Mijn 9-5 (‘99 estate B205E automaat) ging vanmiddag bij aankomst niet meer in de parkeerstand. Hieronder een reproductiepad (sorry, als IT’er ben ik gewend een probleem zo compleet en nauwkeurig mogelijk te omschrijven, wanneer anderen moeten meedenken
Symptomen:
- Gaat niet meer in P
- 1,2,3,D,N,R kan ik wel bereiken, maar wanneer hij in R staat, staat de hendel dus al helemaal vooraan
- waar je normaal zonder gebruik van de gevel van R naar N zou moeten kunnen, kan dat nu alleen met gebruik van de hevel
- de lampjes op het dashboard geven de werkelijke positie aan, die klopt. Daar heb ik foto’s van bijgevoegd ter info
Onze eerste verdachte is de schakelkabel, die versleten is, gebroken is of speling heeft. Schoonvader heeft een brug, ik had beloofd alvast dit ‘vooronderzoek’ te doen. Onze vragen zijn dan ook:
- als het inderdaad de schakelkabel betreft, denken jullie dan afgebroken, versleten (is dat staalkabel die dan ontvlochten is ofzo?) of op een andere manier speling erop?
- als dit de schakelkabel is, hoe kan je die het beste bereiken? Via motorruimte, via de pook, of van onder af? Nogmaals we hebben een brug dus van onderaf zou geen probleem zijn
- of denken jullie aan een andere oorzaak, bijvoorbeeld op basis van bekende kwaaltjes?
Ik heb uiteraard eerst het forum doorzocht, maar heb bewust een nieuw topic aangemaakt omdat ik de mogelijkheid van andere oorzaken ook wil openhouden. Ook dat is vanuit m’n werk een tic:)