Saab 9-5 2.0 heeft een grote beurt gehad en direct daarna blauwe rook bij koude start. Via dit forum kwam ik een vergelijkbare situatie tegen, waarbij teveel olie bleek bijgevuld. En inderdaad was dat bij mij ook het geval. De garage heeft 0,5l olie verwijderd, maar de blauwe rook blijft (nu een kleine week na olie verwijderen). Daar kunnen ook andere oorzaken voor zijn, maar voorlopig hou ik het op de naeffecten van teveel olie. Hoe snel (na hoeveel starts of kilometers) zou dit voorbij moeten zijn? Of moet ik me nu al zorgen maken over klepsteelrubbers of een kapotte turbo?
Gr.Roelof
Blauwe rook koude start, teveel olie bijgevuld
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Blauwe rook koude start, teveel olie bijgevuld
Teveel olie bijvullen is niet correct als oorzaak van dit probleem. Die 9-5 pan is zo groot dat er volgens
mij 1,5 olie extra in kan en dan nog gebeurt er niks bijzonders mee.
ff zoeken dus naar een goede diagnose: mijn tip begin goedkoop door
het turbowiel te voelen (of heb je een turbodrukmeter toevallig) daarna
een compressietestje enz.
Komt goed.
mij 1,5 olie extra in kan en dan nog gebeurt er niks bijzonders mee.
ff zoeken dus naar een goede diagnose: mijn tip begin goedkoop door
het turbowiel te voelen (of heb je een turbodrukmeter toevallig) daarna
een compressietestje enz.
Komt goed.
-
Scoloo
- Donateur

Luchtdoorvoeren in het kleppendeksel kunnen hier ook de oorzaak van zijn. Deze verstoppen vaak.
-
Roelof1954
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties en suggesties. Na nog een aantal keren starten en rijden is de blauwe rook verdwenen. Dezelfde ervaring dus als een ander forumlid beschreef. Misschien kan het technisch niet, maar voorlopig
zie ik toch maar af van verdere diagnostiek.
Groet Roelof
zie ik toch maar af van verdere diagnostiek.
Groet Roelof
-
ReinO
- Donateur (2x)

Die v6 waar ik regelmatig in rij en alleen maar stadsritjes mee maakt rookt af en toe na een koude start.
Uurtje gassen op de snelweg en hij is weer rookvrij -bijna-
Uurtje gassen op de snelweg en hij is weer rookvrij -bijna-