De Zweedse Zweedse
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse
Wie heeft er trouwens ervaringen met deze PU rubbers? https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... rd4566899p
Zat te denken dat dit wel de meest eenvoudige oplossing is, weliswaar duurder dan gewone rubbers maar ik hoef niet op de bonnefooi voor het er in persen. Maar ik wil absoluut niet meer trillingen/minder comfort in de auto. Wat zijn de ervaringen?
Edit, al een antwoord gevonden: https://www.saabcentral.com/threads/for ... or.536241/
Zat te denken dat dit wel de meest eenvoudige oplossing is, weliswaar duurder dan gewone rubbers maar ik hoef niet op de bonnefooi voor het er in persen. Maar ik wil absoluut niet meer trillingen/minder comfort in de auto. Wat zijn de ervaringen?
Edit, al een antwoord gevonden: https://www.saabcentral.com/threads/for ... or.536241/
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse
De stabi rubbers maken een wereld van verschil! Iedere kraak in het onderstel is weg. Drempels waren een gepiep en gekraak en nu zoef ik er in volledige stilte overheen. Heerlijk zo’n kleine fix met zo’n resultaat.
En nog een leuk moment:
En nog een leuk moment:
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse
Net de rubbers maar weer uit de draagarmen gedraaid. Is niet aan gesneden maar door het persen is gewoon de buitenste opstaande rand helemaal weg. Niet zoals het hoort in ieder geval, broddelwerk. Zelf nog een poging gedaan met draad en schroeven, maar dan loop ik hetzelfde risico merk ik al snel. Leg de armen wel apart tot ik een keer in de buurt van Rhenen ben, daar kunnen ze het goed als ik het zo lees. Andere tips dichterbij zijn ook welkom.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse
Volgens mij is de sleutel hier dat je een soort conische perstool moet hebben waar de bus makkelijk in past en die aan de kleinere kant ietsje kleiner van diameter is dan het gat waar de bus in moet. Dan kan de scherpe rand van de draagarm de bus niet kapot snijden.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Bij de APK werd al gemeld dat ik het gat in de wielkas moest gaan aanpakken. Vandaag uit nieuwsgierigheid de binnenbekleding maar eens weggehaald en gat is een understatement
Snel maar een afspraak maken bij een goede lasser. Voor nu maar van binnenuit even dichtgeplakt met aviation-grade aluminium tape.
Snel maar een afspraak maken bij een goede lasser. Voor nu maar van binnenuit even dichtgeplakt met aviation-grade aluminium tape.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ai, ai, nasty!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Is 'ie ook begonnen bij de bekende dogleg? En hoe is het hoekje wielkast/achterbumper?
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ai!
Da's minder.
In Soesterberg schijnt een goeie lasser te zitten.
Da's minder.
In Soesterberg schijnt een goeie lasser te zitten.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- PeterJanssen
- Donateur
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 04 aug, 2013 14:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: De Zweedse Zweedse
Zo zag ik het ook bij wheeler-dealersreiernumans schreef: ↑za 15 mei, 2021 13:06Volgens mij is de sleutel hier dat je een soort conische perstool moet hebben waar de bus makkelijk in past en die aan de kleinere kant ietsje kleiner van diameter is dan het gat waar de bus in moet. Dan kan de scherpe rand van de draagarm de bus niet kapot snijden.
