook denk ik. Aan auto zijde zit er inderdaad een groene draad. die was in de oude situatie met Pioneer radio verbonden met blauw-witte draad uit de radio. Dat werkte. Er kwam geluid.reiernumans schreef: ↑ma 29 jul, 2024 12:13dus ANT zou ook moeten werken, zolang aan de auto zijde er maar een pin tegenover zit die het signaal naar de versterker doorvoert.
In de nieuwe situatie met nieuwe radio, heb ik alleen een blauwe ‘ant’ draad. Maar als ik die aansluit op de blauw-witte (die dus verbonden is met groene autodraad) draad krijg ik geen geluid.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

En komt er wel 12v op die ANT draad als je met je multimeter meet?
-
kleis
- Geregistreerd lid
Dat heb ik nog niet gedaan. Alles aansluiten zodat de radio voeding heeft, en dan checken of de ANT draad uit de radio 12v geeft toch?reiernumans schreef: ↑ma 29 jul, 2024 12:56En komt er wel 12v op die ANT draad als je met je multimeter meet?
Als niet, dan zit daar ‘t probleem.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Yes, en dan kun je evt de triggerdraad uit de auto nog even aan de geschakelde + doorlussen en kijken of je dan wel geluid krijgt. Dan weet je 100% zeker waar het probleem zit en dat het werkt als je de versterker maar een 'hoi jij moet inschakelen' signaal kunt geven.
-
kleis
- Geregistreerd lid
[]Dat is de gele denk ik hè? ‘B+ power wire’
Kan dat geen kwaad?
Kan dat geen kwaad?
Reden: Quote verwijderd
-
kleis
- Geregistreerd lid
Dit heb ik gedaan. Bij de gele erbij gestoken. Goed nieuws. Er komt geluid. Wel héél hard en veel ruis achterin. Heeft dat hier iets mee te maken?reiernumans schreef: ↑ma 29 jul, 2024 15:12en dan kun je evt de triggerdraad uit de auto nog even aan de geschakelde + doorlussen en kijken of je dan wel geluid krijgt.
Ik heb hier geen multimeter dus weet niet of die blauwe draad niks geeft. Maar is dit de permanente oplossing? Of kan ik t mooier doen?

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Of rood, ja. Eentje is geschakeld en de ander constant.kleis schreef: ↑ma 29 jul, 2024 15:14Dat is de gele denk ik hè? ‘B+ power wire’
Kan dat geen kwaad?
Voor een testje kan dat geen kwaad
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dan hebben we nu dus vastgesteld dat je geen goede trigger naar je versterker hebt, in principe moet de radio dat doen met de blauwe of blauw/witte draad. Daar moet 12v op komen zodra de radio aan gaat. Enige reden om daar geen spanning op te hebben is een instelling in de radio vermoed ik, of je maakt in de stekker ergens geen contact met de juiste draad in de auto.kleis schreef: ↑ma 29 jul, 2024 15:47Dit heb ik gedaan. Bij de gele erbij gestoken. Goed nieuws. Er komt geluid. Wel héél hard en veel ruis achterin. Heeft dat hier iets mee te maken?
Dat ‘ie zo hard gaat komt omdat je waarschijnlijk een interface tussen de radio en de auto moet hebben om het volume terug te brengen (je stuurt nu een versterkt signaal de versterker in). Bij Pioneer kun je vaak ook het volume in de radio helemaal omlaag stellen om het wat normaler te maken, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een interface om dat te doen. Als de radio dan ooit eens instellingen kwijt raakt of iemand zit ergens aan blaas je niet direct een versterker of speakers op.