Subframerubbers vervangen .

1997-2010
Plaats reactie
Vlegel 900 Cabrio
Geregistreerd lid

Subframerubbers vervangen .

Bericht door Vlegel 900 Cabrio » zo 30 okt, 2022 22:07

Beste .

Ik wil de voorste subframerubbers vervangen door een PU bussenset van mijn Saab 9-5 Estate .
Nu heb ik begrepen dat de voorste en de achterste bussen van de voorzijde de PU bussen gebruikt worden en dat de middelste door de origine rubberen bussen vervangen dienen te worden .
Nu heb ik op Youtube gezien dat ze die middelste bussen ook vervangen door PU bussen . Kan dat gewoon zonder problemen ?
Ik wil dat namelijk ook doen .
Heeft iemand deze middelste ook vervangen door PU bussen ?
Of als het niet mogelijk is hoor ik het ook graag .

Groeten Tony

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Subframerubbers vervangen .

Bericht door Steve-O » zo 30 okt, 2022 23:58

Heb dit zowel onder mijn MY2001 als mijn MY2007.

Bij de MY2001 kreeg ik er twee met zeer veel moeite ingeperst. Heb de uitstekende rand van een 3 tal kleine 3-hoekige inkepingen voorzien en veel glijmiddel om die erin te kunnen krijgen. Maar de aanhouder wint en het rijdt super.

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Subframerubbers vervangen .

Bericht door Sapphire » ma 31 okt, 2022 7:52

Vanaf (incl.) 2002 zijn de middelste bussen iets groter geworden. Bij ‘98-‘01 zijn alle 6 de bussen gelijk van formaat. Om die reden kun je bij een mk2/3 de PU rubbers maar op 4 posities gebruiken. Overigens heb ik al meermaals gezien dat alle 6 door PU vervangen zijn (zelfs door professionele garages), maar eigenlijk doen die middelste dan niet veel meer, waardoor van een upgrade niet echt meer sprake is. Kortom: het is juist dat bij bepaalde bouwjaren de middelste bussen origineel “moeten”.

Zelf doe ik liefst de voorste 4 normaal rubber en alleen de achterste 2 PU, dat geeft wat minder trillingen door de auto dan de hele zooi PU. De achterste 2 van de 6 slijten altijd het hardste en doen het meeste voor het stuurgevoel.

Wat overigens wel kan is een oud type (98-01) subframe op een 2002-2010 zetten. Dat past gewoon (andersom kan ook). Maar ik zie daar in de praktijk weinig winst in.

Plaats reactie