Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
Plaats reactie
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuw onderstel, nieuwe ankers

Bericht door Saapie » zo 10 mar, 2024 21:28

Prachtige 9-5!!!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: spiegelrevisie

Bericht door vel0city » za 06 apr, 2024 20:53

Spiegeltje spiegeltje aan de deur, hoe krijg ik jou weer mooi op kleur? (en hoe herstel ik de elektrische inklapfunctie die het al sinds jaar en dag niet meer doet, maar als ik dat ook nog in rijm moet gaan zetten ben ik morgen nog niet klaar met een goede zin verzinnen :wink: )

Gezien het weer het toe liet heb ik de tijd genomen om de automatische inklapfunctie van de buitenspiegels te herstellen. Met de vervangende printjes uit dit draadje ben ik afgelopen donderdag begonnen met het demonteren van de gehele buitenspiegel. Ik had 3 doelen:

1: werkend krijgen van de inklapfunctie
2: optisch mooi maken van de spiegelframes die door de tand des tijds wit uitgeslagen waren door corrosie
3: gezien we toch alles los hebben twee nieuwe raamsnorren voor de twee voordeuren omdat de oude het raam niet meer afdichtten.

Donderdag begon het festijn. Eerst de spiegels eraf en de stekker- en boutgaten afdichten met ducttape i.v.m. de verwachtte stortbuien van donderdag en gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs een ongetraind oog kan zien dat zwart gecoat aluminium (waar de spiegelframes uit bestaan) niet gruwelijk wit uitgeslagen horen te zijn. We zijn op tijd dus.

Zo zonder spiegels ziet zo'n 9-5 er vreemd uit van voren :D

Afbeelding

Maar goed, genoeg gelachen. Eerst de witte sierkap eraf, waaronder zich nog meer drek bevind:

Afbeelding

Dan volgt de rest: spiegelkap, zwarte frame naast natuurlijk het spiegelglas en spiegelmotor zelf. Als dat los is kan een roterende staalborstel snel kortemetten maken van al die gecorrodeerde derrie:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna volgt de andere zijde. Iets minder erg qua corrosie maar nog steeds verre van goed:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat alles opnieuw gespoten gaat worden moet er eerst over de zichtvlakken een schuurmuis aan te pas komen met korrel 120 schuurpapier. Zo haal je al de nog los zittende fabriekscoating weg en zijn er geen harde randen van kaal staal:

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het tijd om even de elektriciën uit te hangen. Het blokje wat het inklapmotortje bestuurt zit achter op het spiegelhuis geklikt. De vervangende printjes zullen niet op dezelfde plek terug kunnen klikken vanwege uitstekende bedrading, maar voordat we die überhaupt terug kunnen zetten moet er eerst wat gesoldeerd worden:

Afbeelding
[Nerdmodus aan:]alle draadjes zijn voorzien van de juiste kleur krimpkous, ondanks dat je het eindresultaat niet meer zal zien :wink: [nerdmodus uit]

Afbeelding
Je ziet misschien her en der wat klodders lijm over de printjes heen zitten. Deze zijn namelijk gesealed tegen vochtintreding, maar het viel me op dat op een aantal plekken het onderliggende printplaatje gewoon te zien was, de seal was niet helemaal goed dicht. Om nou te voorkomen dat ik over een jaar weer kapotte printjes heb heb ik er maar wat hete lijm tussen geduwd, dat zal wel eventjes blijven zitten :wink:

Nu doel 1 klaar is, kan worden verder gegaan met doel 2: de spiegels weer optisch oplappen. Het spiegelhuis hoeft niet meegespoten te worden en is dus ingepakt. Dan zit er nog maar een ding op: los gaan met de knikkerbus :mrgreen: Een impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3 lagen Rustoleum roestwerende grondlaag, 3 lagen CROP (NonPaints) 1K kleur in de kleur Saab 170 Zwart. Wanneer dat droog is gaat er 2K matte blanke lak over in 2 lagen (met een kwartier droogtijd ertussen, volgens de instructies op de knikkerbus) om alles goed te beschermen tegen de elementen:

