Betere stop kracht

1997-2010
Plaats reactie
Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Betere stop kracht

Bericht door Waasbergen » vr 21 aug, 2020 7:59

Goedemorgen,

Ik zou graag mijn remmen upgraden voor mijn 9-5 Aero.
Ik zet niet zo snel een vraag op het forum en heb al best wel wat afgezocht naar informatie en reviews. Maar kan niet echt helemaal beslissing wat ik wil.
Ik heb nu de standaard Aero remmen met Ferodo DS2500 en Brembo schijven. Ook is de auto getuned.
( Ongeveer 310 pk/450 mm)
Ik ben wel iemand die door rijdt en ook de autobahn wel eens bezoekt. En zo af en toe naar het circuit ga.
Onder andere al Zandvoort en Spa Francorchamps gehad.
Voor zover de auto en hoe ik rijd.

Ik merk dat de standaard remmen nu wat te kort komen.
Mijn schijven trekken krom door de warmte en merk op de duur fading in de remmen. (Als ik stil sta houd ik zowat nooit mijn remmen ingedrukt)

Ik heb nu wel een paar dingen voorbij zien komen.

- De goedkopere optie, 314 mm remmen van een 9-3 NG. Deze dan met dezelfde Ferodo DS2500 en Brembo schijven.

- Brembo brake kit, deze is 315 mm
Ziet er goed uit en is compleet
( https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=744 )

- Big Brake kit van J&D van den Bosch.
Ziet er ook goed uit en is ook een stuk groter, namelijk 340 mm. De 340 lijkt mij door het af en toe circuit gebruik wat beter. Enige waar ik een beetje gemengde gevoelens over heb is EBC. Hoor hier gemengde verhalen over. Dus zou dat dan liever met de DS2500 blokken willen.
( https://www.jendvandenbosch.nl/rem-upgr ... -2012.html )

- PB big brake kit.
Deze kan je redelijk mooi zelf samen stellen. Wat ik heb gelezen zijn deze gebaseerd op een ouder type Porsche remmen. Is vergelijkbaar met D2.
Hoor ik merendeels goede verhalen over, zeker op BMW forums. Zou de waarschijnlijk voor de 330 mm met 4 of 6 zuigers. En kan Ferodo op.
( https://pbbrakes.com/saab-9-5-aero-02-0 ... e-kit.html )

- Maptune XT-series
Is ook 330 mm. Staat wel dat het alleen voor 9-3 is maar dat is misschien wel te regelen. Wel de duurste van dit lijstje.
( https://www.maptunparts.nl/remsysteem/r ... 2003-.html )

- not Hirsch Brake kit 345
Als laatste de Hirsch set. Had ik moeten kopen toen ze te koop stonden tweedehands. Maar dan wel ander schijven en de DS2500 pads als mogelijk is.

Ik heb 17 inch zomer en winter sets. Deze zou ik graag willen behouden.
Maakt niet uit welke set het wordt. Ze zullen staal gevlochten rem leidingen hebben en DOT 4 Ate type 200 gebruiken.

Ik hoop dat jullie enige ervaring en feedback kunnen geven, Alvast bedankt

De links zijn ter aanduiding. Niet voor reclame

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Betere stop kracht

Bericht door Steve-O » vr 21 aug, 2020 8:19

Ik zou voor Brembo, J&D gaan. Eventueel nog PB, maar ik twijfel vanwege de vele onderdelen en de rotzooi die daar tussen gaat zitten. Lijkt me meer voor circuitracerij, waar de boel regelmatig uit elkaar gaat. Niet voor gewoon gebruik.

Die van Hirsrch raad zeer ik af vanwege het ge-@#$ met de veer van de remblokken. Elke keer vloeken als je blokken moet wisselen. Waardeloos design. Ik overdrijf niet.

Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Waasbergen » za 22 aug, 2020 5:38

Oke dan zal ik de Hirsch set sowieso overslaan.
Als dat zo waardeloos is ga ik het niet proberen.

Ja tussen die 3 zit nu ook mijn grootste twijfel.
De Brembo is wel de kleinere. Maar wel Brembo

Ik ben helaas niet in de buurt nu door mijn werk (zeevaart) maar anders had ik langs J&D gegaan om te kijken om het ook met andere pads en schijven kan.
Daar heb ik ook mijn motor wissel laten doen en de tuning. Dus ze kennen me wel

Ja de PB remmen is natuurlijk wel mooi qua looks. Ik vind dat zelf wel iets hebben zo. Da's natuurlijk een mening.
En vind de schijven vooral mooi qua keuze. En past sowieso Ferodo in.
Maar is wel echt sportief.

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 24 aug, 2020 7:54

Ik weet wel dat ik destijds. Vanaf de DS2500 naar EBC red Stuff een enorme voorruitgang vond, MAAR. EBC heeft in de tussentijd niet stil gezeten. Vroeger Had EBC Green, Red en Yellow stuff. Tegenwoordig hebben ze 6 of 7 compounds in blokvoering. Waarbij de de oude Red Stuff Ceramic van 8 jaar terug. (Mijn voorruitgang periode) heel erg te vergelijken is met de Yellow stuff van nu.

Ik rij zelf inmiddels een ruime tijd met de J&D setup rond. Zo'n 100.000 kilometer denk ik nu. En dit is echt wel een stap voorruit.
De hirsch set remt ook super. maar die idiote montageveer is echt beroerd. Diezelfde setup zit kwa veer zit ook op de 314 mm setup van de 9-3 sedan.

Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Waasbergen » di 25 aug, 2020 13:43

Oke da's mooi om te horen.
En zeker als je er zulke ervaringen mee hebt.
Vroeger wel eens EBC onder een cinq gehad en was er niet zo'n fan van. Maar tijden veranderen zeker en het is ook wel een verschil in auto's.
En als je het niet probeert weet je het nooit :)

Aangezien ik wel eens op circuit ben mogen de blokken en schijven wel wat meer dan standaard zijn. Dus daar hebben ze vast wel een compound voor.

Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Waasbergen » zo 25 apr, 2021 7:50

Ik zal dit topic eens even updaten met wat het uit eindelijk is geworden.

De set van J&D met normale schijven en Black Diamond Predator blokken!

Zo zagen de oude remmen eruit, inclusief vieze velg
Afbeelding

De schijven naast elkaar
Afbeelding

En gemonteerd
Afbeelding

Afbeelding

En nu met een schone velg!
Afbeelding

Aangezien de klauw nogal breed is en de velgen er op een paar millimeter langs gaan toch nog spacers van 5 mm ertussen gezet. Daardoor kan ik mijn winter set (alu 36) ook gebruiken.

En het remt echt heerlijk en als nodig is ook echt krachtig!
Dit is toch wel meer het gene wat onder een getunede Aero hoort te zitten :thumbup2: :thumbup2:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 25 apr, 2021 21:33

Euhm Kleine correctie. Het waren geen Hawk blokken. Die levert ze niet. Het zijn Black Diamond Predator blokken...

Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Waasbergen » di 27 apr, 2021 5:59

Injectie schreef:
zo 25 apr, 2021 21:33
Euhm Kleine correctie. Het waren geen Hawk blokken. Die levert ze niet. Het zijn Black Diamond Predator blokken...
Heb hem aangepast :wink:

Plaats reactie