D.T.E instelbaar?

1997-2010
Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5641
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Oosthoek » zo 24 feb, 2019 22:55

Ben ik toch benieuwd waarom die kleinere tank gemonteerd is?

Enfin, ik heb hetzelfde issue met mijn 9-5 biopower. Die gaf het ene moment DTE 150 aan, het andere moment begon hij mij in gebiedend Duits naar de pomp te manen en kreeg ik de DTE niet meer te zien. Vrij irritant wel. Er ging met moeite 55 liter in. Helemaal bijzonder is dat hij met mijn snelweg tempo (+- 100/110) aangeeft dat ik wel zo'n 900 km kan karren op 1 tank. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken :lol:
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door reiernumans » ma 25 feb, 2019 14:35

Oosthoek schreef:
zo 24 feb, 2019 22:55
Ben ik toch benieuwd waarom die kleinere tank gemonteerd is?
Volgens mij is de benzinepomp unit van een BioPower auto wat groter (in de tank) dan van 'normale' 9-5's.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5352
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Steve-O » wo 27 feb, 2019 10:40

Maar dat scheelt toch geen 5 liter in afmetingen. Da's toch een emmer :?:

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door mba » do 28 feb, 2019 17:19

De tankinhoud van een Aero is ook minder dan de niet-Aero versies.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Motolab » do 28 feb, 2019 20:31

@mba. Weet je dat zeker? In mijn 2002 aero, tank ik makkelijk 74 liter...en dan zit er nog iets in de tank, want ik tank dat regelmatig en rijdt hem op eigen kracht naar de pomp :wink:
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
popeye
Geregistreerd lid
Berichten: 94
Lid geworden op: za 09 aug, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door popeye » ma 04 mar, 2019 14:54

Onze 2,3t Biopower heeft hetzelfde probleem, na nog geen 500km wil ze direct tanken... Van alles geprobeerd: andere interface tussen vlotter en meter, Tech2 instellingen, maar het euvel blijft. We hebben ons maar neergelegd bij dit origineel Zweedse monster. Daarbij: 500 km is een mooie afstand om van bestuurder te wisselen bij lange trips :wink:
ex Saab 99 GL (1982)
ex Saab 900 (1987)
ex Saab 900 NG (1996)
ex Saab 9-5 2.3t lineair business (2003)
Saab 900 GT (1993)
Saab 9-5 2.3 t Griffin biopower Hirsch (2010)

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Motolab » ma 04 mar, 2019 19:47

In mijn 9-5, zit ook een benzinemeter... kun je precies op zien, of en wanneer er getankt moet worden...

Na een keer of 3 a 4 tanken, weet je toch die indicator wel uit je hoofd?

Kun je ook meteen SID info op een andere stand zetten en heb je nog meer overzicht 8)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door reiernumans » ma 04 mar, 2019 20:29

Motolab schreef:
ma 04 mar, 2019 19:47
In mijn 9-5, zit ook een benzinemeter... kun je precies op zien, of en wanneer er getankt moet worden...
Op lange ritten ook niet altijd even accuraat, aangezien de vlotter alleen gebruikt wordt voor de startpositie van de meter als je de auto start. Daarna daalt de meter op basis van berekend brandstofverbruik. Daarom verspringt je DTE ook eigenlijk altijd als je de auto opnieuw start.

Als de DTE niet goed klopt, kan dat komen door een verkeerde bandenmaat t.o.v. de instellingen in de auto. Dan krijg je tellerafwijking, een afwijkend verbruik op de SID, niet kloppende DTE.. Wellicht wijs om dat eens te controleren, evt aan te passen en dan te kijken of het gedrag beter is?
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5641
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Oosthoek » ma 04 mar, 2019 21:39

Motolab schreef:
ma 04 mar, 2019 19:47
In mijn 9-5, zit ook een benzinemeter... kun je precies op zien, of en wanneer er getankt moet worden...

Na een keer of 3 a 4 tanken, weet je toch die indicator wel uit je hoofd?