Afbeelding

Terwijl dat spul allemaal aan het drogen is, is er tijd om doel 3 aan te pakken: het vervangen van beide voorste raamsnorren. De oude hebben na 350.000 km hun beste tijd wel gehad en naast dat ze groen uitgeslagen zijn komen ze ook niet meer goed tegen de ruit aan, waardoor even de ruit ontdoen van water met het neer- en op doen van de ruit niet meer werkt. Om de snorren te vervangen moet de spiegel deels los worden geschroefd aldus de WIS (de snor steekt onder het spiegelframe), maar zonder spiegel is het natuurlijk nog makkelijker :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Vervangen is simpel: een schroefje in de deur aan de B-stijl zijde, de rest van de snor zit geklemd op de deur. Even aan de achterkant wat omhoog trekken en je haalt hem zo los.

Komen we bij vandaag uit. De verf is inmiddels plankhard opgedroogd, dus alles kan weer in elkaar. Eerst nog even al het wit gespoten plastic in een sopje gedaan om 15 jaar zand en vuil weg te halen:

Afbeelding
De ruitenwisserarmen zijn van een sloper en zullen t.z.t. nog gewisseld worden, ze zijn met deze hele spuitsessies meegespoten gezien de 2K blanke lak toch gebruikt moest worden.

En dan kan het opbouwen weer beginnen! Alles zit vrij snel in elkaar:

Afbeelding

Beide spiegels zijn voorzien van NOS spiegelframes (die zwarte rand om 't spiegelglas). De oude waren net zo verweerd als de rest, dus de keuze was dan of alles mee zwart spuiten (zonder de juiste primer te hebben) of gewoon nieuwe halen. Ik wilde niet het risico hebben dat een nieuwe laag verf niet bleef zitten, dus dan maar nieuwe bestellen. De rechter spiegel heeft daarnaast een nieuw spiegelglas gekregen, alsmede een nieuwe spiegelmotor. De dimfunctie van het glas deed z'n werk niet meer goed door een gecorrodeerde verbinding achterop het spiegelglas, de spiegelmotor gaf z'n positie niet meer door aan de spiegelcomputer waardoor hij niet meedeed met de geheugenfunctie van de stoelen. Ook deed de stoeprandzoekfunctie van de rechter spiegel het niet meer (auto in z'n achteruit zetten en op het kleine knopje op de spiegelverstelknop drukken) wat door hetzelfde probleem kwam, de auto moet wel weten hoe de spiegel eerst staat voordat hij naar beneden kan bijstellen.

Als laatste komt natuurlijk het moment om alles weer op de auto te zetten en dan hopen dat al je werk beloond wordt. Eerst nog even alle zand en andere viezigheid onder de spiegelhouder verwijderd voordat de spiegels weer op hun plek kunnen. Optisch ziet het er in ieder geval weer strak uit:

Afbeelding

Afbeelding

Maar doet alles het ook?

Afbeelding
Stoeprandzoeker: check!

Elektrisch inklappen?

Afbeelding

Check....?

De rechter spiegel doet het perfect. De linker spiegel heeft echter het in z'n hoofd dat deze veel verder naar buiten moet draaien dan wat nodig is. Nou heeft deze spiegel nooit lekker opengeklapt gezeten. Als de kieren van de witte spiegelkap en het zwarte frame om het glas gelijk moesten lopen met dezelfde kier van de witte kap van het deurframe, dan zat deze nooit in de uitgeklapte "klik", maar iets daarvoor. Ik had de stille hoop dat dit met een keer in- en uitklappen zichzelf zou oplossen (SSHS-methode: Saab Self-Healing System :wink: ), maar het is juist nog erger geworden:

Afbeelding
(dat hikje bij het volledig inklappen deed 'ie toevallig de keer dat ik de camera er op had, heb het verder niet gezien)

De uitklapmotor stopt met draaien als je de spiegel op de goede positie vasthoudt en blijft daar dan ook staan, tot je het contact uit zet. De eerst volgende keer dat 'ie aan gaat klapt de spiegel weer verder uit naar wat hij denkt dat de juiste positie is, de positie waarin hij stopt wil ook nog eens variëren, ook als je hem met de knop elektrisch inklapt en daarna weer uitklapt. Een paar keer handmatig in en uitklappen reset dat ook niet, dus het spiegelglas en de spiegelkap zullen er maar weer eens af moeten om bij het scharnier te komen, als daar überhaupt al iets aan af te stellen is. Iemand die daar ervaring of kennis van heeft? Voor nu heb ik de stekker in de deur maar weer los gehaald zodat de spiegel niet meteen verder uitklapt zodra 't contact aan gaat.

Heb ik nog meer gedaan? Oh ja, nog even een knopje naast de OBD stekker gemeubeld:

Afbeelding

Niet voor de OBD stekker zelf, maar voor de recent geïnstalleerde eSID. Het knopje zit direct op de constante 12V voeding van de eSID. Waarom? Nu kan ik gewoon dat de auto aan/op contact staat de eSID uitschakelen en m'n DTE/L-100km e.d. resetten of een TECH aan de auto hangen zonder dat ik daar steeds de stekker uit de eSID moet halen (de eSID neemt de CLR toets op' t stuur over waardoor de DTE/L-100km resetten niet werkt). Ja, de eSID is ook uit in z'n achteruit met de Park Distance Control aan waardoor de CLR toets gewoon werkt, maar dit is gewoon makkelijk bij het tankstation. Even schakelaartje uit, alles resetten, schakelaartje aan, eSID weer actief, iets wat ook kan terwijl het contact aan staat/motor loopt. Scheelt bij het tankstation weer lang te hoeven stilstaan in z'n achteruit en bestuurders achter mij zenuwachtig maken terwijl ik gewoon m'n SID weer schoon wil hebben :wink:

Was wel weer even genoeg voor deze week zo. Nogmaals, als iemand een idee hebt hoe ik die spiegel weer normaal kan laten werken hoor ik het graag. We gaan voor nu in ieder geval weer door met genieten :O:

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: spiegelrevisie

Bericht door Spatje » ma 08 apr, 2024 12:52

Mooi verslag van hoe je dit grondig aanpakt! dank je wel :D
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: met de vlam in de piep

Bericht door vel0city » di 30 apr, 2024 17:02

Teasertje!

Afbeelding

Later deze week meer. Morgen eerst even naar Dion, Reier en Saab Apeldoorn voor wat software, een DAB+ versterker en een nieuwe voorruit. Maar kon het niet laten vast wat hier neer te zetten :wink:

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » di 30 apr, 2024 22:13

Mooi werk met die spiegels. Ziet er weer strak uit!!

[edit] Die corrosie lijkt wel gevalletje contact corrosie… Meceders S klasse en de Audi A8 hadden daar in het verleden last van. Lak begon gewoon te bobbelen. Vooral bij de achterklep… maar je hebt het weer mooi opgelost!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 30 apr, 2024 22:58

Dit was meer een gevalletje loslatende poedercoating. Na 15 jaar en 350.000 km was dat wel over zeg maar. En zodra daar vocht onder komt gaat het als een malle corroderen, waardoor er meer coating los laat, waardoor er meer vocht bij kan, enz enz. De frames zijn van aluminium, wat wit uitslaat als het corrodeert. Er is geen contact met ander metaal, maar het spul kan inderdaad ook op die manier gaan verweren.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Tho6 » wo 01 mei, 2024 8:58

Mooi gedaan zo die spiegelvoeten! Ik zag dat je ook te spotten bent op Funda https://www.funda.nl/detail/koop/hengel ... 2/43571631 (foto 33 en 34)
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Viggen 5d

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 02 mei, 2024 22:00

Haha, da's nou de tweede keer dat ik in Hengelo gezien ben, terwijl ik er echt niet vaak kom :-P+

Goed, ik had dus al een plaatje hier neer gezet. Het ging specifiek om dat glimmende pijpje in het midden van de foto. Da's de nieuwe downpipe die sinds gisteren in de auto leeft. 3" R&D huismerk. Niet omdat ik gigantische hoeveelheden peekaa's achterna zit, maar omdat de originele downpipe na 352.835 km er geen zin meer in had:

