Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 05 jul, 2012 16:17
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Goedemorgen,
Saab 9-5 (uit 13/14 jaar oud, eerste eigenaar) probleem met de koelvloeistof.
Ik moet regelmatig een fles (liter) koelvloeistof bijgieten.
Nergens lekkage te vinden, ook de saab-dealer vindt geen lekkage.
Geen poreuze slangen, die zijn ook allemaal gecontroleerd.
Slangklemmen zijn ook goed (zijn zelfs vervangen).
Maar toch verlies/verbruik.
Ik rijd voornamelijk stadsverkeer.
Plots verschijnt om te zoveel tijd onverwachts een melding dat het niveau te laag is.
Dan kijk ik en inderdaad, er kan dan een liter bij.
Ik controleer regelmatig en het niveau is dan goed, maar later dus een melding en is er zo een liter weg/verbruikt.
Wat kan dit zijn? Anderen die bekend zijn met dit probleem?
Dan bij voorbaat!
iapyx
edit: ik lees net in een draadje (dank Johnssons) .... het is al eerder geschreven, je moet de kachel by-pass klep vervangen, je vindt de klep achter het gasklephuis tegen het schutbord ... met een speciale slangklemloshaalding is het niet zoveel werk .. deze klep lekt zonder dat je het direct ziet, je kunt even voelen aan de klep en daarna aan je hand ruiken, je ruikt dan koelvloeistof ...
Saab 9-5 (uit 13/14 jaar oud, eerste eigenaar) probleem met de koelvloeistof.
Ik moet regelmatig een fles (liter) koelvloeistof bijgieten.
Nergens lekkage te vinden, ook de saab-dealer vindt geen lekkage.
Geen poreuze slangen, die zijn ook allemaal gecontroleerd.
Slangklemmen zijn ook goed (zijn zelfs vervangen).
Maar toch verlies/verbruik.
Ik rijd voornamelijk stadsverkeer.
Plots verschijnt om te zoveel tijd onverwachts een melding dat het niveau te laag is.
Dan kijk ik en inderdaad, er kan dan een liter bij.
Ik controleer regelmatig en het niveau is dan goed, maar later dus een melding en is er zo een liter weg/verbruikt.
Wat kan dit zijn? Anderen die bekend zijn met dit probleem?
Dan bij voorbaat!
iapyx
edit: ik lees net in een draadje (dank Johnssons) .... het is al eerder geschreven, je moet de kachel by-pass klep vervangen, je vindt de klep achter het gasklephuis tegen het schutbord ... met een speciale slangklemloshaalding is het niet zoveel werk .. deze klep lekt zonder dat je het direct ziet, je kunt even voelen aan de klep en daarna aan je hand ruiken, je ruikt dan koelvloeistof ...
Saab 9-3 2.0t zwart 2002
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Bij onze 9-5 kon ik het eerst ook niet vinden.
Uiteindelijk bleek het de radiateur te zijn.
Die verloor vocht ter hoogte van de katalysator dus het verdampte meteen. Nu dus na een poosje bij vullen en per toeval zag ik wat rode spurters op de koelvin.
Uiteindelijk bleek het de radiateur te zijn.
Die verloor vocht ter hoogte van de katalysator dus het verdampte meteen. Nu dus na een poosje bij vullen en per toeval zag ik wat rode spurters op de koelvin.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 05 jul, 2012 16:17
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Hm, de dealer gebeld een klepje hadden ze al vervangen, dus dat is het niet.
Ik zal in ieder geval goed de radiateur regelmatig gaan controleren de komende tijd. Wie weet...
Ik zal in ieder geval goed de radiateur regelmatig gaan controleren de komende tijd. Wie weet...
Saab 9-3 2.0t zwart 2002
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6665
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
heey
als je roze koelvloeistof hebt (normaal wel) dan laat die bij een lek een spoor achter wanneer die opgedroogd is
de aanzetting van pvc naar alu van het radiator lekt wel eens vaker
dat is wat moeilijker te zien omdat daar de koelvin houder net voor staat
mvg werner
ps ik heb nog een nieuwe radiator voor een hand geschakelde
als je roze koelvloeistof hebt (normaal wel) dan laat die bij een lek een spoor achter wanneer die opgedroogd is
de aanzetting van pvc naar alu van het radiator lekt wel eens vaker
dat is wat moeilijker te zien omdat daar de koelvin houder net voor staat
mvg werner
ps ik heb nog een nieuwe radiator voor een hand geschakelde
Laatst gewijzigd door werli op do 29 aug, 2019 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Of je hebt toch een lekke kop pakking
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Bij lekke koppakking kun je de slangen nauwelijks indrukken. En borrelend koelexpansievat, mayonaise aan je peilstok. Controleer eerst maar de meest voor de handliggende optie zoals eerder geadviseerd.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 05 jul, 2012 16:17
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Lekke koppakking ....
Nee, dat zal het niet zijn. De auto is van mijn vader. Hij controleert alles altijd voor hij wegrijdt.
Mayonaise zit absoluut niet aan de peilstok. Bovendien staat de auto nu bij de Saabdealer.
Al kunnen ze niets vinden.
We zullen op de radiateur letten. De koelvloeistof is overigens niet roze.
Nee, dat zal het niet zijn. De auto is van mijn vader. Hij controleert alles altijd voor hij wegrijdt.
Mayonaise zit absoluut niet aan de peilstok. Bovendien staat de auto nu bij de Saabdealer.
Al kunnen ze niets vinden.
We zullen op de radiateur letten. De koelvloeistof is overigens niet roze.
Saab 9-3 2.0t zwart 2002
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Ik zou voor de zekerheid die kachelklep nog maar eens vervangen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
+1
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
toch echt de radiateur: hij lekt vooral als op druk en heet is. Bij stilstaan zo weinig lekkage dat je niets ziet.
idd aansluitingspijpje.
idd aansluitingspijpje.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do 05 jul, 2012 16:17
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Het lek is boven:
Slangetje van de radiator naar de by-pass-klep was de boosdoener. Poreus. Gelijk zijn maar alle kachelslangen vervangen.
Slangetje van de radiator naar de by-pass-klep was de boosdoener. Poreus. Gelijk zijn maar alle kachelslangen vervangen.
Saab 9-3 2.0t zwart 2002
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Koelvloeistof: telkens weer bijvullen
Mooi dat het lek boven is Bij de mijne is net de radiateur vervangen. Er verdween héééél langzaam koelvloeistof uit het systeem en er was in beginsel niets te zien. Maar na nog eens goed kijken bleek het toch de aanhechting op de radiateur te zijn. Het ding is nu vervangen door een do88 radiateur. Een lel. Maar past wel bij de rest van de setup.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto