Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Gele aero » vr 31 jul, 2020 10:58

Dan nog even een vervolgvraag over die stuurbekrachtigingspomp. Als je die poelie vastpakt, voel je dus heel lichte speling en hoor je klik klak. Hoort dat bij die pomp (heb niet zoveel ervaring met stuurbekrachtigingspompen) of is dat een signaal dat de pomp aan zijn einde is, mede in combinatie met het bijstellen van de motor als je achteruit rijdt met stuurbewegingen?
En zijn er nog meningen over het merk pomp? Zie dat er geen originele meer leverbaar zijn en dat bijv een Meyle rond de 120 euro kost.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door daniel 9-3 » vr 31 jul, 2020 11:50

Ik heb nog een gebruikte. Hoeft niet de hele wereld te kosten.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Steve-O » za 01 aug, 2020 9:15

Naar aanleiding van je eigen bevindingen en de ervaring van jelger - je schrijft zelf dat met de korte riem, dus zonder AC alles mooier en stiller loopt en problemen lijken dan geheel afwezig - vraag ik met toch af of je het niet in de AC-pomp moet zoeken.

Die speling op de stuurservopomp kan natuurlijk het klik-klak geluid (beetje speling ergens) veroorzaakt hebben. Ik loop nu even naar een goed donor-exemplaar ter vergelijking ... en weer terug: Op de as zit nihil speling zijwaarts (beweging parallel aan de as; zelfs als de pomp gebruikt is). Als je aan het wiel in beweging bent hoor je een heel zacht klikje (beweging dus haaks op de as) wat klinkt als het in beweging komen van de pomp. Dat lijkt me normaal.

Hopelijk heb je hier iets aan.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Gele aero » za 01 aug, 2020 13:18

Thanks voor de check. Klik klak klopt dus, speling zou er niet mogen zijn. Ik kijk het nog even aan en wellicht vervang ik de pomp maar, zoveel kost een nieuwe ook weer niet.

Qua kortere riem: het is de kortere riem die de extra looprol in het midden overslaat (6PK2415), airco zit gelukkig nog wel aangesloten! Had al op internet gelezen dat die 6pk2415 heel lastig is om er op te krijgen. Nou dat klopt!!! Verschil met de langere riem is echt enorm, die leg je er zo op, maar die kortere moet je echt de spanner nog een stukje verder naar voren halen en dan lukt het net aan. Spanner gaat dan ook maar een heel klein stukje naar achter tov de langere riem waarbij de spanner echt een flink stuk naar achter gaat.

Vandaag langer ritje gehad en alles loopt mooi! Blijf de stuurbekrachtigingspomp wel verdenken, want ook zonder airco aan te zetten regelt de motor best wat bij met flinke stuuruitslag bij achteruit uitparkeren. Maar goed, nogmaals met de kortere riem loopt het allemaal stuk stiller.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door op » wo 05 aug, 2020 20:05

Dus die korte riem staat beter op spanning? was dan de lange riem niet te lang/ruim/uitgelubberd? Of de spanner niet meer fris?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Gele aero » wo 05 aug, 2020 20:49

Spanner moet eigenlijk wel goed zijn want heb ik vorig jaar vervangen toen ik poelies en riem heb vervangen, was een OEM spanner. Maar had al gelezen dat die 6pk2415 wel erg krap is, op andere fora wordt een 2425 aangeraden. Want die 2415 krijg je met “spanner op de pin” er amper op terwijl je die langere riem er vrij gemakkelijk opkrijgt. Heeft dus denk ik ook hier wat mee te maken, maar loopt stuk stiller allemaal.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Steve-O » vr 30 jul, 2021 22:29

Nou, dat van die 6PK2415 klopt helaas helemaal Ik begrijp niet dat dat na zoveel jaar in alle systemen nog steeds dat strakke kl ;-|+ teding staat als passend. Het zou VERBODEN moeten worden :!: Ik heb er twee van verschillende merken en ze kunnen er beide met geen mogelijkheid op (logisch ook, want je wilt ook dat elke fabrikant op specificatie produceert natuurlijk). Een behoorlijke tijd gevochten met spanner en andere hand het laatste stukje bij de poelie zoals dat bij de riem die eraf kwam prima te doen was, schiet tot overmaat van ramp het verlengstuk die in de spanner gestoken zit scheef en breek de zijkant van het vierkante hol geheel af. ;-|+ .