Afbeelding

Dat horen boutjes te zijn, en daar horen ophangbeugels aan te zitten :wink: Als het toch los moet is de keuze voor een 3" pijp snel gemaakt. Net even dat stukje extra ademruimte voor de bladblazer en op moment van schrijven is de R&D 3" downpipe zelfs goedkoper dan de aftermarket standaard variant die ze ook leveren, hoe mooi is dat? Wel een kleine opmerking, om wat voor reden dan ook levert R&D geen lambda afdichtplug mee (er zitten 3 lambda bevestigingspunten op de downpipe, twee voor de standaard sensors en eentje extra voor een evt. extra wideband lambda o.i.d.), evenals een extra uitlaatklem om het 3" gedeelte vast te zetten aan de flens richting de middendemper, dat als los stuk wordt meegeleverd. Deze moet je zelf dus nog extra meenemen. Op de plug had ik al gerekend, maar die extra klem was me even ontschoten. Een tikkeltje jammer, gezien de prijs van het totaalpakket zou je verwachten dat je alles plug-en-play in moet kunnen bouwen, zonder extra dingen er nog los bij te moeten kopen. Zeker als de extra benodigdheden (plug en uitlaatklem) bij elkaar welgeteld misschien €6 aan materiaal zijn. Voor als je hetzelfde wilt doen: bestel er een M18 lambdasonde afdichtplug en een 80mm uitlaatklem bij, dan zit je goed.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is stukken beter :mrgreen:

Voor wie dit zelf wilt doen: bij een 9-5 automaat zit er op de bak een oog/ophangpunt ter hoogte van de standaard katalysator. Waarschijnlijk voor in de fabriek montage makkelijk te maken, want in de auto heb je er niks meer aan. Voor de 3" downpipe zit deze zelfs in de weg, de pijp kan wel op z'n plek maar zal dan resoneren tegen de bak aan. Je zult dus moeten zagen/slijpen, en geen klein stukje ook.

Voor...
Afbeelding

...en na...
Afbeelding

Afbeelding

Mooi is anders, maar met het inlaattraject er weer boven zie je er niks meer van, terwijl je wel kan genieten van je dikke piep 8) De hier nog los bungelende lambdasensor is degene die normaal na de katalysator zit, de sensor is verplaatst naar tussen het schutbord en het motorblok gezien het montagepunt op de downpipe (evenals de katalysator zelf) nu ietsjes meer naar achteren in het uitlaattraject zit. Trouwens, grote kans dat je na installatie van de downpipe last krijgt van check engine lampjes, met code P0420. Da's de code die zegt dat je 2e lambda sensor bijna dezelfde waarden meet als je eerste sensor, wat in normaal bedrijf betekent dat of je sensor hemelen is, of je katalysator het niet goed meer doet. Beide gevallen zijn meestal niet waar (de sensor deed het voor installatie van de downpipe prima en de katalysator is gloedjenieuw en dus zeker niet kaduuk), maar het motormanagement vind er wel wat van. Gewoon uit laten programmeren die handel, je hebt verder toch niks aan die 2e sensor en zolang je bij de APK fluitend door de uitstootmetingen heen komt is er verder geen haan die er naar kraait :mrgreen:

Toen kwam gisteren, waar ik met deze nieuwe piep en de er aan vast zittende Saab naar Saab Apeldoorn gereden, om een aantal zaken te combineren: bezoekje aan Dion voor een tune die goed gebruik maakt van de geïnstalleerde hardware, bezoekje aan Reier voor een DAB+ antenneversterker om het bereik van de Pioneer wat te verbeteren en om de voorruit te vervangen. Die was ook helemaal op, met overal sterretjes, pitjes en grote zichtbare krassen. Nieuwe ruiten zijn nog gewoon te krijgen, daar is dankbaar gebruik van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verademing is zo'n stuk nieuw glas zeg. Heerlijk schoon, geen strepen trekken of gekke glinsteringen omdat de zon er toevallig in schijnt, etc. Heerlijk. Echt lang schoon is het trouwens niet geweest, met dit warme weer was het volop vliegen vangen, daar was niet tegenop te sproeien :oops:

Tegelijkertijd is de ruitenwissermechaniek vervangen. Stond niet op het lijstje, maar ik had al langer het idee dat er iets niet klopte. De linker ruitenwisserarm heeft namelijk een tijdje de motorkap geknuffeld, terwijl deze wel op de juiste positie vast gezet was op de mechaniek:

