Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem = Stuurbekrachtiging?

1997-2010
johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door johnssons » di 21 jul, 2020 11:17

... als er een looprol vast slaat gaat de riem door over de rol en geeft een penetrante rubber brandlucht ... meestal gevolgd door het aflopen van de riem, motor gaat dan hakkelen en raar lopen enz ... mogelijk is er een looprol vastgelopen en weer los gegaan ... dynamo zal het niet zijn dan komt er een melding op het display... airco kleine kans op defecte koppeling ...

Ik weet niet of je gereedschap bij je hebt, mogelijk kan je de spanrol met een paar lange verlengstukken naar voren trekken en met pennetje vastzetten en de spanrollen controleren op speling en zware punten bij ronddraaien ...

Succes John

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » di 21 jul, 2020 11:22

Goede tip! Ellende is dat ik de spanner net niet ver genoeg krijg om de pin er in te stoppen zonder de u-beugel te verwijderen ;-|+ heb een kort verlengstuk dat er precies inpast maar daarmee kan ik niet genoeg kracht zetten. De langere die ik er dan opzet is met een kleine kantelkop, heel handig voor sommige dingen maar daardoor kantelt hij net teveel om de spanner genoeg los te krijgen. Zal zo nog een poging wagen ( wellicht dat de aanhouder wint). Pinnetje om hem vast te zetten heb ik wel bij me.

Overigens was het geen rubber geur die ik rook, meer iets metaalachtigs maar dat kan die looprol dus mogelijk zijn.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » di 21 jul, 2020 12:16

Weer een update.
Krijg de spanner niet volledig in positie om de pin er in te krijgen. Maar wel even alles nagelopen met de hand terwijl ik met de andere hand de spanner zoveel mogelijk ontspan. Meelooprol in het midden (die extra rol zal ik maar zeggen) loopt wat zwaar maar ook weer niet heel zwaar, loopt niet super soepel als een wieltje van een skeeler oid, maar weet ook weer niet hoe soepel hij moet lopen.

Daarna maar even de gok gewaagd; zekering van aircopomp er weer in, motor starten en niets raars. Daarna temperatuur op 16 gezet en airco koelt als een malle. Geen gekke geurtjes, rook, geluidjes of zwaar lopen. Daarna achteruit rijden met veel zigzaggen en ook niets.

Toch iets eenmaligs? Wat is wijsheid? Gewoon gaan rijden met airco aan of zekere voor het een onzekere nemen?

Saab onderdelen leverancier zit helaas niet in de buurt. Maar kan wel in de stad in het dal kijken of er een korte riem te vinden is en dan de meelooprol omzeilen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door johnssons » di 21 jul, 2020 13:03

.. je kunt alleen de extra rol omzeilen ... lengte korte riem is 6K2415 ... bij een recambios bedrijf vragen naar een multiriem 6K2415 of een maat ietsje langer ... meenemen voor reserve ..

2415 staat voor de lengte van de riem, 6K het aantal ribbels maar dat zal wel duidelijk zijn ...

En ja wat is wijsheid, als het niet echt warm is stekker aircopomp losnemen (ergens onder bij de luchtmassa meter) ...ik weet niet of de zekering eruit kan, ik dacht dat er ook een van de koelfans via deze zekering geschakeld is.

John

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door op » di 21 jul, 2020 23:25

Ik gok op eenmalig, als ik lees dat de acties plaatsvonden na een bezoekje van 20 min in een winkel. De auto is dan nauwelijks afgekoeld onder de kap en dingen gedragen zich dan heel anders dan bij een normale koude start. Bijvoorbeeld kan dan de brandstof toevoer eventjes niet constant zijn met eventjes rommelig lopen en net niet afslaan (of net wel) tot gevolg.
Is het een automaat? Dan is dit allemaal nog duidelijker aanwezig omdat de automaat niet even gas bijgeeft als je de koppeling laat opkomen, wat de chauffeur zelf wel doet.
Vandaar ook dat je met warm weer vaak even de motor op gang moet laten komen. De airco, de servopomp en de blower (de dynamo dus) trekken véél vermogen. Probeer het maar eens: rij op een warme dag na de start met de ramen dicht en de airco aan weg en daar met de airco uit en de ramen open. Dat laatste rijdt veel lichtvoetiger, in een automaat merk je dat goed. En het is leuker, met het ouderwetse zomergevoel. 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » wo 22 jul, 2020 9:27

Gisteren proef op de som genomen en een stuk met de airco gereden. Vanaf start gaat hij zeer zwaar, beetje zoals @op aangeeft, waarbij het vreemde is dat de pomp voor het rook incident dit niet deed, eigenlijk zonder echt merkbaar te zijn meedraaide. Voor stoplicht even uitgezet en dan loopt de motor veel stiller, airco weer aan en dan voel je de pomp gewoon draaien. Ook lijkt het alsof de fan niet op lowspeed meedraait maar meteen op highspeed begint te draaien (wat volgens mij niet zou moeten, ac aan boven 21 graden is lowspeed die meedraait toch?). Ook die iAT stijgt substantieel met de airco aan, bij normaal rijden zonder is het 32, met airco aan gaat hij richting 50.
Positieve is dat de airco prima koelt en er geen rook meer is, maar het lijkt wel alsof hij een opdonder heeft gehad, loopt veel zwaarder dan voorheen.

