Zoektocht: Nieuwe remschijven en blokken

1997-2010
waldpyk95
Donateur
Donateur

Zoektocht: Nieuwe remschijven en blokken

Bericht door waldpyk95 » wo 24 jul, 2024 18:58

Hallo allemaal,

Ik wil graag zelf mijn remmen gaan vervangen. In dit geval als eerste de achterste remschijven.

In mijn zoektocht naar de onderdelen kom ik erg veel opties tegen van verschillende merken en prijsklasses. Graag hoor ik van forummers met wat meer 9-5 rij-ervaring of er ook aanraders/afraders zijn.

Mijn ogen vielen zelf al op Brembo schijven maar dat is puur gebaseerd op de goede naam die ze bij mij hebben.

Ik hoor graag wat jullie ervaring is. Als iemand nog wat heeft liggen hou ik me natuurlijk ook altijd aanbevolen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Zoektocht: Nieuwe remschijven en blokken

Bericht door vel0city » wo 24 jul, 2024 19:20

In het kader van #durftemelden, ik heb nog een gebruikt setje schijven en blokken voor de standaard 288mm setup (niet geventileerde schijven) die welgeteld 5000km onder m'n auto hebben gezeten (alvorens ik er 300mm Aero remmen op het gemeubeld). Is kwaliteitsspul van ATE dus het kan nog een hele tijd mee. PB me maar als je interesse hebt :)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 24 jul, 2024 19:30

Ik heb goede ervaringen met:

Febi Bilstein
Meyle
Pagid (tegenwoordig Hella Pagid)
Swag
A.B.S.
Ate
Zimmermann (geperforeerd)

De laatste is zowel voor als achter te krijgen met en zonder perforatie. Met perforatie is mij het best bevallen.

waldpyk95
Donateur
Donateur

Bericht door waldpyk95 » wo 24 jul, 2024 20:06

vel0city schreef:
wo 24 jul, 2024 19:20
(alvorens ik er 300mm Aero remmen op het gemeubeld).
Bedankt voor het aanbod. Ik heb zelf echter een aero uitvoering en ben daarom zelf ook opzoek naar die 300mm :D

waldpyk95
Donateur
Donateur

Bericht door waldpyk95 » wo 24 jul, 2024 20:09

Steve-O schreef:
wo 24 jul, 2024 19:30
Ik heb goede ervaringen met:

Febi Bilstein
Meyle
Pagid (tegenwoordig Hella Pagid)
Swag
A.B.S.
Ate
Zimmermann (geperforeerd)

De laatste is zowel voor als achter te krijgen met en zonder perforatie. Met perforatie is mij het best bevallen.

Bedankt. Zo kan ik even ik zoek. Febi Bilstein zie ik vaak voorbij komen, zeker ook als meest gunstig geprijsd. Hoe is de levensduur hiervan t.o.v. de duurdere alternatieven uit dit lijstje? Of is dat te moeilijk te vergelijken.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 24 jul, 2024 20:15

Ik zou Até aanraden. Misschien niet het goedkoopste, maar in mijn ervaring zijn de schijven nauwelijks krom te trappen en geven de blokken een erg vertrouwenwekkende ‘bite’ (ook met koude remmen al). Enige nadeel is dat ze iets meer lijken te stoffen dan alternatieven.

Als het een beetje meer budget moet is Febi prima. Ik vind het pedaalgevoel wat minder lekker met Febi blokken en de schijven lijken iets sneller te slijten dan bijv Até.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 24 jul, 2024 20:52

Oh oeps, ik zie nu je onderschrift ja :D

ATE schijven en blokken kan je eigenlijk nooit fout mee gaan. Kosten inderdaad wat meer, maar dat haal je met de levensduur van het spul er weer makkelijk uit. Goedkoop is duurkoop, zeker met remschijven kan het aardig hard gaan als ze door de goedkope kwaliteit alsmaar krom blijven trekken.

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » wo 24 jul, 2024 21:27

waldpyk95 schreef:
wo 24 jul, 2024 18:58
Mijn ogen vielen zelf al op Brembo schijven maar dat is puur gebaseerd op de goede naam die ze bij mij hebben.
Ik heb met Brembo alleen slechte ervaring. 2 completen op voorkant bij Peugeot 308 en een bij Skoda Octavia snel krom geworden. Ze hebben kwaliteit verlaagd paar jaar geleden.
ATE is veel beter maar ook duurder (heb ik in mijn auto). Zimmermann of EBC for iemand met sportive rijgedraag 😉

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 24 jul, 2024 22:19

Ik heb ook geen denderende ervaring met Brembo… op mijn BMW E91 (BMW is qua remmen erg gevoelig). Enige spul wat wel werk is gewoon ATE! Het probleem bij BMW schijnt hem vooral in de remblokken te zitten.
Op mijn Golf IV had is Zimmerman geboorde schijven (312mm). Nooit problemen mee gehad. Die hebben er zeker 2ton onder gezeten…

Ik zou ook voor ATE kiezen. Is af-fabriek ook gemonteerd!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 jul, 2024 22:32

Brembo zou ik ook links laten liggen. Naam uit het verleden waar je nog wel voor betaalt, maar de prijs kwaliteit klopt aan geen kanten meer. Ook zou ik ver weg blijven bij alle rem delen van Bosch. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met TRW de afgelopen jaren. Schijven slijten wel relatief snel, maar gaan nooit krom. En de blokken hebben een goede bite.

waldpyk95
Donateur
Donateur

Bericht door waldpyk95 » wo 24 jul, 2024 22:36

Dank allemaal voor het meedenken en het delen van de ervaringen.

Até kende ik niet maar na wat onderzoek en jullie commentaren is de keuze gemaakt. Het feit dat ze er vanuit de fabriek onder zitten is natuurlijk al een teken.

Als ik het onthoud zal ik een foto toevoegen van de geïnstalleerde schijven. Als het ware als strikje om het draadje.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 24 jul, 2024 23:35

ATE heb ik de beste ervaringen mee. Kwaliteit en levensduur. Is ook de originele leverancier.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 25 jul, 2024 10:40

Het belang van de juiste combi blok/schijf is zeker niet te onderschatten. Is ergens een mooie tabel over te vinden. Welke combinaties wel en niet fijn samenwerken.... kan 'em alleen zo snel niet vinden.

Edit: https://www.at-rs.de/beitrag/items/brem ... chtig.html

Gevonden....

Ter info: op de familiesloep (9-5) heb ik Zimmernann schijven en blokken. Prima tevreden over, voor gewoon straatgebruik.

Afbeelding

waldpyk95
Donateur
Donateur

Bericht door waldpyk95 » do 25 jul, 2024 17:22

evo schreef:
do 25 jul, 2024 10:40
Het belang van de juiste combi blok/schijf is zeker niet te onderschatten. Is ergens een mooie tabel over te vinden.

Edit: https://www.at-rs.de/beitrag/items/brem ... chtig.html

Ter info: op de familiesloep (9-5) heb ik Zimmernann schijven en blokken. Prima tevreden over, voor gewoon straatgebruik.

Afbeelding
Super! Zimmermann is nu ook de overweging. Ik heb altijd het idee dat de remmen soms iets te wensen overlaten t.o.v. het vermogen (en gewicht) van de auto. Een wat sterkere schijf en agressievere blok is wellicht de oplossing zonder het hele systeem aan te hoeven passen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 25 jul, 2024 17:38

Bedenk wel dat gesinterde remblokken geluid maken! Red stuff of yellow stuff bijvoorbeeld..

Plaats reactie