Blauwe rook bij starten =weg

1997-2010
Plaats reactie
PeterJanssen
Donateur
Donateur

Blauwe rook bij starten =weg

Bericht door PeterJanssen » zo 16 apr, 2023 9:09

Ik heb hier een redelijk nette, net ingelopen 2003 9-5 (315k km). Sind week blauwe rook bij starten, wat snel meer werd. Tijden rijden en accelereren heb ik dit niet opgemerkt. Verdenk dus de klepsteelafdichtingen.
Mag hiervoor de hele kop eraf, of is vervanging ervan nog eenvoudiger te doen? :O:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Blauwe rook bij starten

Bericht door werli » zo 16 apr, 2023 9:17

heey
ik verdenk eerder de turbo
klepdichtingen als je spreekt over eenvoudig zal het een teleurstelling zijn ,dat is nooit eenvoudig

mvg werner

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » zo 16 apr, 2023 10:15

Hey Werli, dank. Ik denk daar ook graag aan, turbo is eenvoudiger te doen. Hoe kan ik het beste diagnose stellen (behalve wachten tot eea het begeeft) :O:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 16 apr, 2023 10:56

De drie bouten/moeren van de aansluiting tussen turbo en downpipe losmaken en de downpipe iets opzij doen. Als er speling op de turbine zit en je met je vinger olie of kleffe enigzinsglanzende troep kunt wegvegen, is dat het probleem. Liefst nog even een visuele inspectie om op zeker te gaan. Dat kan eventueel door een foto van het interne met je telefoon te maken.

Als de turbo geen olie lekt is het daarbinnen eerder donkerbruin met een tint van roest, maar alles droog.

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » zo 16 apr, 2023 11:14

Dank Steve-o, gaan we doen. :O:

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » zo 16 apr, 2023 13:35

Gecheckt. Ik dacht, eerst het inlaatkanaal. Daar vond in makkelijk vooraan een sensor
Afbeelding

Deze is behoorlijk vettig.
Afbeelding

Daarmee had zich al een idee gevormd. Dan de downpipe maar even losmaken, en ziehier de binnenkant van de turbo.
Ik merk geen speling echter.
Afbeelding

Lijkt me dat de turbo aan vervanging toe is.

Iemand op het forum die me eraan kan helpen (voordat ik de commerciële partijen benader)? Forumleden gaan voor :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 16 apr, 2023 21:02

PeterJanssen schreef:
zo 16 apr, 2023 13:35
en ziehier de binnenkant van de turbo.
Ik merk geen speling echter.

Lijkt me dat de turbo aan vervanging toe is.
Seal die gaat lekken kan ook zonder dat je overmatige speling op het asje voelt, ik zou altijd voor nieuw gaan als je dat financieel redt. Deze turbo's gaan vaker, dus een gebruikte monteren is dan altijd een gok..

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » zo 16 apr, 2023 21:16

... simpel ... je kunt beter geen gebruikte monteren, die zit er al op .. koop gewoon een budget enz ... maar roken bij starten hoeft niet persee de turbo te zijn ... jij noemt klepseals ...kan ook gewoon zuigerveren zijn ... ik denk dat er nog wat meer onderzoek nodig is .. compressie meten, alle one way klepjes carterontluchting zijn in orde ..
...

John

fritske
Geregistreerd lid

Bericht door fritske » do 20 apr, 2023 11:45

Hallo, ooit ging mijn turbo ook kapot en dat was toen te merken wanneer ik het gas geven los liet.
De auto braakte toen zoveel rook uit dat het leger jaloers zou zijn op het rookgordijn, oliepijl gecontroleerd en olie bijgevuld en toen heel rustig na contact met de garage naar de dealer gereden waar een nieuwe turbo is geplaatst.
Gr Frits.

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » za 22 apr, 2023 14:45

Vandaag compressietest gedaan, 14 / 14 / 12,5 / 12,5 bar.
Ontluchting onder de kleppendeksel is open (gecheckt nav opmerking WIS)
Blijft blauwe walm tijdens starten. Ik begin Werli sterk te volgen en aan het turbootje te denken. :roll:
Kleppendeksel is schoon.
Afbeelding

Bougies grijs
Afbeelding

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 22 apr, 2023 17:42

heey
na foto 3 te zien van het turbo huis twijfel ik al niet meer, ik vind dat die er nat genoeg van de olie erbij staat
men spreekt hier over verder onderzoek dan vraag ik me af hoe ga je dat verder onderzoeken in de praktijk ?
precies of je kunt heel gauw bij je zuigerveren, echt niet
dan begin je in mijn oogpunt al over revisie te spreken

beging bij het beging andere turbo erop en afwachten

mvg werner

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Re: Rook is weg

Bericht door PeterJanssen » za 06 mei, 2023 17:07

Afgelopen periode gebruikt de turbo te vervangen. Een z.g patroon aangeschaft op basis van turbo onderdeelnummer. C&E kon er voor nette prijs een leveren. Tezamen met montagedelen.
Bij demontage een niet helemaal herstelde aanrijdingschade aangetroffen.
Afbeelding
Die stuurbekrachtigingsleiding genoteerd. Straks vastzetten.

Turbo kwam er netjes uit.
Afbeelding
Deze gedemonteerd. Lichte loopsporen op inlaathuis.
Afbeelding
Oude binnendeel op hut iitlaathuis nog, nieuwe al op inlasthuis.
Afbeelding Uitlasthuis zat erg vast. Na 2 dagen weken in kruipolie en wat warm stoken kwam deze met lichte tikken los. Wat moet ik van deze binnenkant vinden...
Afbeelding
Schoonmaken en monteren, past niet op het nieuwe binnendeel.

Contact gezocht met leverancier en gemerkt dat er 2 typen binnendeel zijn, -160 en -191.
Andere besteld, samen met nieuw uitlaathuis en verkeerde bij hen achtergelaten.
Montage verliet voorspoedig.
Afbeelding.
Netjes voorgevels met meegeleverde olie, in de auto gemonteerd en voorgesteld op startmotor (relais overbruggen en bougies eruit). Dan de grote test:
Starten.
Geen blauwe rook. Nette proefrit gemaakt en alles lijkt in orde.

Oude binnendeel gedemonteerd.
Afbeelding.
Afbeelding
Wat een troep en beschadigingen. Dat had niet lang geduurd voor eea zelf tot stilstand was gekomen met bijkomende schade.

Hoop weer fijne kilometers.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 07 mei, 2023 0:31

Goed gedaan !

Plaats reactie