Ook heerlijk Italiaans. Ik naar een autozaak voor een korte riem, hadden ze niet op voorraad maar konden ze bestellen voor 41 euro. Maar hij had nog een adres dat ik kon proberen waar ze hem mogelijk wel konden hebben. Dus ik stap in de auto maar bedenk me; waarom niet meteen bestellen dan hebben ze hem morgen. Loop weer naar binnen vraag of ze hem kunnen bestellen, hij vraagt mag ik het nummer nog eens zien? Ohhhh ik had 2015 ipv 2415 getypt, ik ga kijken, ohhh deze is 53 euro. Yeah right, laat maar bestel hem wel online. Wat een prutsers zijn het toch....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door jaap noord » wo 22 jul, 2020 11:06

En WIJ Nederlanders, vullen nooit eens iets verkeerd in op de pc??!!
Yeah,right. Lekker kort door de bocht, net als dit verhaal.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » wo 22 jul, 2020 11:27

Hmmm ok..... lekkere reactie. Omdat ik alles op de telefoon type, zet ik er niet alles bij. Maar zag duidelijk dat de beste man de juiste cijfers intypte de eerste keer, afgezien van het feit dat hij ze hardop noemde toen hij ze intypte.

En wat bedoel je met kort door de bocht van dit verhaal?!?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door jaap noord » za 25 jul, 2020 16:53

Ik bedoel te zeggen, dat wij Nederlanders (ik zelf soms ook), wel eens te kort door de bocht gaan met uitspraken doen.
In de trend van: ach het zal wel weer dit, of het zal wel weer dat............ tenminste op die wijze las ik ik het laatste stukje van jouw topic.
Veel plezier met de vakantie, en succes met de "riem" rollen.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Waasbergen
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 44
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 13:54
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Waasbergen » za 25 jul, 2020 20:33

Misschien nog een rare toevoeging. Maar zou er misschien niet iets tussen hebben gezeten?
Dat er door het rijden en steentje tussen kwam of iets dergelijks? En dat die tijdens het wegrijden ertussen kwam.
Omdat het zo ineens was is het misschien wel iets van buitenaf geweest
- Saab 9-5 Aero Estate 02' (Blacktop-tuning)
Dè Saab
- Fiat Cinquecento Sporting 97'
De Cinq
- Mitsubishi Pajero LWB 3.0 V6 93'
De P-jero

Projecten ernaast: Citroën BX 4x4 / Subaru legacy / fiat seicento turbo / 1/2 fiat Cinquecento aanhanger

Verkocht : Daihatsu cuore / Saab 900 NG cabrio

9000AERO
Geregistreerd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 22:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door 9000AERO » zo 26 jul, 2020 10:41

Maar voor 53,- bestel je dat riempje toch ? en gooi je hem in de kofferbak. tuf je rustig de rest van de vakantie zonder zorgen verder door. Of gok je erop dat hij knapt en dan heerlijk door zo’n gele wagen naar huis gebracht kan worden 😳

Wat de keuze ook zal zijn, een fijne vakantie ! ☀️
9-3 Viggen Coupé ‘99 lightning blue
9-3 Turbox Estate ‘08

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » zo 26 jul, 2020 13:18

Heb hem niet daar gekocht, houd niet van zo zaken doen (discussie daar gelaten of hij het nu bewust doet of zich echt heeft vergist). Online besteld, zou er gisteren zijn maar komt nu een dezer dagen binnen.

Verdere update; geen rook meer gehad. Zet nu af en toe de airco aan, het blijft merkbaar dat deze (veel) zwaarder loopt dan voorheen. Van de week gaan we naar huis en dan kijk ik daar verder wat er mis is/wat ik kan vinden. Tot die tijd duim ik maar dat er niets meer misgaat en houd ik de airco zoveel als mogelijk uit.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Steve-O » zo 26 jul, 2020 15:17

Je kunt de spanner aantrekken met je linkerhand, terwijl je met je rechterhand de multiriem van stuurpomp afwipt. Daarna kun je met je hand alle wielen bij langs.

Maar:
Het wiel van de AC-pomp kent 2 modi: "gekoppeld en ontkoppeld". De gekoppelde toestand kun je alleen bereiken als je motor draait. Dus moet je de multiriem eerst geheel verwijderen om hem niet de soep in te draaien.

Motor voor korte tijd starten en AC aanzetten (je accu gaat dit niet leuk vinden, maar je hebt vast startkabels bij je als het nodig). Nu voel je met je hand of het wiel van de AC-met de hand in beweging te krijgen is, en hoeveel kracht er nodg is om dit te doen.

Als dit zwaar gaat, en er geen andere kandidaten als looprol/spanrol/dynamo/stuurpomp/waterpomp naar voren zijn gekomen, zijn vast en zeker de lagers in de AC-pomp aan hun eind. Het is mogelijk op op de brug de lagers in situ te vervangen zonder het AC-systeem eerst leeg te moeten halen. (Been there, done that) Je hebt wel vier handen nodig. En uiteraard de juiste lagers ter vervanging. Ik had di destijds van tevoren geregeld, omdat anders je auto vele uren meer de brug bezet als je er na demontage op uit moet voor de juiste lagers.

Je kunt met een auto-stethoscoop (of voor nood een trechter met een lang en hard stuk ijzerdraad stijf op de mond van de trechter gedrukt) ook van onderaf de AC-pomp beluisteren. In dat geval kun je dat het beste doen met de multiriem normaal gemonteerd. Hoor je krassende en/of kermende geluiden, dan zij het je lagers.

Als je het niet ziet zitten om alleen de lagers in-situ te vervangen, is een andere optie om via ANWB of familie een nieuwe of gereviseerde pomp op te laten sturen en een lokale SAAB-service deze in te laten monteren. Dit mag zelfs een AC-pomp van een andere forummer zijn en op een privéadres op te halen (i.h.g.v. de ANWB, die doet dat gratis). Op die manier weet je dat je niet wordt genaaid door de garage die je als melkkoe-op-vakantie ziet en een woekerprijs voor de pomp rekent.

Je kunt natuurlijk ook lokaal gaan shoppen. We hebben hier op het forum ook wel eens iemand aan onderdelenadresjes in Frankrijk geholpen. Roept u maar!

Voordeel van op lokatie oplossen is een veel ontspannener (terug)reis. Dat is wat waard en scheelt stress en onderlinge irritatie.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door Gele aero » do 30 jul, 2020 13:58

We zijn weer thuis! Gisteren terugreis van 1100km eigenlijk zonder een centje pijn, grotendeels toch de airco aan want het was erg warm onderweg. Ging prima. Wel merkte je na een stop om wat te eten oid, dat bij achteruit rijden en sturen dat het wat moeizaam ging op de multiriem.
Vanochtend auto achter gezet en alles geinspecteerd. Er zit lichte speling op de pomp van de stuurbekrachtiging, als je die poelie vastpakt dan voel je net een heel kleine kanteling, minimaal maar wel voelbaar. Aircopomp beetje zelfde verhaal, maar daar heb ik met sleutel 15 de centrale moer wat aangedraaid en toen was de speling weg. Ook nog even de tip van Steve-O opgevolgd en de motor zonder riem laten lopen om de airco pomp te voelen als die aanstaat. Gaat niet overdreven zwaar, dus daar lijkt het niet direct in te zitten.
Ook de spanrol en die extra meelooprol in het midden even gedemonteerd. Die voelden prima.
Toen alles weer in elkaar gezet en aangezien ik nu toch een kortere riem heb, die maar gemonteerd om te kijken of er verschil merkbaar is. Die kortere riem zou volgens de diverse sites als gevolg hebben dat de boel wat meer vibreert, maar na het starten loopt alles eigenlijk veel mooier en stiller. Ga voorlopig maar even rondrijden met de kortere riem om te kijken hoe dat rijdt.

Daarnaast nog even de versnellingsbak steun vervangen, bak klapte wat met schakelen. Had de originele vorig jaar vervangen voor een Swedenparts omdat ik dacht dat die wat lam was, maar bleek later dat de schroef van het pookmechanisme door de garage niet strak genoeg was aangedraaid. Verschil is opmerkelijk, bak schakelt veel soepeler en koppeling in levert ook geen fikse beweging voorin teweeg.

Voorlopig maar even zo rijden, wellicht toch een eenmalige overbelasting van het systeem, al blijft die stuurbekrachtigingspomp nog verdacht. Dank voor alle tips tijdens mijn vakantie, die waren zeer nuttig en zeer welkom!!!!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Vakantie gedoe; rook onder de motorkap bij multiriem

Bericht door jelger » do 30 jul, 2020 14:26

Mosterd na de maaltijd, maar misschien helpt het nog bij de verdere analyse.

Ik ben wel eens in New Mexico (ja, in de VS) met een Toyota Camry wagon (type "hockey mum") van toenmalig partner in de winter met een metaal stinkende motorruimte komen te staan: asje van de airco pomp bleek door schuring en drooglopen heet gedraaid. Gevolg: een roodgloeiende en knisperend hete omgeving. Had een noodhaven net buiten de atoomstad van de VS gevonden, en kon een bak sneeuw er op werpen nadat ik de kap open had getrokken en het schouwspel zag. :shock:

Als je een soort van remmerij lucht ruikt heb je waarschijnlijk ergens last gehad van aanlopen van metaal op metaal. Oftewel: zoek het bij de bewegende delen. Maar ja, als het zich niet meer voordoet.. :-S+
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie