Hallo forummers. Gezien de coronacrisis mij de kroeg uit houdt en ik geen zin heb om op de bank te zitten, heb ik maar (weer eens) een 9-5 gekocht om daar een beetje aan te sleutelen en wat verbeteringen aan te brengen. Nu heb ik gekocht, een 9-5 2.0t Lineair Business Automaat uit 2005 met 215k op de teller.
Tot en met 160.000 km heeft de auto dealer onderhoud gehad en daarna ontbreekt de historie. Om zeker te zijn wil ik de volgende dingen aanpakken:
(Grote Beurt volgens WIS 210.000km)
oliefilter
luchtfilter
motorolie (incl carter schoonmaken)
bakolie (voorbereiden met liqui moly of iets dergelijks)
Bougies (NGK BCPR7ES)
Rubbers rondom moeten vervangen worden, zit te denken aan powerflex, maar is wel prijzig om alle rubbers te vervangen met powerflex. Daarnaast heb ik een probleem met de homokineet/aandrijfas/wiellager. Ik hoor een licht trekkend/ratelend geluid in de bochten bij belasting van de aandrijfas.
Kunnen jullie nog dingen verzinnen die verstandig zijn om aan te pakken gezien de missende historie over de laatste 55.000 km's?
Na dit alles wordt de auto door Dion gekieteld naar stage 1.
2e hands 9-5 historie onbekend
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 11 mar, 2019 13:53
- Regio: - kies een regio
2e hands 9-5 historie onbekend
2018-2019 Saab 9-5 2.0t S 1999
2018-202x Caab 9-3og 2.0i S 1998
2020-202x Saab 9-5 2.0t Lineair Business (retrofit project/Dion stage1)
2018-202x Caab 9-3og 2.0i S 1998
2020-202x Saab 9-5 2.0t Lineair Business (retrofit project/Dion stage1)
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: 2e hands 9-5 historie onbekend
Kijken of je druk wel mooi wordt opgebouwd van je turbo.
Zo niet, je vacuüm Slangen aanpakken. En wat er bij hoort.
Het zijn mss niet je km die zorgen voor klep en slang slijtage, maar de jaren die hem uitdrogen.
Zo niet, je vacuüm Slangen aanpakken. En wat er bij hoort.
Het zijn mss niet je km die zorgen voor klep en slang slijtage, maar de jaren die hem uitdrogen.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: 2e hands 9-5 historie onbekend
En ik zou de remvloeistof verversen als je niet weet hoe oud die is.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: 2e hands 9-5 historie onbekend
interieurfilter: je ademt daardoor.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 2e hands 9-5 historie onbekend
Let erop bij het terugmonteren van het carter, dat je het goede pakkingmiddel gebruikt en echt maar minimaal aanbrengt. Als het naar binnen slaat, wordt het overtollige krokant gebakken, brokkelt af en belandt in de olie, met alle gevolgen van dien. Er is op het forum al het nodige over geschreven.
Demonteer de kunststof binnenschermen van de acterwielen. Gebruik voor de kunststof moeren een zijkniptang, anders breken de pennetjes waar ze op zitten vaak af, omdat ze vast zijn komen te zitten door roestvorming op de schroefdraad.
Doe hetzelfde met de zijskirts onder.
Maak alles grondig schoon, herstel/behandel eventuele (beginnende) roestvorming grondig. Breng zinkprimer aan en zet vooral de binnenkant van de wielkast in de tectyl en laat alles goed drogen. Nu heb je de dingen aangepakt waar onder de bewindvoering van GM verkeerd is bespaard en kan de SAAB lang mee, zonder dat er gaten in vallen.
Maak eventueel een fotoreportage van je inspanningen, voor als je de SAAB ooit mocht willen doorverkopen.
Demonteer de kunststof binnenschermen van de acterwielen. Gebruik voor de kunststof moeren een zijkniptang, anders breken de pennetjes waar ze op zitten vaak af, omdat ze vast zijn komen te zitten door roestvorming op de schroefdraad.
Doe hetzelfde met de zijskirts onder.
Maak alles grondig schoon, herstel/behandel eventuele (beginnende) roestvorming grondig. Breng zinkprimer aan en zet vooral de binnenkant van de wielkast in de tectyl en laat alles goed drogen. Nu heb je de dingen aangepakt waar onder de bewindvoering van GM verkeerd is bespaard en kan de SAAB lang mee, zonder dat er gaten in vallen.
Maak eventueel een fotoreportage van je inspanningen, voor als je de SAAB ooit mocht willen doorverkopen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Dikketrip
- Donateur (3x)
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: 2e hands 9-5 historie onbekend
En stuur de foto’s meteen ff naar mij voor als ik mijn Saab ga verkopen:)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk