Problemen met remschijven
-
paulus900cabrio
- Geregistreerd lid
Problemen met remschijven
Ik heb met mijn 9-5 2.3 T Aero Estate al langere tijd problemen met mijn remmen voor: idioot vaak moeten de schijven vernieuwd worden. Nu onlangs eind oktober nieuwe Brembo's erop omdat er na een klein half jaar enorme trillingen bij het remmen waren. Groeven in de schijven die onverklaarbaar (tot op heden) verschijnen. Nu na slechts 8.000Km opnieuw hetzelfde euvel. Wellicht dat de naaf krom is omdat de wielen ooit te strak zijn vastgezet? Is dit iets wat iemand bekend voor komt? Remmen doet ie dus wel maar niet normaal hoe de trillingen tot in mijn stuur doorkomen. Ben benieuwd of er ideeën zijn hierover, twee garages met deskundige monteurs hebben tot op heden nog geen oplossing voor dit probleem. (en het begint aardig in de papieren te lopen...)
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Problemen met remschijven
Heb je de klauwen al nagekeken? Als de zuiger (cilinder) er net niet lekker inzit, of net niet helemaal vrij komt, dan trekken je remmen vrij snel krom door de hitte. Neem aan dat bij iedere wissel van de schijven ook de blokken vernieuwd zijn.
-
paulus900cabrio
- Geregistreerd lid
Blokken zijn uiteraard iedere keer mee vernieuwd!
-
jansen
- Donateur (7x)

Gewoon de schijven af laten draaien aan de auto.
-
paulus900cabrio
- Geregistreerd lid
Is ook al een keer gedaan, echter was geen langdurige oplossing.
-
jansen
- Donateur (7x)

Dan rest je niks meer dan 2x nieuwe naven monteren
-
Oosthoek
- Donateur

In een ver ver verleden heb ik in mijn 900 eens een stoep veel te hard geraakt met mijn linker voorwiel. Lekker slippen in de sneeuw, jeweets...
Bandje exit, velg dikke deuk, en daarna iedere paar 1000 km kromme schijven. Jarenlang gezeik mee gehad tot ik eens de hele naaf heb gewisseld voor een ruilexemplaar. Nooit meer last van gehad van trillingen.
Geen wetenschap, maar wellicht waardevol om te noemen.
Geen wetenschap, maar wellicht waardevol om te noemen.
-
johnssons
- Geregistreerd lid
.... voor mijn beeld ... zijn de schijven gemeten met een statief en klok om te beoordelen of ze krom zijn ... kromme wielflens doordat de wielen te vast gezeten hebben, lijkt me niet, het enige wat kan gebeuren is dat de bouten doldraaien .. ook lastig ..
... mijn tip ... meet de schijven of ze slinger hebben, zo niet (0,08mm) dan denk ik eerder aan een set nieuwe remblokken ... gewoon Saab blokken, geen Greenstuf oid ... die gaan bokken en happen ..
https://saabwisonline.com/docs/9600/2005/doc31279.htm
Ik ga er van uit dat bj het plaatsen van de nieuwe schijven, de naven enz schoon gemaakt zijn enz enz..
John
... mijn tip ... meet de schijven of ze slinger hebben, zo niet (0,08mm) dan denk ik eerder aan een set nieuwe remblokken ... gewoon Saab blokken, geen Greenstuf oid ... die gaan bokken en happen ..
https://saabwisonline.com/docs/9600/2005/doc31279.htm
Ik ga er van uit dat bj het plaatsen van de nieuwe schijven, de naven enz schoon gemaakt zijn enz enz..
John
-
nico mario
- Geregistreerd lid
Als er echt groeven in de schijven komen, zouden slecht passende of weggeroeste ankerplaten dan een rol kunnen spelen?
-
Dennis__78
- Donateur

