De auto zomercheck gedaan, airco werkend gemaakt, remblokken en schijven vervangen, alles goed. Krik gekocht, compressor gekocht mocht een band zacht of plat gaan. You never know.
Alles dus prima. De reis in de nacht verliep prima, Parijs onderweg gezien, lekker rustig. Camping is fantastisch. Heerlijk ijskoud zwemmen in de Dordogne 50 meter van je tent en zwembad is net zover. Leuke en gezellige buren, spelende kinderen, lekkere wijn.
we zitten een week in de vakantie en we rijden een berg weggetje op om naar ons dag uitje te gaan. Het zou 40 graden worden, dus we plannen een auto rit in de airco en wat dorpjes aandoen.
10 minuten van de camping komt er een bocht met een bord van 70km/h. Ik rijd 50 want ik ken de weg niet en kan niet in de bocht kijken. De bocht om begint een dorpje, Brivezac. Echt een Dordogne's dorpje, een straat, kerk, 10 huizen. Maar daar is dan opeens een een drempel, ik zie het niet op tijd omdat het bijna dezelfde kleur is als de weg, ik rem en ga er met 40km/h overheen.
Een harde KLAP en we schuiven over de weg. De achterkant vd auto slipt van rechts naar links. Remmen en sturend krijg ik de auto onder controle, we staan stil. Iedereen is OK.
Shit lekke band gereden, en het is al 33 graden om 10h. Dat wordt zweten.
De auto staat nog best netjes naast de weg op een kruispunt van D12 en D136. Ik stap uit en loop om de auto om te zien dat mijn linker voorwiel rechtstaat en mijn rechter voorwiel naar rechts wil. WTF? Ik kijk erin en zie dat, wat later blijkt, de stabilisatorstang in tweeën ligt. Helemaal doorgebroken.
Ik realiseer me daar dat de auto klaar is voor de vakantie en dat wegenwacht gebeld moet worden. Hier begint de drama. Probeer maar eens in de zomer de alarmlijn te bellen. JE KOMT ER NIET TUSSEN! Zelfs met aangeven dat het spoed is, duurt het uren voordat ik de wegenwacht spreek.
Blijkt het een verzekering ding te zijn, vanwege een "aanrijding" met een object op straat. Dus al die UREN wachten voor de wegenwacht is verloren tijd. Maar de FBTO alarmlijn duurt nog langer. Ik laat mijn gezin ophalen om naar de camping te gaan door 1 vd goede buren. Het is inmiddels 41 graden en mijn airco kan het niet meer aan. Gelukkig komt er een aardig dorpsmeid die me uitnodigt in haar huis. Daar is het kouder/verse koffie en een wc... Ik spreek heel slecht frans, zij spreekt geen woord engels, terwijl ze 20 jaar is, dus alles via google translate. Ze is super aardig en biedt van alles aan. Ik sta nog steeds in de wacht bij FBTO alarmlijn als de connectie wordt verbroken.
Dus ik ook laat me ophalen en laat de auto achter, hopende dat hij voor het donker wordt versleept wordt.
Het duurt dan nog tot einde VOLGENDE dag dat de sleper is geregeld. Ik heb inmiddels een vervangend vervoer geregeld en rijd naar mijn auto. Die sleper wil de saab op zijn auto trekken met een kabel, maar mijn wiel dan? die staat schuin, denk ff aan de aandrijfas, slangetjes etc...Zet iets onder het wiel zodat die recht blijft staan. NOPE!
Ik ben maar weg gereden voordat ik ruzie krijg met die jongeman.
Eenmaal thuis, kreeg ik gisteren bericht dat de Saab eindelijk in NL is en bij mijn dealer in Bussum. Het heeft een 3,5 weken geduurd. En ja, de aandrijfas ligt er helemaal uit. Hij werkte nog en zat er in toen ik hem achterliet. Gelukkig lijkt de schade mee te vallen verder.
We zitten nu rond de 475 euro en daar komt nog een rechtervoorband bij en wiel kas moet ook vervangen worden. Er is carrosserie schade maar die zijn optisch en niet kritiek.
Lesson learned: Ook al rij je voorzichtig, dan nog kan je hard crashen. En alarmlijnen zijn gewoon wachtrijen, callcenters weten ook niet waar je recht op hebt, dus zorg ervoor dat jij zelf dat wel weet en "Met de Franse slag" is REAL.
De vakantie was TOP, Dordogne is heerlijk. De afwikkeling en communicatie met verzekering/wegenwacht is in mijn geval meer dan #$!@. Als dit klaar is ga ik weg bij Centraal beheer en haar labels.
Volgend jaar is het plan om te touren in Noorwegen. Met de saab/aanhangwagentje wildkamperen met tent bij Fjorden/ bergmeren en dorpjes aandoen. Fingers crossed dat zij niet zulke onzichtbare drempels hebben. Nu al zin in!