Mijn 9-5 Aero: ervaringen na 6000 km en paar vragen (p3)

1997-2010
ArjanU
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 feb, 2017 20:19
Regio: NL - Provincie Utrecht

Mijn 9-5 Aero: ervaringen na 6000 km en paar vragen (p3)

Bericht door ArjanU » vr 10 feb, 2017 13:31

Beste forummers,
Ik ben (heel rustig) op zoek naar een Saab 9-5 Estate uit 2001 tot 2003, eentje op benzine en met handbak. De Aero vind ik wel mooi, maar is misschien niet de verstandigste keuze? Op de verschillende sites zie je ze staan met veel kilometers voor een relatief lage prijs of met weinig kilometers voor een hoog bedrag. Ik snap dat een oudere auto geld kost en dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Hebben jullie tips waar ik op moet letten?
Hartelijke groet,
Arjan
Laatst gewijzigd door ArjanU op zo 09 jul, 2017 22:25, 6 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 Cabrio Linear 2004
Saab 9-5 Estate Aero 2002

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3079
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door 1001760 » vr 10 feb, 2017 13:44

Hallo Arjan,

Welkom (terug).
Ik neem aan dat je al in dit topic hebt gekeken: viewtopic.php?f=8&t=154277
Robert heeft, uit ervaring, een behoorlijk aantal aandachtspunten benoemd.
Maar ook hier geldt: laat je roze bril thuis en neem je gezonde verstand mee (of iemand die er ook verstand van heeft).
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk
En iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Motolab » vr 10 feb, 2017 21:45

ArjanU schreef:Beste forummers,
Ik ben (heel rustig) op zoek naar een Saab 9-5 Estate uit 2001 tot 2003, eentje op benzine en met handbak. De Aero vind ik wel mooi, maar is misschien niet de verstandigste keuze?
Hmmm, waarom zou dat niet de verstandigste keuze zijn? Tenopzichte van "wat" onverstandig?

Zonder te weten "wat" jij belangerijk vind aan een auto, is die vraag niet goed te beantwoorden.

Grz
Harold
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Steve-O » za 11 feb, 2017 1:45

Mijn roze bril werkt altijd heel goed bij het kopen van gebruikte 9-5's. Je moet gewoon de eerste paar jaar rekening houden met redelijk wat kosten, daarna daalt het flink omlaag en wordt het meer genieten. Maar soms valt het ook ontzettend mee.

:idea: Gouden regel: een duurdere is niet persé een betere :!:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

ArjanU
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 feb, 2017 20:19
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door ArjanU » do 16 feb, 2017 14:16

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
@Motolab: Meestal niet het meest verstandig omdat op een luxere versie meer en duurdere dingen zitten die kapot kunnen. Bij een basisversie is dat minder het geval. Maar een basis vind ik ook minder leuk.
Groeten, Arjan
Saab 9-3 Cabrio Linear 2004
Saab 9-5 Estate Aero 2002

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1885
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Descendent » do 16 feb, 2017 18:42

Succes met de in potentie leuke zoektocht.
Ik zou ten eerste met een grote boog heenlopen om (bijna) alles wat als Youngtimer te koop staat. (Die prijzen! :shock: )

En ik kan een (zelf geimporteerde)Aero sterk aanraden. Die luxe en dat vermogen is heerlijk.
Laatst gewijzigd door Descendent op vr 17 feb, 2017 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3 Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded)
Saab 9-3 ss Aero G3; Saab 9-5 Aero estate 2005 Saab 9-3 SE 2008 Aero Ttid
Nu: Saab 9-5 Aero estate 2004

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Motolab » vr 17 feb, 2017 0:57

ArjanU schreef: @Motolab: Meestal niet het meest verstandig omdat op een luxere versie meer en duurdere dingen zitten die kapot kunnen. Bij een basisversie is dat minder het geval. Maar een basis vind ik ook minder leuk.
Groeten, Arjan
Snap je redenatie, maar vind dat te verwaarlozen.. Of sterker... On**n
Een betere fijnere aero stoel gaat niet echt eerder stuk dan een basis stoel..een auto dim spiegel hmm wellicht, maar ja dan is het in een keer een basis spiegel ;-) een fijner leren en of Aero stuur gaat ook niet eerder stuk dan een basis en, esp stuk? Nou ja op een basis werkt dat ook niet...... Naast dat dat bijna nooit stuk gaat....
Een saab met 250 pk gaat ook niet door die pk's eerder stuk dan een 150 pk... Althans daar zie ik geen relatie tussen in de praktijk.... Je komt ze beide tegen met dezelfde suc6 kilometers of issues... Grotere remmen gaan ook niet eerder stuk dan kleinere... En een As2 of as3 blijft meestal ook erg lang heel...
En als er aan een saab wat stuk gaat, vervangend onderdeel kost geen drol op de sloop, saab is op de gemiddelde sloperij weinig populair om geld mee te verdienen..