Als het een automaat betreft zou ik persoonlijk voor schijven en blokken van ATE gaan(zit er origineel op geloof ik), deze heb ik in het verleden ook op mijn V70 automaat gezet i.p.v. Brembo remmen omdat ze trilden, uiteraard de geleide pennen van de klauw goed gangbaar maken/houden.paulus900cabrio schreef: ↑do 12 jan, 2023 10:26Ik heb met mijn 9-5 2.3 T Aero Estate al langere tijd problemen met mijn remmen voor: idioot vaak moeten de schijven vernieuwd worden. Nu onlangs eind oktober nieuwe Brembo's erop omdat er na een klein half jaar enorme trillingen bij het remmen waren. Groeven in de schijven die onverklaarbaar (tot op heden) verschijnen. Nu na slechts 8.000Km opnieuw hetzelfde euvel. Wellicht dat de naaf krom is omdat de wielen ooit te strak zijn vastgezet? Is dit iets wat iemand bekend voor komt? Remmen doet ie dus wel maar niet normaal hoe de trillingen tot in mijn stuur doorkomen. Ben benieuwd of er ideeën zijn hierover, twee garages met deskundige monteurs hebben tot op heden nog geen oplossing voor dit probleem. (en het begint aardig in de papieren te lopen...)
Bij mij was destijds het trillen verleden tijd.
-
rutgerreinier
- Donateur

slijten je blokken ook veel? En wat is de kleur van de schijf, aan de buitenkant? Ik heb op mijn mercedes a210 evo ook brembo rondom en daar liep een zuiger niet lekker, dan wordt het snel warm (rode roest achtige kleur) en vreet die schijf de blokjes op. Verder heb ik wel gelezen dat brembo schijven pas echt goed hun werk doen bij stevig remmen en niet zachtjes vroegtijdig remmen. Oftewel heb je last bij korte stukjes of ook bij zwaarder gebruik van de remmen?
Als je groeven op het remvlak hebt, lijkt het dat er iets tussen blok en schijf heeft gezeten of scheef gemonteerd (schijf en blok)
Scheef monteren kan natuurlijk ook dat het wiel een tikje heeft gehad in het verleden.
Als je groeven op het remvlak hebt, lijkt het dat er iets tussen blok en schijf heeft gezeten of scheef gemonteerd (schijf en blok)
Scheef monteren kan natuurlijk ook dat het wiel een tikje heeft gehad in het verleden.
-
ReinO
- Donateur (2x)

En je staat natuurlijk stil bij het stoplicht met de voet van de rem?
-
evo
- Donateur (2x)

Zoals in de manual voorgeschreven, volgens mij. En daar moet kwalitatief enigszins okey spul prima tegen kunnen.
Gezien de prijs stelling van de Brembo schijven kan ik me voorstellen dat ze daar onder vallen? Bedenk dat waarschijnlijk de helft van de prijs bepaald wordt door de naam.... dan blijft er niet veel over...
Maargoed, Goed plaatsen incl onderhoud aan de klauw is 1. Als ze voortijdig trillen oid kijken of ze bijv. afgedraaid kunnen worden. Hoe zit het met de remkrachtverdeling, balans? Is de schijf blok combinatie wel een goede? Daar bestaat een goede tabel van geloof duits, anders even googlen....
Gezien de prijs stelling van de Brembo schijven kan ik me voorstellen dat ze daar onder vallen? Bedenk dat waarschijnlijk de helft van de prijs bepaald wordt door de naam.... dan blijft er niet veel over...
Maargoed, Goed plaatsen incl onderhoud aan de klauw is 1. Als ze voortijdig trillen oid kijken of ze bijv. afgedraaid kunnen worden. Hoe zit het met de remkrachtverdeling, balans? Is de schijf blok combinatie wel een goede? Daar bestaat een goede tabel van geloof duits, anders even googlen....
-
paulus900cabrio
- Geregistreerd lid
Re: Problemen met remschijven update
Ben nu wederom een paar maand verder en tot mijn enorme chagrijn bemerk ik alweer het beginnen van trillen aan de voorzijde. Bij laatste poging om het euvel te verhelpen, nog maar net twee maanden geleden zijn de remschijven voor, wielagers voor, onderste daararmophanging rubbers, geleidepennen voor remtang, en tevens de schijven en blokken achter vervangen... (met korting van de garage toch nog een dikke 2 mille ...)
Ik weet het niet wat hier nog aan te doen valt... auto is verder tiptop...
Ik weet het niet wat hier nog aan te doen valt... auto is verder tiptop...