Daarna maar een spanband naar voren aangebracht om twee handen vrij te hebben, maar niks geen speling. Nul, nada, nihil, nincs, noppes, nix ;-|+ ;-|+ ;-|+

En dat op vrijdagavond als er zaterdag niks meer te bestellen valt, wat dus maandag wordt en op zijn vroegst dinsdag geleverd. Ik hoop dat er morgen in de buurt een onderdelenhandel is die de 2425 heeft liggen. Of een extra looprol, want ik heb wel een langere riem liggen.
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 31 jul, 2021 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Sapphire » vr 30 jul, 2021 22:40

Ik wil jullie ervaring niet in twijfel trekken maar ik heb eigenlijk nooit problemen met montage 6PK2415...

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door reiernumans » vr 30 jul, 2021 22:43

Ik ook niet, ook een 2413 past prima in mijn ervaring.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Steve-O » za 31 jul, 2021 10:27

Nou, mijn ervaring schiet niet te kort. Ook al begon ik aan mezelf te twijfelen en heb de omlegtekening er nog eens bijgepakt om mezelf te controleren. Ik ga zo bij daglicht nog even kijken of ik toch niet een oorzaak over het hoofd zie. Niemand is onfeilbaar. Normaliter is het appeltje, eitje.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Sapphire » za 31 jul, 2021 10:31

Goed voelen (of kijken) of de riem goed in alle geribde poelies ligt. Anders kom je inderdaad lengte tekort.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Steve-O » za 31 jul, 2021 17:03

Heb dat gedaan, met een andere ervaren SAAB-sleutelaar erbij. We komen tot de conclusie dat je de spanner pas ver genoeg kan ontspannen, als je de alubeugel, waaraan het blok in de motorsteun hangt eerst weghaalt. Ik heb de oude riem naast de nieuwe gehouden en die bleek exact net dat stukje langer (6PK2425) en een nieuwe 6PK2425 wordt dan besteld om er later onder te zetten en gaat eerst op reserve mee.

Ik zat nog wat te redeneren over een versleten spanner, maar dat snijdt geen hout: Je kunt immer's niet verder doordrukken. Bij een versleten spanner zou je alleen maar makkelijker naar het eindpunt moeten komen, maar niet verder.

Het is niet dat ik te lui ben om de genoemde beugel eraf te halen. Maar mijn keuze op de 6PK2425 valt ook omdat je zo'n riem bij pech onderweg zonder extra motorblokliftacties moet kunnen los-/vastmaken of wisselen. Ik reis niet met een professionele garagekrik in mijn auto. Ik vermoed bovendien dat het wiel van de waterpomp minder belast wordt. In het verleden is die wel eens bij een andere 9-5 uit balans getrokken. Wat slierten deed ontstaan aan de multiriem die een oliekoelleiding kapot sloeg. Dat hoeft van mij niet nog eens.

Ik heb nu dus 2 stuks geheel nieuwe 6PK2415 in de aanbieding voor orginaliteitspuristen. Een zit nog nieuw in de verpakking, van de ander ontbreekt die en er zit wat zweet en tranen aan (geen bloed gelukkig). Tientje per stuk (nieuw zijn ze € 30-40 meen ik). Stuur maar een PB als je over wilt nemen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door johnssons » za 31 jul, 2021 17:34

... het probleem zit in de spanner, bij sommige merken spanners lukt het niet om voldoende aan te trekken zodat de riem er op schuift, het vierkant waar het lange verlengstuk in gaat is te ruim ... dan moet dus de aluminium steun los enz ...

... nu heb ik een paar keer multiriem ellende meegemaakt onderweg, dus in de auto ligt een lichtgewicht krik, een elektrische slagmoersleutel en natuurlijk een 6PK2415 ... (type zonder extra geleiderol) en nog een stuk recht ijzerdraad met een haakje om de riem over de rollen te begeleiden ... helemaal voorbereid zal ik maar zeggen .... maar een reserve riem mee is ook voldoende ...

John

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door Steve-O » za 31 jul, 2021 21:26

Ik weet niet welk merk dit is. Zat op de SAAB toen ik hem kocht en hij voelt heel erg krachtig. Laatst bij iemand anders een nieuwe gemonteerd, omdat die zijn kracht echt verloren was. Toen heb ik niet gekeken naar het type riem, maar had geen enkel probleem daar.

Bedankt voor de info. In ieder geval. Ik hou het toch bij de 6PK2425. Als je ijzerdraad moet gebruiken om de riem erop te trekken, lijkt mij ook niet goed voor de riem: Heel veel kracht op een millimeter of twee.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

Bericht door johnssons » zo 01 aug, 2021 9:13

... ijzerdraadje (afgeknipt stukje stalen kleerhanger) om de riem iets omhoog te vissen, anders moet je met je vingers langs de rollen om het laatste lusje van de riem omhoog te frutselen ... gewoon een handigheidje ... de riem zal niet beschadigen ...

John

Plaats reactie