Airco kapot, nog 900 km te gaan morgen. Tips?

1997-2010
Plaats reactie
VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Airco kapot, nog 900 km te gaan morgen. Tips?

Bericht door VanBunst » zo 13 aug, 2023 17:27

'Gestrand' met de DE 2006 in Zuid Duitsland. Na 3 weken prima werken (en maand of drie bij werkzaamheden aan radiateur gecheckt en gevuld, hoewel dat niet echt nodig was), schakel ik de airco in vlak voor de file voor de Karawanken tunnel, niks... :-P+ En het was al 28 graden..Anyway, nu in Duitsland 34 graden en vrouw en kids trokken het niet meer. Ik dreef ook weg overigens. Hotel gepakt, maar wel morgen nog weer 900 km voor de boeg.

Iemand tips? Zekeringen heb ik gecheckt. Kan er iets anders aan de hand zijn dan 'leeg'? Losse draadjes, knopjes (na 3 weken Kroatische wegen zou een huis zelfs uit elkaar trillen :wink: ). Anders morgen maar langs een universele garage en hopen dat ze m kunnen vullen, mocht ie leeg zijn.

Hoor graag goede ideeën. Groet!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Airco kapot, nog 900 km te gaan morgen. Tips?

Bericht door reiernumans » zo 13 aug, 2023 17:38

Raampjes open, snelheid iets omlaag en even doorbijten zou mijn strategie zijn denk ik. Eerst thuiskomen, dan uitvogelen wat er met die airco aan de hand is

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » zo 13 aug, 2023 17:46

Zou ik normaliter ook doen. Maar mijn zoon heeft z'n rug gebroken (lang verhaal, klinkt dramatischer dan het is, maar zo heet t nu eenmaal), slikt nog medicijnen en werd soort van onwel door de hitte. Dus weinig keuze. Vandaar de vraag coor mogelijke quick fixes voor straks na het douchen

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 13 aug, 2023 17:48

ik doe het al 515.000 km zonder airco in de Saab zonder schuifdak, ik het het tot nu toe overleefd.
Gewoon accepteren dat het in de zomer soms warm kan zijn. Airco is leuk, maar zonder kan ook.
Een witte handdoek op het dashboard of 's nachts rijden kan ook al verschil maken.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 13 aug, 2023 17:59

Ik zou zelf eerst even checken of de aircopomp wel inslaat en van daaruit verder werken. Simpel te doen. Bij motor stationair de airco inschakelen en dan hoor je dat vanzelf

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 13 aug, 2023 18:28

Meest eenvoudige oplossing is morgen even naar een willekeurige garage in de buurt rijden
en vragen of ze de airco opnieuw kunnen afvullen. Ik vermoed dat er op dit moment
te weinig koelmiddel in de airco zit en de pomp om die reden niet inslaat (druk te laag).

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » zo 13 aug, 2023 20:53

Airco lijkt idd niet in te slaan

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 14 aug, 2023 7:23

Als de airco niet aanslaat, hoeft dat niet perse te laag koelmiddel te zijn. Kan ook de spoel zijn, de druksensor, of de pomp, of of of… De tijd die je kwijt bent aan een garage bezoek, kun je al thuis zijn. Los van de (wellicht onnodige) kosten.
Mijn airco functioneerde ook niet, wilde hem laten bijvullen in mei jl. Toen bleek hij nog vol te zitten en moeten we dus verder zoeken. Al bij al rijd ik sinds de aankoop van mijn 9-5 rond zonder airco. Dus ook al heel wat warme dagen gehad. Met een tweeling van 11 maanden achterin niet ideaal, maar ach. Raampjes iets open en door:)

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 14 aug, 2023 9:50

Diagnose: Kroatische wegen. Condensor met een gat.

Goeie service gehad hier van de Bosch garage. Aardige mensen. Gratis geholpen.

En dan nu moedig voorwaarts :wink:

Plaats reactie