Heb net een 9-5 aero gekocht, zat dof plekje op de motorkap, een nette motorkap, zelfde kleur (met nieuw embleem) van de sloop koste me €50

Ik zou voor een mooie luxe gaan, ik heb dat net zelf ook gedaan en.... Inderdaad kijk eens in het buitenland, die zijn meestal luxer en beter onderhouden voor de prijs wat hier een "basis" kost. Afhankelijk bj, maar tel er wel ff €1000 (stelpost) bij op aan: ophalen, kenteken, bpm, etc. igv buitenland import.. Voor hij hier op de weg rijdt..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

ArjanU
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 feb, 2017 20:19
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door ArjanU » vr 17 feb, 2017 9:16

Bedankt voor je opbeurende woorden. Ik laat me daar niet door tegenhouden. Ik vind een luxe, snelle auto ook geweldig. Dus die Aero komt er wel.
Saab 9-3 Cabrio Linear 2004
Saab 9-5 Estate Aero 2002

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Marc_B204 » vr 17 feb, 2017 14:07

En wat dacht je van de TD04 turbo op de Aero? Gaat veel langer mee dan de Garrett op de basisuitvoeringen!
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

giselle
Geregistreerd lid
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 18:04
Regio: - kies een regio

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door giselle » za 18 feb, 2017 10:31

Motolab schreef:
ArjanU schreef: @Motolab: Meestal niet het meest verstandig omdat op een luxere versie meer en duurdere dingen zitten die kapot kunnen. Bij een basisversie is dat minder het geval. Maar een basis vind ik ook minder leuk.
Groeten, Arjan
Snap je redenatie, maar vind dat te verwaarlozen.. Of sterker... On**n
Een betere fijnere aero stoel gaat niet echt eerder stuk dan een basis stoel..een auto dim spiegel hmm wellicht, maar ja dan is het in een keer een basis spiegel ;-) een fijner leren en of Aero stuur gaat ook niet eerder stuk dan een basis en, esp stuk? Nou ja op een basis werkt dat ook niet...... Naast dat dat bijna nooit stuk gaat....
Een saab met 250 pk gaat ook niet door die pk's eerder stuk dan een 150 pk... Althans daar zie ik geen relatie tussen in de praktijk.... Je komt ze beide tegen met dezelfde suc6 kilometers of issues... Grotere remmen gaan ook niet eerder stuk dan kleinere... En een As2 of as3 blijft meestal ook erg lang heel...
En als er aan een saab wat stuk gaat, vervangend onderdeel kost geen drol op de sloop, saab is op de gemiddelde sloperij weinig populair om geld mee te verdienen..

Heb net een 9-5 aero gekocht, zat dof plekje op de motorkap, een nette motorkap, zelfde kleur (met nieuw embleem) van de sloop koste me €50

Ik zou voor een mooie luxe gaan, ik heb dat net zelf ook gedaan en.... Inderdaad kijk eens in het buitenland, die zijn meestal luxer en beter onderhouden voor de prijs wat hier een "basis" kost. Afhankelijk bj, maar tel er wel ff €1000 (stelpost) bij op aan: ophalen, kenteken, bpm, etc. igv buitenland import.. Voor hij hier op de weg rijdt..
Ik ben het in grote lijnen helemaal met je eens, motolab, maar even over die PK's. Ik vraag me namelijk af - nu ik ook aan het uitkijken ben naar een 9-5 met een automaat - of méér PK's niet ten koste gaat van de levensduur van de bak, en of het in dat opzicht niet wijzer is om, zeker bij een oudere occasion, voor een met minder PK's te gaan. Of hebben ze ook verschillende versnellingsbakken ?

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate

Bericht door Motolab » za 18 feb, 2017 21:45

Vroeg ik mij ook af Giselle vandaar mijn topic
viewtopic.php?f=22&t=154958

De M2002 heeft in elk geval een sterkere automaat 5 bak, welke ruim voldoende aan kan, af fabriek is mijn Aero al 250pk en ruim in de Nm's
Dus zeker voor de M2002 en later geen issue!

