Oliepeil en welke olie

1997-2010
Paulhofstra
Geregistreerd lid

Oliepeil en welke olie

Bericht door Paulhofstra » di 19 sep, 2023 15:42

Ik ging vandaag olie peilen en ik schrok van de ene druppel die nog net aan mijn peilstok hing (zie foto).
Hoeveel olie moet er nu bij om weer tussen beide inkepingen van min en max te komen? En is het midden dan het beste of beter max aanhouden.
Volgens Saab en het boekje moet er 5W30 in.
Er zit nu 0W40 in. Moet ik nu bijvullen met 0W40 of kan dat ook met 5W30?
Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Oliepeil en welke olie

Bericht door reiernumans » di 19 sep, 2023 16:07

Paulhofstra schreef:
di 19 sep, 2023 15:42
Hoeveel olie moet er nu bij om weer tussen beide inkepingen van min en max te komen?
Ik denk ongeveer een liter, daarna weer controleren en evt verder bijvullen. Ik hou 'm meestal een paar millimeter onder max.
Paulhofstra schreef:
Volgens Saab/het boekje moet er 0W30, 0W40, 5W30 of 5W40 in.
Paulhofstra schreef:
Er zit nu 0W40 in. Moet ik nu bijvullen met 0W40 of kan dat ook met 5W30?
Ik zou het liefste bijvullen met dezelfde olie die erin zit. Kan dat, om wat voor reden dan ook, niet is het belangrijker dat er genoeg olie in zit dan wat voor olie dat is. Verversen kan altijd nog/weer.. ;)

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » di 19 sep, 2023 19:02

Een nieuwsgierigheids vraag die hieraan gerelateerd is:
Wanneer jullie olie peilen, doen jullie dan wel of niet stap 4 in onderstaand lijstje (zelf even getypt)?

1. Dop indrukken en losdraaien
2. Peilstok eruit halen en schoonvegen
3. Peilstok er terug in om te peilen
4. Dop weer even geheel dicht en weer open
5. Peilstok eruit halen en aflezen

Door de bajonetsluiting van de dop, moet je hem een beetje natuurlijk indrukken om te openen en sluiten. En dat zorgt er in theorie voor dat je wellicht nét een ander niveau zult aflezen. Zal niet heel veel maken natuurlijk, maar we hadden hier een kleine discussie over:) Dus ben eens benieuwd, ben vast niet de eerste die hierover nadenkt:)

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 19 sep, 2023 20:23

..... gewoon pijlstok erin, dicht draaien weer losdraaien en aflezen ... weet niet waar de discussie over moet gaan ..

Bij de volgende keer olie wissel 5W30 synthetisch erin .. en ook daar kan weer over gediscussieerd worden .... maar denk bij de discussie aan de leeftijd van de auto en de kilometerstand ...

John

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » di 19 sep, 2023 20:39

2008 en 305.000km
Vrij standaard schijnt idd 5W30 te zijn, maar iemand adviseerde me bij die km.stand en leeftijd 10W60 aan....

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 20 sep, 2023 6:46

johnssons schreef:
di 19 sep, 2023 20:23
..... gewoon pijlstok erin, dicht draaien weer losdraaien en aflezen ... weet niet waar de discussie over moet gaan ..
Daarover dus. Maar het was een discussie met knipoog natuurlijk. Net als hoe hang je de wc-rol op

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 20 sep, 2023 8:00

Tussen de streepjes is 1 liter. Oudere motor 5W40 De W60 wordt vaak gebruikt bij tuning.

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » wo 20 sep, 2023 8:14

Hij is getuned....

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 20 sep, 2023 10:25

95twinturbo schreef:
wo 20 sep, 2023 6:46
Daarover dus. Maar het was een discussie met knipoog natuurlijk. Net als hoe hang je de wc-rol op
Goeie vraag, dit theoretische dilemma houd mij ook altijd bezig!
Bij het een slag aandraaien druk je de peilstok iets in. Daarna veert hij weer iets terug omhoog.
Je zou denken dat er dan een paar mm meer nat is op het aflees"venster" dan er daadwerkelijk in het carter zit.
Maar draai je de peilstok niet vast, dan ligt hij op de buis en dus te hoog.
Heel herkenbaar :bluethumb:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 20 sep, 2023 11:10

10w60 dikkere film en die pan is zo groot dat er makkelijk een liter extra in kan -hoeft niet natuurlijk-
met half synth kun je alles mixen, wat al gezegd is 'dat er olie in zit is belangrijker '.

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » wo 20 sep, 2023 11:38

Maar ReinO, zou jij 10W60 adviseren in mijn situatie?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 20 sep, 2023 12:19

Neen. Gewoon 5w30 of5W40 erin. En olieverbruik in de gaten houden. Altijd volsynthetische olie

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » wo 20 sep, 2023 12:23

Ook niet met 3 ton op de teller, biopower dus straks in Frankrijk E85 erin en veel hogere motortemperatuur en tuning van 185pk naar 240pk?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 20 sep, 2023 13:01

Paulhofstra schreef:
Afbeelding
heey
ik weet niet waarom je aan het boekje twijfelt, die info is mede verwezenlijkt door ingenieurs
ik zou eerder twijfelen wat door sommige hier op het forum uit hun mouw wordt geschud (als het al niet van horen zeggen is )
en jou auto is getuned, maar het is toch geen race bak waar dat je steeds volle bak mee gaat
jou bijgevoegde foto van de peilstok is belangrijk die moet steeds tussen min en max staan

mvg werner

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » wo 20 sep, 2023 13:11

Ja, en 1.5 liter op 1800 km is normaal?
Het ging in 1e instantie om het lage oliepeil en het hoge verbruik. Daarna ging de discussie over welke olie dat wellicht op zou lossen, dat de 0W40 die er nu in zit te dun is en beter 5W40 of hoger.
Overigens staat er in mijn boekje van Saab dus door de ingenieurs 0W30, 0W40, 5W30 of 5W40....

Plaats reactie