Nieuwe turbo
-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
Nieuwe turbo
In mijn huidige Saab 9-5 zit een Garret turbo met speling. Zijn die turbo's nog nieuw te koop?
Of kan ik hem ook vervangen voor een Aero turbo en zijn die nog wel nieuw leverbaar?
Of kan ik hem ook vervangen voor een Aero turbo en zijn die nog wel nieuw leverbaar?
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Re: Nieuwe turbo
Td-04 plaatsen gaat ook nog langer mee.
Deze zit kn de aero’s.
Deze zit kn de aero’s.
-
SebastiaanBosma
- Geregistreerd lid
Ik heb van mijn Garrett 7 jaar terug alleen de "cartridge" vervangen; dat is het het lagerhuis met draaiend binnenwerk. Gaat inmiddels alweer 100k kilometers goed. Dus als je zelf handig bent, kun je voor rond de 250 euro + wat pakkingwerk klaar zijn. Vaak is het wél goed om te weten of de speling is ontstaan door normale slijtage of dat de turbo door een andere reden misschien versneld aan zijn einde is gekomen...
-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
Is zo'n TD-04 nog nieuw te koop en in originele kwaliteit en geen Chinese import?veenaalt schreef: ↑za 14 okt, 2023 15:31Td-04 plaatsen gaat ook nog langer mee.
Deze zit kn de aero’s.
-
Scoloo
- Donateur

Deze zijn nieuw nog wel te koop. Je kan even Speedshop ter Stege een berichtje sturen. Weet alles van turbo's en heeft ook veel liggen.
Overigens zou ik een td04 ook gebruikt wel aandurven.
Overigens zou ik een td04 ook gebruikt wel aandurven.
-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
En de originele Aero turbo is een TD-04 15T, niet de 19T neem ik aan?
-
Scoloo
- Donateur

Klopt.Paulhofstra schreef: ↑za 14 okt, 2023 17:06En de originele Aero turbo is een TD-04 15T, niet de 19T neem ik aan?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Bij voorkeur een echte (of gebruikte echte) maar heb horen vertellen dat een imitatie ook best goed zijn inmiddels.
Verschillende aanbieders hebben TD04s in goede staat liggen die ze eventueel ook installeren voor je. Op een 2.0t of 2.3t moet je dan wel je software laten aanpassen, zodat de software de hardwarekarakteristiek goed volgt en andersom
Verschillende aanbieders hebben TD04s in goede staat liggen die ze eventueel ook installeren voor je. Op een 2.0t of 2.3t moet je dan wel je software laten aanpassen, zodat de software de hardwarekarakteristiek goed volgt en andersom
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ik heb deze zomer mijn 9-5 2.0t laten tunen door Vincent (evo hier op het forum) bij Saab garage Peter Mink. Helaas ging op de dag van tuning de turbo finaal kapot. Na demontage zagen we dat hij al kapot was hoor. Toen zelf (nou ja, mijn zwager) mijn kapotte Garret vervangen voor een TD04 van RenD.Tubbe schreef: ↑zo 15 okt, 2023 11:27Bij voorkeur een echte (of gebruikte echte) maar heb horen vertellen dat een imitatie ook best goed zijn inmiddels.
Verschillende aanbieders hebben TD04s in goede staat liggen die ze eventueel ook installeren voor je. Op een 2.0t of 2.3t moet je dan wel je software laten aanpassen, zodat de software de hardwarekarakteristiek goed volgt en andersom![]()
Vincent adviseerde me ook al om de software opnieuw af te stemmen nu er een TD04 in zit ipv een Garret. Wil ik ook doen, zodra het thuis wat rustiger is qua privé omstandigheden.
Ik ben eens benieuwd: op welke manier gaat dat verschil maken? Meer vermogen lijkt me niet? Misschien iets aan het turbo-gat? Een TD04 is groter en zou daardoor ook iets later opspoelen hoorde ik wel eens, klopt dat?
Dit is trouwens mijn 9-5 2.0t viewtopic.php?t=183760&start=15
-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
Welke TD04 van R&D? Hoorde dat die vsn Chinese makelij zijn...Heb je anders een link?
En moesten er bij jou toen ook olieleidingen vervangen worden door de stap van Garret naar TD04?
En moesten er bij jou toen ook olieleidingen vervangen worden door de stap van Garret naar TD04?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Nieuwe turbo
Olieleidingen moeten altijd vervangen worden bij wissel van type.
Omdat de beide turbo’s een andere karakteristiek hebben kan de software (die niet bij die hardware past) dit niet perfect volgen en kan dan bijvoorbeeld meer of minder benzine inspuiten dan bij het ideale mengsel past. Daarmee haal je minder uit de grotere turbo (minder koppel en vermogen). Mogelijk wordt het turbogat daardoor ook iets kleiner, al zal het juist door de grotere turbo altijd groter zijn dan bij de Gerrit. EVO kan dit natuurlijk beter uitleggen.
Omdat de beide turbo’s een andere karakteristiek hebben kan de software (die niet bij die hardware past) dit niet perfect volgen en kan dan bijvoorbeeld meer of minder benzine inspuiten dan bij het ideale mengsel past. Daarmee haal je minder uit de grotere turbo (minder koppel en vermogen). Mogelijk wordt het turbogat daardoor ook iets kleiner, al zal het juist door de grotere turbo altijd groter zijn dan bij de Gerrit. EVO kan dit natuurlijk beter uitleggen.
-
Scoloo
- Donateur

-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Hieronder even mijn eigen berichtje geplakt uit m’n topic dat ik aanhaalde, idd de leidingen vervangen.Paulhofstra schreef: ↑zo 15 okt, 2023 13:21Welke TD04 van R&D? Hoorde dat die vsn Chinese makelij zijn...Heb je anders een link?
Geen idee van welke makelij ze zijn, maar hij functioneert prima vooralsnog. Dank je wel voor de toelichting wat betreft de software! Komend voorjaar ga ik maar weer eens langs bij Vincent:)
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... D55559825A
Bij mijn weten geen shortnose TD04?

-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
Mijn Dame Edna is uit 2008 en moet dan een shortnose zijn schijnbaar. En eigen merk schijnt Chinees te zijn, origineel wel echt origineel Mitsubishi
-
Paulhofstra
- Geregistreerd lid
Net verkocht...Scoloo schreef: ↑zo 15 okt, 2023 16:56https://www.tradera.com/item/611371747
Misschien een mooie deal voor je?