Saab 9-3 SS 2008
Saab 96V4-1973
Ex 9-3 SS 2003
Ex 9-3NG TiD
Verder:
BMW E91
Ex BMW E36
EX Alfa 147 16V Twinspark
EX Peugeot 207 1.4 VTI
Saab 96V4-1973
Ex 9-3 SS 2003
Ex 9-3NG TiD
Verder:
BMW E91
Ex BMW E36
EX Alfa 147 16V Twinspark
EX Peugeot 207 1.4 VTI
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Dat ziet er niet zo mooi uit maar voor mij geen verrassing. Ik zou om je andere tijds en financiële investering te waarborgen nu de hele wielkasten aan beide zijden laten nakijken lassen en tectyleren. Anders rot ie van achteren onder je vandaan bij wijze van spreken. En dat is zonde want het is een prachtige auto.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Dat ziet er nasty uit. Goed aanpakken en wielkasten beide zijden daarna goed tegen roest beschermen. Bv met RX10
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ja idee is ook om beide vervangende inzetstukken voor achter te kopen, die er in te laten zetten en dan spuiten. Dan is alles meteen goed gedaan, zal wel even diep in de buidel tasten worden maar goed dan is hij weer netjes!
Vreemde is dat ik de andere kant al eens goed bekeken had en naast beginnende roest op de hondsbenen en wat vliegroest in de Kuip, en gek plekje bij aansluiting bumper, viel het mee, deze kant is dus ander verhaal. Terwijl ook aan deze zijde de hondsbenen wel meevallen (nou ja moet dus enkelvoud zijn).
Vreemde is dat ik de andere kant al eens goed bekeken had en naast beginnende roest op de hondsbenen en wat vliegroest in de Kuip, en gek plekje bij aansluiting bumper, viel het mee, deze kant is dus ander verhaal. Terwijl ook aan deze zijde de hondsbenen wel meevallen (nou ja moet dus enkelvoud zijn).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Heb je daar de kunststof wielkuip echt losgehaald? Want meestal zit er bijvoorbeeld rondom de boutjes van de kuip vliegroest maar vooral waar het plaatwerk van de Kuip tegen de reservewielbak komt (en vuil ophoopt) wel meer ellende. Bij mij was er aannde hondsbenen ook niet veel loos op het eerste oog. Toch is er aardig weggehakt uiteindelijk. Maar goed. Alles tot behoud van de saab!
Die inzetstukken zijn toch juist voor de hondsbenen? Ik denk eigenlijk dat je die niet nodig hebt hoor.
Die inzetstukken zijn toch juist voor de hondsbenen? Ik denk eigenlijk dat je die niet nodig hebt hoor.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Laat er nieuwe stukken inlassen en niet dat de plakmethode gebruikt wordt. Dus plaat over gat en roest heen lassen. Alle roest weg laten slijpen
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Mijn ervaring is dat als de doglegs en het hoekje boven de bumper slecht zijn, de binnenkuip vaak werk nodig heeft. Ik zou de skirts en achterste binnenkuipen demonteren en alles heel kritisch bekijken. Reservewielbak ook even checken (al heb ik dat bij latere minder gezien dan bij mk1’s), en de bevestigingspunten van het subframe achter is ook een plek waar ze flink tekeer kunnen gaan. Ik hoop dat het meevalt, want het is idd een hele mooie wagen, maar dit is precies waarom ik altijd vrij huiverig ben voor Zweedse import. Ergste wat ik heb gezien is dat bij een 2008 DE, die de eerste helft van z’n leven in Zweden had doorgebracht en de tweede helft in NL, de volledige binnenkuip vervangen moest worden om alle roest daar weg te krijgen. Was verder niets heel bijzonders aan te zien zonder de binnenkuip eruit te hebben...Gele aero schreef: ↑za 15 mei, 2021 20:44Ja idee is ook om beide vervangende inzetstukken voor achter te kopen, die er in te laten zetten en dan spuiten. Dan is alles meteen goed gedaan, zal wel even diep in de buidel tasten worden maar goed dan is hij weer netjes!
Vreemde is dat ik de andere kant al eens goed bekeken had en naast beginnende roest op de hondsbenen en wat vliegroest in de Kuip, en gek plekje bij aansluiting bumper, viel het mee, deze kant is dus ander verhaal. Terwijl ook aan deze zijde de hondsbenen wel meevallen (nou ja moet dus enkelvoud zijn).
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS