Goedemorgen,
Willen jullie misschien meedenken over een storing in mijn Saab?
Mijn 9-5 Aero (2003) verbruikte olie en gaf bij flink gasgeven een soort hik.
Na ampel beraad is de kop eraf geweest en bleken de zuigerveren de boosdoener.
De kop is gereviseerd en zijn diverse onderdelen vervangen, onder het mom van nu hij toch openligt. De motor loopt sindsdien weer als een zonnetje en het olieverbruik is opgelost.
De hik is echter gebleven. Ik dacht dat het misschien aan de automaat lag en deze heb ik vorige week laten flushen. Een echt beter schakelende bak, en je wilt niet weten hoe de olie eruitzag en rook die eruit kwam. Maar je raad het al de hik die bleef.
De storing doet zich voor bij stevig gasgeven bij 90 km waarbij de bak niet terugschakelt. De auto maak een soort bok waarbij het lijkt of de motor stilvalt. Er gaat een soort trilling door de auto en je hoort het ook. Het is lastig te beschrijven. Zelf dacht ik met mijn beperkte kennis aan de brandstofpomp of de DI. (deze is zeker 80.000 km oud)
Mijn garage is heeft hem uitgelezen en er komt een foutcode p1549 uit (-boostdrukregeling, - fout functie) Mijn garage is geen Saab specialist, maar ik ben loyaal. Donderdag a.s. gaan we samen verder zoeken.
Bij normaal rijden is er geen enkel probleem, maar bij stevig rijden dus wel. Dit maakt dat ik dat nu dan ook minder durf. Kort en goed , het moet echt worden opgelost.
Hij heeft nu 210.000 gelopen, is top onderhouden en heeft een verse tune van Dion.
Heeft iemand een idee? Alle suggesties zijn welkom.
Groet, Maarten
Een Saab die bokt
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Een Saab die bokt
Is het een hik of echt een dreun? Een dreun zou een fuel cut kunnen zijn door te hoge turbodruk.Playsam schreef: ↑zo 22 aug, 2021 10:04
De storing doet zich voor bij stevig gasgeven bij 90 km waarbij de bak niet terugschakelt. De auto maak een soort bok waarbij het lijkt of de motor stilvalt. Er gaat een soort trilling door de auto en je hoort het ook. Het is lastig te beschrijven. Zelf dacht ik met mijn beperkte kennis aan de brandstofpomp of de DI. (deze is zeker 80.000 km oud)
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Een Saab die bokt
Lijkt mij het meest waarschijnlijk dat de wastegate vast zit. En dan krijg je inderdaad een fuel cut, omdat de software ingrijpt vanwege te hoge turbodruk.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Een Saab die bokt
Ik denk dan weer eerder aan een defecte apc of zelfs turbo. Maar is zo natuurlijk lastig te bepalen. Kan zelfs nog wel een paar mogelijke oorzaken bedenken.
Als ie het al tijdens de tuning deed, wat heeft je tuner er voor verklaring van gegeven? Of is het probleem pas een poos na de tuning gekomen?
Als ie het al tijdens de tuning deed, wat heeft je tuner er voor verklaring van gegeven? Of is het probleem pas een poos na de tuning gekomen?
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 23:04
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Een Saab die bokt
Dank jullie wel voor het meedenken.
Na de tuning is zeker proefgereden. Ik denk dat het defect, wat zich sporadisch voordoet, er langzaam in is gekomen.
Het klinkt echt als een dreun. De uitleg van de feul cut lijkt mij, als relatieve leek, nu het meest logische. Zo voelt het ook echt, als een ingreep. Daar begint de zoektocht, bij de waste gate. De turbo is redelijk vers. Ik hoop niet dat dat hem is. We gaan puzzelen, nogmaals dank, ik laat de uitkomst weten.
Na de tuning is zeker proefgereden. Ik denk dat het defect, wat zich sporadisch voordoet, er langzaam in is gekomen.
Het klinkt echt als een dreun. De uitleg van de feul cut lijkt mij, als relatieve leek, nu het meest logische. Zo voelt het ook echt, als een ingreep. Daar begint de zoektocht, bij de waste gate. De turbo is redelijk vers. Ik hoop niet dat dat hem is. We gaan puzzelen, nogmaals dank, ik laat de uitkomst weten.
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Een Saab die bokt
Dan zou ik vooral goed de slang van de compressor naar de apc, de apc zelf en dan de slang van de apc naar de wga goed controleren. En ook als de wga lekt kan er teveel boost gebouwd worden. Is met een pompje makkelijk te controleren. En als je dan toch bezig bent, kun je meteen ook de voorspanning op de wg checken. Zou iets onder een halve bar moeten zijn.
Gezien je aan geeft dat de turbo nog recent vernieuwd is zou ik dat laatste zeker doen. Krijg er de laatste tijd vaak in handen die strakker afgesteld staan...
Gezien je aan geeft dat de turbo nog recent vernieuwd is zou ik dat laatste zeker doen. Krijg er de laatste tijd vaak in handen die strakker afgesteld staan...