Saab 9-5 B235
-
LuukB93
- Geregistreerd lid
Saab 9-5 B235
Hallo allemaal, ik heb toevallig op 9-5-2023 een zwarte 9 5 Aero uit 2003 van de sloop ''gered''. Het probleem is alleen dat er een stevige tik in de motor zit. Of ik er een compleet andere motor in ga hangen hangt af van de grondige inspectie die later thuis zal plaatsvinden.
Nu was ik aan het rondzoeken en toch veelal besproken onderwerp is de B235. Nu was mijn vraag wat het verschil is tussen de B235E en de B235R, de een zegt dat er daadwerkelijk veel anders aan is en de andere zegt dat alleen de turbo groter is, wat is hier van waar?
Nu weet ik dat er bij de B235E een 170pk en een 185pk variant is, wat is hier het verschil tussen? Nu zag ik online dat de 170pk automaat variant veelal met de 4 bak is geleverd, past hier ook een 5 bak op?
Dit aangezien ik mogelijk op zoek ben naar een donorblok en een B235E makkelijker te vinden is dan een B235R.
Er komt overigens een 5 bak automaat aan te hangen aangezien deze naar zeggen nog goed is.
Nu was ik aan het rondzoeken en toch veelal besproken onderwerp is de B235. Nu was mijn vraag wat het verschil is tussen de B235E en de B235R, de een zegt dat er daadwerkelijk veel anders aan is en de andere zegt dat alleen de turbo groter is, wat is hier van waar?
Nu weet ik dat er bij de B235E een 170pk en een 185pk variant is, wat is hier het verschil tussen? Nu zag ik online dat de 170pk automaat variant veelal met de 4 bak is geleverd, past hier ook een 5 bak op?
Dit aangezien ik mogelijk op zoek ben naar een donorblok en een B235E makkelijker te vinden is dan een B235R.
Er komt overigens een 5 bak automaat aan te hangen aangezien deze naar zeggen nog goed is.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 B235
Voor het onderblok is er geen verschil. Wil je het hele blok wisselen, dan zijn turbo (met leiding) en nokkenassen anders.
Nokkenassen verschil is echter beperkt, en zul je waarschijnlijk niet merken. Zijn echter ook makkelijk te wisselen....
Dus, je kunt prima een B235E of L plaatsen als er eerst een B235R in lag. Turbo zou ik wel type TD04 houden (die van de R). Anders moet je andere software gaan rijden.
Nokkenassen verschil is echter beperkt, en zul je waarschijnlijk niet merken. Zijn echter ook makkelijk te wisselen....
Dus, je kunt prima een B235E of L plaatsen als er eerst een B235R in lag. Turbo zou ik wel type TD04 houden (die van de R). Anders moet je andere software gaan rijden.
-
busy
- Donateur (4x)

Verschil zit in de turbo. De L en de E hebben een Garret De R een TD-04. En het aantal pk’s dat erin geprogrammeerd is. De blokken zowel onderblok als cylinderkop zijn gelijk. Dus als je een zogenaamd Longblock hebt kun je alles wat goed is overzetten van de R.
-
evo
- Donateur (2x)

Vaak heeft de L een Garrett, maar in dit geval heeft de L een TD04... wijsneus modus uit.
-
LuukB93
- Geregistreerd lid
Dus ik kan er gerust een b235E inleggen met TD04, alleen zal dan de software aangepast moeten worden ivm de andere nokkenas?
-
busy
- Donateur (4x)

Dat heeft niets met een nokkenas te maken. Je kunt de TD04 overzetten.
Edit: Als je naar 250pk van een Aero wil dan software aanpassen.
Edit: Als je naar 250pk van een Aero wil dan software aanpassen.
-
LuukB93
- Geregistreerd lid
Super weet ik genoeg, bedankt voor jullie reacties.
-
evo
- Donateur (2x)

TS heeft een Aero. Dus geen aanpassingen nodig. De nokkenas zou je over kunnen zetten, maar verschil is minimaal.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

2.3 grote T heeft standaard een TD04 (220 pk versie). Zoals evo eigenlijk al zegt. Qua blok gelijk aan de Aero. Was ter vervanging van de 3.0t als tussenstapje.
Blok zit overigens wel verschil in. De hele vroege blokken ('98/'99 tot ergens in '00 meen ik) hebben hogere compressie. Verder heeft de 2.3t 170 pk geen turbometer en de 185 pk (2001 en later) wel. Vanaf dat moment is de 2.0t de enige benzineversie zonder turbometer. Tot en met 2000 de v6, 2.0t en 2.3t. De diesels hebben nooit een turbometer.
Blok zit overigens wel verschil in. De hele vroege blokken ('98/'99 tot ergens in '00 meen ik) hebben hogere compressie. Verder heeft de 2.3t 170 pk geen turbometer en de 185 pk (2001 en later) wel. Vanaf dat moment is de 2.0t de enige benzineversie zonder turbometer. Tot en met 2000 de v6, 2.0t en 2.3t. De diesels hebben nooit een turbometer.