Roest, gaten en scheuren

1997-2010
Plaats reactie
Lennartvdmeulen
Geregistreerd lid

Roest, gaten en scheuren

Bericht door Lennartvdmeulen » do 23 feb, 2023 21:16

Nadat ik op mijn 9-5 op een nieuwe dynamo en radiateur had geïnstalleerd werd ik tijdens de proefrit getrakteerd op een luid gehuil/gejank/gefluit vanonder de motorkap.

Hoe dieper het gaspedaal werd ingedrukt, hoe harder dit geluid ook werd. In de zoektocht naar de oorsprong van dit geluid, zag ik een luchtlek bij de aansluiting van de cobra op de turbo. Ik heb verder het inlaattraject onder druk gezet en alle componenten afgesopt. Helaas bij rijden nog steeds dit geluid.

Vervolgstap was de uitlaat onder druk zetten en alles na de turbo afsoppen. Een oude fietsband en spuitfles werden een adapter.
Afbeelding
K(r)AK! uitlaatspruitstuk gescheurd
Afbeelding
Ook wist ik dat ik ooit nog eens iets aan de rechter wielkast/dorpel moest gaan doen. De linker had ik een aantal jaren terug al eens gelast.
Bij het weghalen van de modderkuip sprongen de tranen in mijn ogen. Wat kunnen ze toch ook verschrikkelijk rotten.
Afbeelding
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een werkplaats met brug, maar eigenlijk had ik niet zoveel zin om de "material girl" maar weer alles te geven wat ze wil. Na de verdamper een airco compressor, na de dynamo een radiateur en ga zo maar door.
Heb het even aangekeken, maar heb de hand toch nogmaals over het hart gestreken en een verse slijpschijf in de flex gestoken. Tevens de puntlasboor uit de kast gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Tegenwoordig is er een "saab original" reparatiedeel voor de wielrand te krijgen, dit is een soort "wiedergutmachung" ten opzichte van het origineel lijkt het wel. Het is sowieso dikker en staat goed in de zink. Echt een aanrader mocht je er ook aan toe zijn. Het binnenscherm heb ik zelf gefabriceerd en de rand van de modderkuip is recht toe- recht aan.
Afbeelding
Afbeelding
Wel is het weghalen van de roest en kit een vervelend werkje. Ook de bekleding van de kofferbak en achterbank moet er deels uit om overal goed bij te kunnen.

Nadat alles is schoongemaakt begint het passen en meten met de stukken blik. Eerst de modderkuip opgeknapt, daarna het binnenscherm ingelast en als laatste de wielkastrand.
De (door)lasprimer is koperkleurig. Aansluitend alles in de roestomvormer (KSD Kovermi). Nadat de roestomvormer droog was een primer aangebracht (Brantho Korrux Nitrofest)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hierna kon ik alle naden en kieren van binnen en van buiten afdichten met carrosseriekit.
Als laatste het mooiste werk, de roestbescherming. Hiervoor gebruik ik een laag "Fluid Film A" waarover meerdere lagen "Fluid Film Perma Black" komen. De holle ruites spuit ik vol met "Fluid film NAS"
Afbeelding
Afbeelding

Een ander uitlaatspruitstuk vond ik voor een habbekrats bij "Aero world Germany". Demontage was nog een behoorlijke job volgens de WIS. Ik heb de short-cut genomen door moeren op de tapeinden van de turbo te lassen en de tapeinden uit te draaien, je kan dan de turbo laten zitten. Dit geeft na het verwijderen van cobra, radiateurventilatoren, stuurbekrachtigingspomp en pompbeugel genoeg ruimte om het spruitstuk te demonteren. Alles met nieuwe pakkingen, ringen en moeren terug gezet.

Voor volgende winter staat demontage en revisie van de complete achteras op het programma. 1 montagepunt begint slecht te worden en de achteras zelf lijkt op een spoorwegongeluk. Maar nu eerst weer rijden en kijken wie de make-up mag gaan doen.

KeesB
Geregistreerd lid

Re: Roest, gaten en scheuren

Bericht door KeesB » do 23 feb, 2023 21:37

Mooi werk :applause:
Moet de mijne dit jaar ook maar eens controleren...

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » do 23 feb, 2023 23:03

Knap werk hoor, ik wordt toch wel blij als er degelijk werk in een 9-5 gestoken wordt! Waar had jij het reparatiedeel vandaan?

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » do 23 feb, 2023 23:43

prachtig om te zien ! Respect voor je mooie werk, ik vind het er uitstekend uit zien! :D
En mooie heldere beschrijving in stappen....

Lennartvdmeulen
Geregistreerd lid

Bericht door Lennartvdmeulen » zo 26 feb, 2023 14:07

Beste Sjares,

Ik heb het deel bij Saabpartners in Meppel gehaald.
In de webshop van R&D zijn ze ook beschikbaar.

Groet.

Plaats reactie