Airco foutcode 19 ja / nee

1997-2010
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Airco foutcode 19 ja / nee

Bericht door Robbert » vr 11 nov, 2016 15:50

De airco deed het goed, inclusief de blower / verwarming.
Nu is het wat kouder geworden.
Gisteren ochtend deed de airco niets. En dus ook niet als ik handmatig de blower hoger zette: niets. Wel meer streepjes op de display maar blazen ho maar. Ging pas werken na een kwartiertje.

Vandaag hetzelfde. Ging pas weer werken vanmiddag toen ik weer terugreed.

Ik heb de airco gereset met OFF en AUTO ingedrukt. Ik kreeg toen 1 links en 19 rechts. Maar werken ho maar.

Even googlen leverde op:

Press Auto and Off to view codes. Below is a list of what the codes stand for: GOOD LUCK

01 ACC internal fault
02 cabin temp sensor
03 solar sensor
04 left mixed air temp sensor
05 right mixed air temp sensor
06 left blend door
07 left blend door
08 left blend door
09 right blend door
10 right blend door
11 right blend door
12 air distribution motor
13 air distribution motor
14 air distribution motor
18 heater valve solenoid
19 heater circulation pump
20 control circuit blower check fan control
21 Recalculate motor
22 Reflash per SB 271-2206
23 control module sensor ground missing

Ok 19 is dus heater / circulation pump. Zekering 22 gecontroleerd en die was goed. Daarna weer geprobeerd en de blower deed het weer.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is voral zo gek dat ie het wel of niet doet, terwijl de zekering toch echt goed is.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Airco foutcode 19 ja / nee

Bericht door 9323 » vr 11 nov, 2016 16:45

ha Robbert,

het lijkt erop alsof hij in de auto-stand blijft hangen. In Auto gaat de blower pas blazen als de kvs voldoende is opgewarmd.

Denk dat het een goed idee is om een nieuwe acc-unit te proberen. Ook omdat hij acc internal fault aangeeft. Hebben we wel liggen!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 11 nov, 2016 23:51

Dank Philip.

Mijn koelvloeistof komt pakweg halverwege het witte gebied van de meter. Blijven hangen in de "auto" mode zou dus een correcte verklaring kunnen zijn.
Echter gaat dit ook op als ik hem handmatig bedien? Lichtje van "auto" gaat uit immers.
Aanstaande zondag wellicht in Amersfoort?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 12 nov, 2016 0:00

Ik denk dat het ding je invoer wel registreert, maar er vervolgens niks meer mee doet. Heb ik bij een 9000 ook weleens meegemaakt.

Ja, ben zondagmiddag in Amersfoort! Koos is er sochtends al trouwens.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 12 nov, 2016 0:06

Kortom auto's zijn soms net als conversatie: de boodschap komt niet over.

Zondag laat in de ochtend / vroeg in de middag it is.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 12 nov, 2016 14:40

ik heb al bijna 2 jaar code 1 - 19 (betekent 1 fout geregisteerd met code 19) Betreffende onderdeel vervangen, maar dat hielp niks. Op een gegeven moment werd het bij koud weer niet meer mogelijk om warme lucht te krijgen. Aanvankelijk dacht ik dat dit door weglekkende KVS kwam, maar nadat de veel te vroeg gestorven waterpomp was vervangen door een nieuw exemplaar van Biltema, bleef het koude-probleem. Aangezien er ook vacuumslangetjes naar onderdeel 19 gaan, ging ik het daar zoeken. Bij een 9-5 met gedemonteerde motor de daar voorheen werkende positionering van de vacuumslangetjes overgenomen. Wat bleek, er zat een terugslagventiel in de leiding die dar niet hoorde of zijn werk niet deed. Ding ertussen weg gehaald en taaaaadaaaaa! : weer lekker warm.

Het veel geplaatste schema van de vacuumleidingen vind ik onleesbaar. Vandaar foto gemaakt. Ga er nog eens voor zitten om alles te indexeren, zodat ik eindelijk ga begrijpen hoe dat schema inelkaar steekt. Dan print ik het uit en plak het aan de binnenkant van mijn Haynes.

Zonder correct vacuum gaat de klep die warm water naar je interieurverwarmingsunit door door zou moeten laten, gewoon niet open. Als motor nog niet warm is, kan hij al wel open, maar bepaalt uitsluitend je kvs-thermostaat of er en hoeveel KVS naar die klep wordt doorgespoeld.

Warmte en al of niet draaien van je ventilator zijn twee aparte dingen. Je zegt dat je na het checken van je zekering (ik neem aan door uitnemen, beoordelen en terugstoppen) weer een draaiende interieurfan had. Dat klink als een gestoord electrisch contact in je zekeringkast of een probleem in het bijbehorende relais.

My 2 cents

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 12 nov, 2016 16:21

Dank je Steve voor jouw 2 cents.

Ik ben erg geïnteresseerd in jouw schema. WElk schema bedoel je met : : Het veel geplaatste schema van de vacuumleidingen vind ik onleesbaar.", ik kan het zo snel niet vinden.

Bij mij draait/draaide de ventilator helemaal niet. Ik voelde wel wat warme lucht uit de roosters maar dat kwam waarschijnlijk door de rijwind.

Inderdaad ik heb de zekering eruit gehaald, een klein beetje schoongekrabd en toen weer terug geplaatst. Het kan geluk zijn maar toen deed ie het weer.

Ik zal zo nog wel even kijken.

NB net nog even gecheckt. Motor is koud maar blower blaast nu wel (als ik die handmatig aan zet). Zou het zo simpel zijn als het schoonkrabben van de zekering?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 12 nov, 2016 19:41

Zou kunnen, maar ook mogelijk is een niet 100% werkend relais of ook de contacten van het relais niet helemaal. Als je pas hebt ondekt dat je fan niet werkt, maar er wel in die staat al lang mee rondrijdt, zou vocht ook een rol kunnen spelen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 12 nov, 2016 23:37

Inderdaad pas ontdekt (van de week). Ik heb de auto ook nog niet zo lang.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 13 nov, 2016 21:25

Vandaag op weg naar Amersfoort: deed het niet.
Maar wat bleek: de thermostaat deed het niet. De meter zakte steeds verder weg.
Bij Koos dan maar begonnen met een andere thermostaat erin. Wat zit dat ding op een rotte plaats zeg. Bij een classic is dat 15 minuten werk. Bij een 9-5 heel heel veel langer.
Maar met de hulp van Philip, Koos, Elrick en Holger is het gelukt.

Daarna deed de airco/blower het weer. Opgelost? Voor de zekerheid nog twee ACC units geleend om te testen als het toch nog geen definitieve fix blijkt.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 18 nov, 2016 22:32

Het werkt weer. Met een van de andere units erin doet de blower het weer en ook de foutcode 19 is verdwenen.

Ik heb weer warme lucht als ik het wil. :D

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 19 nov, 2016 12:29

Top ... H 8) T

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 20 nov, 2016 0:20

Zeker. Niet zoveel als bij een classic maar voldoende om het lekker te hebben in de auto. Altijd handig in de herfst/winter.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 21 nov, 2016 0:59

Probeer eens gelijktijdig vooruit+benedenfanknoppen in te drukken. Dan wordt het behaaglijk en blijven je ramen goed ontwasemd.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 21 nov, 2016 18:16

[]Dat is toch de standaard comfort stand als de auto op temperatuur is? In ieder geval is je eigen voorkeur programmeerbaar.
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie