afslaan door kortsluiting ?

1997-2010
gedegen
Geregistreerd lid

afslaan door kortsluiting ?

Bericht door gedegen » wo 02 feb, 2022 21:24

Onze 9-5 2.0 met chip rijdt intussen weer helemaal prima. Tot vanmiddag. Ik had er vanmorgen nog 100 % OK in gereden, mijn vrouw echter had het volgende: op het dorp klonk de "ping" alsof je je gordel onder het rijden los doet en allerlei dashboard lampjes gingen aan. De motor stopte. Gelukkig kon ze veilig uitrollen naar een p-plekje onder de zon van vandaag :-)
Ik er heen, startkabels mee. Even aansluiten, starten, klaar. Motor liep als een zonnetje, maar toch terug aar huis (8 km). Ik reed en vlak bij huis weer: de "ping" en allerlei lampjes aan. Na verloop van tijd sloeg de motor af. Truc herhaalt: startkabels, draaien.
Eenmaal thuis wel 4 of 5 keer weer geprobeerd: alleen nu geen startkabels, maar een paar minuten de minpool van de accu af. Daarna start-ie weer en draait prima. Na zeg 1 minuut of zo gaan allerlei lampjes aan, slaan de systemen uit (geen elec. schuifdak, geen claxon, geen radio etc.) en slaat de motor af.
Minpool eraf, na verloop van tijd weer starten; idem, weer alles druppelsgewijs uit ...
Het lijkt op één of andere kortsluiting "ergens", maar de accu blijft wel vol (?)

Iemand een idee ?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Afslaan door kortsluiting ?

Bericht door 72sonett3 » wo 02 feb, 2022 23:11

Waarom startkabels, was de accu leeg?
Bij kortsluiting branden er zekeringen door, lijkt mij eerder iets met een los contact ergens. Foutcodes uitlezen met een Tech2.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: afslaan door kortsluiting ?

Bericht door 9323 » wo 02 feb, 2022 23:39

is de thermostaat toevallig net vervangen? Op het thermostaathuis zit een (heel belangrijke) massakabel gemonteerd. Als die niet goed vast zit, dan krijg je dit soort symptomen. Dit massapunt verzorgt de massa van de ecu.

Andere verdachte is het contactblokje onder het contactslot.

gedegen
Geregistreerd lid

Re: Afslaan door kortsluiting ?

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 8:28

72sonett3 schreef:
wo 02 feb, 2022 23:11
Waarom startkabels, was de accu leeg?
Bij kortsluiting branden er zekeringen door, lijkt mij eerder iets met een los contact ergens. Foutcodes uitlezen met een Tech2.
Het gekke is dat de accu dus níet leeg is; de eerste keer met startkabels gestart, daarna "gewoon" de minpool een paar minuten los gehad, waarna hij weer startte. Een los contact ergens leek mij wellicht ook een optie

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 03 feb, 2022 8:42

Maar waarom had je startkabels nodig dan?

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 8:49

9323 schreef:
wo 02 feb, 2022 23:39
is de thermostaat toevallig net vervangen? Op het thermostaathuis zit een (heel belangrijke) massakabel gemonteerd. Als die niet goed vast zit, dan krijg je dit soort symptomen. Dit massapunt verzorgt de massa van de ecu.

Andere verdachte is het contactblokje onder het contactslot.
Nee, de thermostaat is niet vervangen, DI en accu juist wel. 1.000 km terug kon ze helemaal niet meer starten en heb ik systematisch alles nagelopen eer ik concludeerde dat het de DI moest zijn en dat klopte. Ze rijdt (reed, dus) als een zonnetje :-).
Gisteren toen ik terug naar huis reed wilde ik het dakje dicht schuiven en dat nam ongeveer een minuut in beslag - net alsof er "heel weinig stroom" was. Dashboard-verlichting ging op zacht, radio ging uit, claxon deed het niet meer en op zeker moment gingen er steeds meer lampjes op het dashboard aan. Toeren en vermogen daalde, tot stop.
Daarna weer even minpool los, starten en dan kun je weer even.
Je zou inderdaad kunnen concluderen dat het iets met de massa te maken heeft. Ik zal kijken op het thermostaathuis. Het contactslot lijkt me niet de eerste optie, daar heb ik nl. andere ervaringen mee op een andere 9-5.
Eerst dus maar massa's nalopen ... wordt vervolgd

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 03 feb, 2022 9:13

Accu laadt wel bij? Zo niet, dan is dynamo stuk

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 9:38

9323 schreef:
do 03 feb, 2022 8:42
Maar waarom had je startkabels nodig dan?
Omdat ik in eerste instantie niet wist wat er aan de hand was; mijn vrouw belde dat "de auto dood was".
Accu laadt netjes bij, is vol. Min eraf, minuutjes wachten, min erop: starten maar ! Dus aan de accu of dynamo ligt het niet

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » do 03 feb, 2022 10:53

Alles uitvallen en bijvoorbeeld je ruitenwissers die langzaam heen en weer gaan... Is echt de dynamo.
Auto waarschuwt eerst door diverse keren te pingen en het gevarendriehoekje te laten zien met alleen het accu lampje.
Dan volgen meerdere lampjes, o.a. ABS, ATM, handrem.

Dat na even wachten de auto weer start, betekent alleen maar dat je accu goed is. De dynamo laadt wel bij, maar niet genoeg, alleen voor wat basis dingen. Je auto start en rijdt en zal het 500 meter doen als je alles uit hebt staan. Alle andere dingen die stroom vreten trekken de boel onder een bepaald punt en dan slaat alles op hol en uit.

Soms heb je geluk om een garage te halen. Meestal niet!

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 11:00

[]

Ha Julius C.; dank je voor je uitgebreide reactie.
Dat klinkt allemaal heel erg logisch. Dit wordt het zoek-doel :-) Die lampjes-volgorde klopt ook, inderdaad en de accu is nieuw, dus dat past in het verhaal.
Wordt vervolgd, tzt
Reden: Onnodige quote verwijderd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 feb, 2022 11:51

Lijkt ook mij de meest plausibele verklaring. Alternator defect.

Moet wel zeggen, dat je waarschijn een dijk van een accu hebt. Heb dit ook zo gehad met mijn cabrio. Mijn vrouw had em mee en reed open (daardoor waarschijnlijk niet het laad lampje zien oplichten), na een poos viellen een na de ander systemen uit.

Heb haar toen opgehaald met een verse accu, en eenmaal thuis een nieuwe alternator geplaatst.

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 15:50

Julius C. schreef:
do 03 feb, 2022 10:53
Alles uitvallen en bijvoorbeeld je ruitenwissers die langzaam heen en weer gaan... Is echt de dynamo.
Auto waarschuwt eerst door diverse keren te pingen en het gevarendriehoekje te laten zien met alleen het accu lampje.
Dan volgen meerdere lampjes, o.a. ABS, ATM, handrem.

Dat na even wachten de auto weer start, betekent alleen maar dat je accu goed is. De dynamo laadt wel bij, maar niet genoeg, alleen voor wat basis dingen. Je auto start en rijdt en zal het 500 meter doen als je alles uit hebt staan. Alle andere dingen die stroom vreten trekken de boel onder een bepaald punt en dan slaat alles op hol en uit.

Soms heb je geluk om een garage te halen. Meestal niet!
Ha Julius, accu gaf 11,57 volt, terwijl minpool los was. Gestart, draait in ene keer. Dan multimeter, gaf direct al 10,86 volt aan, dan per seconde 1 of 2 honderdsten eraf: 10,57 V, 10, 56 V, 10, 54 V enzovoorts. Dynamo laadt dus niet bij; eerst dus dát maar fixen :-)
Dank voor je mee-denken !

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » do 03 feb, 2022 15:53

evo schreef:
do 03 feb, 2022 11:51
Lijkt ook mij de meest plausibele verklaring. Alternator defect.

Moet wel zeggen, dat je waarschijn een dijk van een accu hebt. Heb dit ook zo gehad met mijn cabrio. Mijn vrouw had em mee en reed open (daardoor waarschijnlijk niet het laad lampje zien oplichten), na een poos viellen een na de ander systemen uit.

Heb haar toen opgehaald met een verse accu, en eenmaal thuis een nieuwe alternator geplaatst.
Ha evo, gelijk heb je: ik heb recent de zwaarste in z'n maat (die nog op het plekje past) gehaald, die is dus helemaal nieuw :-)
Maar voor het verwisselen van de dynamo moet ik denk ik extern; zit op een onhandige plek bij een 9-5. Bij een cabrio valt dat denk ik idd nog wel zelf te doen. Maar deze ervaring/handigheid heb ik niet voor deze SAAB, dus extern laten fixen. Of doe jij ook dynamo's van 9-5's op locatie ...??

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » do 03 feb, 2022 20:07

Spreek uit ervaring helaas...
En dat op drie uur van huis met een Estate vol, midden in Duitsland én lockdown!
Was ook een nieuwe voor mij. Na 38 jaar autorijden de eerste keer.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 feb, 2022 20:44

Is ook bij de 9-5 prima van boven te doen. Thuis voor de deur. Motorsteun los halen en blok paar cm opkrikken geeft je voldoende ruimte. Been there done that.

Als je het zelf niet wilt doen zijn er waarschijnlijk wel mede forummers welke het voor je willen doen. Ik laat deze even aan me voorbij gaan. :wink:

Plaats reactie