Onze Aero gecrashed in de Dordogne op vakantie - short story

1997-2010
Psdb
Geregistreerd lid

Onze Aero gecrashed in de Dordogne op vakantie - short story

Bericht door Psdb » wo 07 sep, 2022 11:26

Het zal je maar gebeuren! Lekker op vakantie in de Dordogne. Prachtig weer, leuke uitjes gepland.
De auto zomercheck gedaan, airco werkend gemaakt, remblokken en schijven vervangen, alles goed. Krik gekocht, compressor gekocht mocht een band zacht of plat gaan. You never know.

Alles dus prima. De reis in de nacht verliep prima, Parijs onderweg gezien, lekker rustig. Camping is fantastisch. Heerlijk ijskoud zwemmen in de Dordogne 50 meter van je tent en zwembad is net zover. Leuke en gezellige buren, spelende kinderen, lekkere wijn.

we zitten een week in de vakantie en we rijden een berg weggetje op om naar ons dag uitje te gaan. Het zou 40 graden worden, dus we plannen een auto rit in de airco en wat dorpjes aandoen.
10 minuten van de camping komt er een bocht met een bord van 70km/h. Ik rijd 50 want ik ken de weg niet en kan niet in de bocht kijken. De bocht om begint een dorpje, Brivezac. Echt een Dordogne's dorpje, een straat, kerk, 10 huizen. Maar daar is dan opeens een een drempel, ik zie het niet op tijd omdat het bijna dezelfde kleur is als de weg, ik rem en ga er met 40km/h overheen.

Een harde KLAP en we schuiven over de weg. De achterkant vd auto slipt van rechts naar links. Remmen en sturend krijg ik de auto onder controle, we staan stil. Iedereen is OK.
Shit lekke band gereden, en het is al 33 graden om 10h. Dat wordt zweten.

De auto staat nog best netjes naast de weg op een kruispunt van D12 en D136. Ik stap uit en loop om de auto om te zien dat mijn linker voorwiel rechtstaat en mijn rechter voorwiel naar rechts wil. WTF? Ik kijk erin en zie dat, wat later blijkt, de stabilisatorstang in tweeën ligt. Helemaal doorgebroken.

Ik realiseer me daar dat de auto klaar is voor de vakantie en dat wegenwacht gebeld moet worden. Hier begint de drama. Probeer maar eens in de zomer de alarmlijn te bellen. JE KOMT ER NIET TUSSEN! Zelfs met aangeven dat het spoed is, duurt het uren voordat ik de wegenwacht spreek.

Blijkt het een verzekering ding te zijn, vanwege een "aanrijding" met een object op straat. Dus al die UREN wachten voor de wegenwacht is verloren tijd. Maar de FBTO alarmlijn duurt nog langer. Ik laat mijn gezin ophalen om naar de camping te gaan door 1 vd goede buren. Het is inmiddels 41 graden en mijn airco kan het niet meer aan. Gelukkig komt er een aardig dorpsmeid die me uitnodigt in haar huis. Daar is het kouder/verse koffie en een wc... Ik spreek heel slecht frans, zij spreekt geen woord engels, terwijl ze 20 jaar is, dus alles via google translate. Ze is super aardig en biedt van alles aan. Ik sta nog steeds in de wacht bij FBTO alarmlijn als de connectie wordt verbroken.
Dus ik ook laat me ophalen en laat de auto achter, hopende dat hij voor het donker wordt versleept wordt.
Het duurt dan nog tot einde VOLGENDE dag dat de sleper is geregeld. Ik heb inmiddels een vervangend vervoer geregeld en rijd naar mijn auto. Die sleper wil de saab op zijn auto trekken met een kabel, maar mijn wiel dan? die staat schuin, denk ff aan de aandrijfas, slangetjes etc...Zet iets onder het wiel zodat die recht blijft staan. NOPE!

Ik ben maar weg gereden voordat ik ruzie krijg met die jongeman.

Eenmaal thuis, kreeg ik gisteren bericht dat de Saab eindelijk in NL is en bij mijn dealer in Bussum. Het heeft een 3,5 weken geduurd. En ja, de aandrijfas ligt er helemaal uit. Hij werkte nog en zat er in toen ik hem achterliet. Gelukkig lijkt de schade mee te vallen verder.

We zitten nu rond de 475 euro en daar komt nog een rechtervoorband bij en wiel kas moet ook vervangen worden. Er is carrosserie schade maar die zijn optisch en niet kritiek.