Kun je ook meteen SID info op een andere stand zetten en heb je nog meer overzicht 8)
Die zag ik vanmiddag een stuk hoger staan dan vanochtend, nadat ik in de ochtend file had en in de avond niet. Die meter is 100% relatief tov verbruik en net zo betrouwbaar als de DTE wat betreft absoluut referentiekader dus.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door sprankel » di 05 mar, 2019 0:43

Zowel benzine meter als DTE is volledig berekend, normaal vrij betrouwbaar maar als er op LPG gereden word niet te vertrouwen. Dan zie je hem zakken om dan plots een heel stuk te stijgen. Of hij beweert dat je nog 30 km kan rijden om na 5 liter te tanken terug 350km aan te geven.
Hij kijkt maar heel af en toe naar de vlotter, de enigste moment dat hij met zekerheid naar de vlotter kijkt is als deze plots hoger staat (getankt), voor de rest lijkt het vrij random.
De benzinetank nooit voltanken maakt het probleem erger, ik vermoed dat hij daardoor nooit een kalibratie uitvoert.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door mba » di 05 mar, 2019 21:28

Motolab schreef:
do 28 feb, 2019 20:31
@mba. Weet je dat zeker? In mijn 2002 aero, tank ik makkelijk 74 liter...en dan zit er nog iets in de tank, want ik tank dat regelmatig en rijdt hem op eigen kracht naar de pomp :wink:
Kijk maar in het instructieboekje:
2.0t en 2.3t: 75 ltr
2.3Turbo en 2.3T: 70 ltr
2.2TID en 3.0TID: 75 ltr.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5641
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Oosthoek » di 05 mar, 2019 21:47

Vandaag weer een mooie DTE klucht. Gisteravond weggezet met 140km DTE. Vanochtend na 20km rijden (100kmh) helemaal leeg volgens DTE en de meter. Toch maar gaan tanken na de 140km DTE van gisteren, resultaat: precies 60 liter erin. Schiet mij maar lek.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5641
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Oosthoek » di 05 mar, 2019 21:49

Afbeelding

Na enig moment begin je toch aan jezelf te twijfelen met deze informatie voor je neus. Geef mij maar een meter die constant is. Die van de 900 classic is ook knap wispelturig, maar iig wel constant.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door reiernumans » di 05 mar, 2019 22:42

Hang 'm eens bij een specialist aan de tech2 en check de bandenmaat die ingeprogrammeerd staat. Je krijgt de raarste afwijkingen in verbruik, DTE en tankmeter als dat niet klopt.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5352
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Steve-O » di 05 mar, 2019 22:46

Oosthoek schreef:
di 05 mar, 2019 21:47
Vandaag weer een mooie DTE klucht. Gisteravond weggezet met 140km DTE. Vanochtend na 20km rijden (100kmh) helemaal leeg volgens DTE en de meter. Toch maar gaan tanken na de 140km DTE van gisteren, resultaat: precies 60 liter erin. Schiet mij maar lek.
Nee hoor, helemaal niet raar. De DTE is bij wegzetten en starten gelijk (in tegenstelling wat ergens eerder in dit topic werd beweerd), maar als je een koude motor start en je gaat wat kilometers rijden, dan zakt de DTE omdat een koude motor meer brandstof verbruikt. Als je een motorvoorverwarmer gebruikt, blijft de waarde welgelijk.

Neem de proef op de som en check je gemiddelde brandstofverbruik voor het wegzetten 's avonds. Start dan 's ochtends je motor en kijk hoe het gemiddeldde brandstofverbruik gedurende de de eerst kilometer of 2 al omhoog klimt. Als je voor het starten reset, door de clear-knop een ingedrukt te houden tot het piepje. Zie je eerst [---] en na wat rijden bijvoorbeeld 12-18l/100km. Die waarde vlakt geleidelijk weer af richting de waarde van de vorige dag met warme motor. Maar ondertussen heb je die paar liters extra wel verbrand in de eerste kilometers toen je blok nog op moest warmen.

Als je zonder reset gaat tanken, gaat er bijvoorbeeld die 60 liter in die jij noemde en bljft de DTE aan de lage kant. Totdat je weer een reset uitvoert of een paar minuten op je cruisesnelheid rijdt, dan krijg je weer een realistischer DTE te zien. De boordcomputer blijft gewoon continu het gemiddeld verbruik berekenen en past aan de hand van de gemiddelde vlotterstand, de DTE ook aan.

De DTE van een BioPower SAAB is door de kleinere tank altijd een stuk lager. En de benzinemelding staat vanwege het 10-25% hogere verbruik van Ethanol iets aan de krappe kant ingesteld. Icm met de kleinere tank levert dat bij benzinerijden een inderdaad erg vroege tankmelding op.

Plaats reactie