Note in de auto wereld = de aanduiding MY2002 het modeljaar, Saab gebruikte formeel de aanduiding M2002
Let op Model jaar kan al in sept. van het jaar ervoor van de band zijn gelopen! (Heeft met de auto en motortentoonstellingen van vroeger te maken)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

ArjanU
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 feb, 2017 20:19
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate => geslaagd

Bericht door ArjanU » vr 24 mar, 2017 11:24

Goedemorgen, ik ben geslaagd in mijn zoektocht. Ik heb ook nog even gereden in de Merlot rode 9-5 die op Marktplaats werd aangeboden. Maar uiteindelijk gekozen voor een 9-5 Aero Estate met handbak uit 2002 uit Duitsland. Duurt nog even voor deze in Nederland is. Kan niet wachten ;) Alvast een paar vragen:
- ik wil graag muziek van mijn iPhone afspelen via de radio (dat heb ik bij de Volvo). Kan dat bij een 9-5 ook? En bij wie kan ik daarvoor terecht?
- er zit nog geen Parrot in. Bij wie kan ik die het beste laten inbouwen?
- bij de Volvo heb ik de service interval laten terugbrengen tot 20.000 km ipv 30.000 km. Kan dat bij de 9-5 ook?
- ik wil graag een rubberen mat voor de achterbak. Bij wie kan ik die het beste bestellen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hartelijke groet,

Arjan
Saab 9-3 Cabrio Linear 2004
Saab 9-5 Estate Aero 2002

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate => geslaagd

Bericht door Tjøørd » vr 24 mar, 2017 11:47

Als er een standaard radio in zit (AS3 of AS2 verwacht ik bij een Aero) kun je eens Googlen op SaabAux of BlueSaab. Daarmee knutsel je een aux-in of Bluetooth-aansluiting aan de aansluiting van de CD-wisselaar. De standaard radio heeft geen aux of bluetooth.

Als je de originele radio wilt vervangen door een modernere headunit, moet je er even op letten dat de originele een gebalanceerde output heeft, en nagenoeg alle andere radio's een lijnoutput hebben. Het effect is dat je een te hard signaal naar de versterker stuurt (die rekent op gebalanceerd), dus daar moet een high/low converter oid tussen.

Wat betreft de parrot: je zou eens even bij forummer jwaterink kunnen informeren, die heeft veel verstand van de Saab-radio's en carkits. Maar over dit onderwerp is ook al veel geschreven op het forum, even zoeken kan ook al veel verduidelijken. En let op bovenstaand verhaal als je ook muziek via de Parrot wilt afspelen: als je een MKi9200 bijivoorbeeld gewoon tussen de ISO-stekkers knoopt, wordt dat niet mooi.

Als je de service-melding bedoelt die de auto vanzelf toont: ja, dat kan. Maar zelf vind ik die alleen maar irritant, ik hou liever zelf de tel bij.

Hier op het forum en op marktplaats komen regelmatig originele rubberen matten voorbij voor nette prijzen.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1301
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Voorzichtig op zoek naar een 9-5 Estate => geslaagd

Bericht door collega » zo 26 mar, 2017 17:00

Als je echt mooi geluid in je auto wilt zijn er in ieder geval twee bedrijven die het echt snappen: Automat in Meppel en Schut Car Systems in Arnhem (maar de Saabaux is ook goed als je AS3 hebt)

Als je moderne navi wil zonder je hele front te verbouwen is een Garmin Head Up Display met Navigon (=Garmin) op je telefoon een prima en betaalbare oplossing, en beter dan zo'n losse Tomtom op je raam.

Succes en plezier
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)

totaal 1.546.000 km Saab

ArjanU
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 feb, 2017 20:19
Regio: NL - Provincie Utrecht

Eerste kilometers in de 9-5

Bericht door ArjanU » do 27 apr, 2017 21:43

Gisteren was het eindelijk zo ver. Ik kon mijn 9-5 Aero ophalen. Het traject tussen import en uiteindelijk hier voor de deur duurde wat langer dan gepland. Er bleek wat roest bij de achterste wielschermen. Dat leverde best nog wat laswerk op. En nu staat hier een donkerblauwe Aero voor de deur te glimmen. Erg blij mee. Nog niet flink mee doorgereden maar ik voel wel dat ie wil. Ook een groot verschil is het geluidsniveau. Hiervoor hadden we een V70 diesel. Dan is een benzinemotor wel een verademing. Alleen nu wel weer wennen aan het gas bijgeven bij het laten opkomen van de koppeling. Gelijk ook maar even de radio getest. En er komt een heerlijk geluid uit. In de kofferbak trof ik ook nog een box. Heb ik daarmee dan de AS-3?
Dan het to do lijstje:
- parrot
- muziek van mijn iPhone afspelen via de radio
- trekhaak voor de fietsendrager.
- binnen en buiten goed reinigen
- paar kleine deukjes weg laten halen
- ruitenwisser armen vervangen omdat deze roesten

Daarnaast moet ik nog op zoek naar een specialist in de buurt van Utrecht. Onze cabrio brachten we naar Robarij Jansen of naar Karssen in Driebergen. Robarij is er mee gestopt. Dan blijft Karssen over. Of zijn er nog andere specialisten in de buurt van Utrecht-Oost?

Hartelijke groet,
Arjan
Saab 9-3 Cabrio Linear 2004
Saab 9-5 Estate Aero 2002

Plaats reactie