Lesson learned: Ook al rij je voorzichtig, dan nog kan je hard crashen. En alarmlijnen zijn gewoon wachtrijen, callcenters weten ook niet waar je recht op hebt, dus zorg ervoor dat jij zelf dat wel weet en "Met de Franse slag" is REAL.

De vakantie was TOP, Dordogne is heerlijk. De afwikkeling en communicatie met verzekering/wegenwacht is in mijn geval meer dan #$!@. Als dit klaar is ga ik weg bij Centraal beheer en haar labels.

Volgend jaar is het plan om te touren in Noorwegen. Met de saab/aanhangwagentje wildkamperen met tent bij Fjorden/ bergmeren en dorpjes aandoen. Fingers crossed dat zij niet zulke onzichtbare drempels hebben. Nu al zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Psdb
Geregistreerd lid

Re: Onze Aero gecrashed in de Dordogne op vakantie - short story

Bericht door Psdb » wo 07 sep, 2022 11:40

Afbeelding

De sleper die de auto erop trok. Misschien is het standaard, maar ik had gehoopt op dat ze de voorkant op zouden tillen oid.

Afbeelding
Dit was een foto waar alles perfect was. Lekker weer, vers stokbrood, mooi auto, alle tijd van de wereld... :D

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 07 sep, 2022 12:06

Balen van je ervaring, heb inmiddels ook wat meer recente ervaring, zowel zelf als binnen de familie, met pech in het buitenland.

Alhoewel ik geen Centraal beheer fan ben (ruim 10 jaar gebakkeleid over een arbeidsongeschiktheidsuitbetaling....nu 'voor straf' mijn overlijdensrisicoverzekering daar ondergebracht haha) denk ik dat je niet veel opschiet met het switchen van verzekeraar voor wat betreft assistentie in het buitenland. Of het nu de ANWB zelf is, een merkverzekering (zoals Volvo Assistance) of een verzekeraar: er zijn maar een paar organisaties die de pechmeldingen/reparatie/repatriëring verzorgen. Dus je kunt wel van verzekeraar switchen maar de afhandeling van de pechhulpverzoek gaat niet wezenlijk anders verlopen.

Wat het op dit moment, naast krapte op de arbeidsmarkt in het algemeen, erg lastig maakt is dat als gevolg van Covid veel autoverhuurbedrijven de vloot drastisch ingekrompen hebben. Vervolgens wilden ze die weer vergroten maar liepen ze net als consumenten tegen het tekort aan auto-onderdelen aan waardoor er 20-25% minder nieuwe auto's geleverd worden dit jaar.

Hierdoor valt de 'pechervaring' de laatste twee jaar een stuk negatiever uit dan voorheen en zelfs de meest uitgebreide dekkingen helpen niet omdat er stomweg geen huurauto's genoeg beschikbaar zijn.

Enfin, hopelijk weer snel met een glimlach SAAB rijden.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 07 sep, 2022 12:36

misschien zat er al een breuk ergens want deze knal moet ie wel kunnen hebben.
En dan ben je blij dat je dit niet op de snelweg overkwam maar in een dorpje.
Bij een kopwissel kwam ik er achter dat beide motorsteunen breuken hadden en op
afknappen stonden.... . Goed: hij valt op het subframe maar toch.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 07 sep, 2022 13:19

heey
ik ken het wegeltje en de flinke bulten daar, net over het bruggetje
er liggen daar wel meerdere drempels ,volgens mij max snelheid daar 30 km en geen 70

mvg werner

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » wo 07 sep, 2022 13:56

Bekend verhaal, bij mij gebeurde het een twee dagen voor de vakantie, volle stuuruitslag bij het keren op de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 07 sep, 2022 13:59

werli schreef:
wo 07 sep, 2022 13:19
heey
ik ken het wegeltje en de flinke bulten daar, net over het bruggetje
er liggen daar wel meerdere drempels ,volgens mij max snelheid daar 30 km en geen 70

mvg werner
zucht...
Afbeelding
de weg voor het dorp. 600m.

Afbeelding
het dorp inrijdend...geen 30 bord, ik reed 40kmh. rode kring verder op de straat is de drempel. Als jij een 30 bord ziet, laat dat even weten, want na 10x dit weggetje gereden te hebben ben ik nog steeds van mening dat dat bord niet bestaat. Maar bedankt voor je "eigen schuld, dikke bult"-post.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 07 sep, 2022 14:01

gijsmondria schreef:
wo 07 sep, 2022 13:56
Bekend verhaal, bij mij gebeurde het een twee dagen voor de vakantie, volle stuuruitslag bij het keren op de weg.

Afbeelding

Afbeelding
jeetje mina! Je deed niks anders dan keren? WTF? Wat was de $$$ als ik vragen mag?

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 07 sep, 2022 14:06

ReinO schreef:
wo 07 sep, 2022 12:36
misschien zat er al een breuk ergens want deze knal moet ie wel kunnen hebben.
En dan ben je blij dat je dit niet op de snelweg overkwam maar in een dorpje.
Bij een kopwissel kwam ik er achter dat beide motorsteunen breuken hadden en op
afknappen stonden.... . Goed: hij valt op het subframe maar toch.
ja dat denk ik ook. Alleen die drempel is echt heel erg tricky, zelfs met 30 is die haast niet te doen.
Ik heb net mijn remschijven vervangen misschien door die werkzaamheden is een breukje ontstaan, door het harde trekken, schroeven van bouten? Maar daar komen we niet achter en is gepasseerd station. Want roest zat niet echt op de wishbone...

Op de terug reis zeiden we tegen elkaar dat het gelukkig niet op de periferique van Parijs gebeurt was, met volle lading en vol aanhangwagen.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 07 sep, 2022 14:35

Ik vermoed dat er al een beginnende scheur zat in die draagarm, want zo op de foto's is dat niet een drempel waar zo'n draagarm direct van zou mogen breken. Ook heb ik de indruk dat de aandrijfas op jouw foto er al uitgeschoten is, de hoes is verdraaid.

Vervelend verhaal al met al hoor! Vooral dat gez**k met repatriëring en alarmcentrales, daar zou ik echt niet tegen kunnen

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 07 sep, 2022 14:47

Psdb schreef:
wo 07 sep, 2022 11:40
De sleper die de auto erop trok. Misschien is het standaard, maar ik had gehoopt op dat ze de voorkant op zouden tillen oid.
Als ze de auto oplepelen hou je de auto (in dit geval) vast aan een voorwiel dat niet meer goed aan de auto vast zit, dat lijkt me juist helemaal geen fijne gedachte.

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » wo 07 sep, 2022 16:22

Psdb schreef:
wo 07 sep, 2022 14:01
jeetje mina! Je deed niks anders dan keren? WTF? Wat was de $$$ als ik vragen mag?
Bij mij een nieuwe draagarm, en een tweedehands spatbord voor de ontstane schade. Is al drie jaar geleden dus kosten niet meer scherp.
Weet de discussie met de sleper nog wel, Die wilde hem inderdaad gewoon op de wagen trekken.
in overleg is er volgende dag een sleper met een vlakke laadvloer en soort glijdend slofje gekomen. Is verder schadevrij gebeurt. Dit was wel in Nederland.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 07 sep, 2022 16:28

ach Psdb
het is /was niet mijn bedoeling jou de les te lezen, dat heb jij er zelf op uitgemaakt
ik ben idd verkeerd de plaat van 30 staat er echt wel maar 50 meter na die drempel , meaculpa
zet jou bericht direct na je gestrand bent en ik kan je een garage aanwijzen op de weg naar meyssac die "misschien " wel juist handelt en waar dat geen repat aan te pas dient te komen

maar ik zeg verder niks meer , hoop voor je dat alles goed komt

mvg werner

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » wo 07 sep, 2022 18:36

Zelf 1x in Frankrijk de ANWB hulp nodig gehad. Heb er niks aan gehad en heb het uiteindelijk zelf geregeld. Na afloop klacht ingediend en premie terug gevraagd. Die heb ik inderdaad terug gekregen. Daarna nooit meer pechhulp buitenland gedaan....

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 07 sep, 2022 20:40

Van iemand met dagelijkse ervaring, de Noorse wegen zijn de beroerdste van Europa. Voor het onderhoud wordt veel te weinig geld gereserveerd en verbetering is vaak een zaak van decennia. Binnen de bebouwde kom worden te pas en te onpas drempels neergepleurd en het komt voor dat er geen indicatie naast staat. Als ie dan dezelfde kleur heeft als de rest van het asfalt heb je het risico dat je met je voorspoiler over de grond gaat als je te veel snelheid hebt. Pas dus op. Van die zo knus samengebouwde bergdorpjes heb je hier niet, in het dunstbevolkte land van Europa houdt men van een beetje afstand tot de buren. Tot zover deze toeristische informatie.

Alex

Plaats reactie