Afbeelding

Zie de roestplek op de motorkap en de inham in de ruitenwisserarm, daar waar het contact heeft gemaakt. Ik had de arm al wat lager richting de motorkap gezet, maar dan zit 'ie weer aan de onderkant tegen de motorkap aan en wordt de wisser geschampt wanneer de motorkap open gaat. Het paste allemaal net niet meer. Ik had hier al het e.e.a. over opgezocht op Google, waar er in een ander forum iemand zei dat het wel eens met de ruitenwissermechaniek te maken kan hebben. En inderdaad, bij nadere inspectie blijkt het linker draaipunt verbogen te zijn, waardoor de ruitenwisserarm een andere positie krijgt t.o.v. het raam en de motorkap. Joost mag weten waarom het ding krom is, de oorzaak van de problemen zijn wel duidelijk. Onder de noemer van "het is toch los voor andere werkzaamheden dus neem maar mee" is er een nog goede gebruikte mechaniek in gekomen, waardoor alle aanloopproblemen ook weer zijn opgelost. Vervolgens is de ontstane lakschade aan de motorkap netjes bijgewerkt door de jongens in Apeldoorn, zodat alles er weer helemaal mooi bij staat :mrgreen:

De rit terug naar huis is er natuurlijk genoten met de ramen open van het lekkere geluid van deze Zweedse slee. Het geheel doet me een beetje denken aan de wat rouwer klinkende roffel van een 900 Classic Turbo, maar dan met wat keelsmering :wink: Zo'n 3" downpipe in combinatie met de Ferrita midden- en einddemper (en de in Zweden al geplaatste TD04HL-15T turbo, in plaats van de kleinere Garret GT17) maakt het een lekkere diepe brombeer. Niet overdonderend aanwezig als je gewoon "netjes" rijdt of cruiset. Totdat het gas open gaat, dan is de beer los en gromt en brult en fluit alles er lekker op los, met natuurlijk de bijbehorende duw in de rug :wow:

p.s: voor de oplettende lezer, ja, de velgen die op een van bovenstaande foto's te zien zijn zijn niet de ALU83's die er normaal onder zitten. Dat is met een geldige reden, waarover later meer :)

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Spatje » di 07 mei, 2024 18:54

Mooi werk allemaal! Heerlijk om mee te lezen :lol:
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: de opticien

Bericht door vel0city » wo 15 mei, 2024 23:11

De velgen laten wat langer op zich wachten dan gepland. Daarom een tussendoortje: een bezoek aan de opticien.

Want Snövit had last van doffe koplampglazen en een verweerd montuur. Daar je een normale bril ook zo elke 3-4 jaar wisselt, was het ook hoog tijd om deze Dame na 15 jaar van een frisse bril te voorzien. Allereerst:

De Glazen

Of nou ja, glas... Glazen koplampen bestaan al lang niet meer. Tegenwoordig is alles van polycarbonaat, in de volksmond plastic genoemd :wink: Goedkoper te fabriceren maar met een groot nadeel: eenmaal op leeftijd wordt polycarbonaat gigantisch dof. Dof van de jaren blootstelling aan UV en steentjes en watnogmeer. En op leeftijd zijn zo'n beetje alle Dame Edna lampen inmiddels wel, de jongste (waar dit exemplaar er een van is) is inmiddels toch ook al minimaal 14 jaar oud. Het polycarbonaat gaat vol met craquelé en pitjes zitten wat uiteindelijk betekent dat de APK moeilijk wordt door het verstrooide lichtbeeld dat dat oplevert en daarnaast, het ziet er niet uit :mrgreen: . Dan heb je twee opties: nieuwe lampen, of de huidige restaureren. Nieuwe lampen zijn helaas bijna niet te krijgen. Hier en daar zijn er nog enkele te koop voor gruwelijk hoge prijzen (reken op €800 voor een enkele Xenon lamp) of je bent aangewezen op goede gebruikte, die ook steeds schaarser worden. Dan is opknappen de enige optie. Gelukkig is er op dit forum iemand die dat goed kan (MoDeezy), waar ik afgelopen zondag dan ook op bezoek ben geweest. In plaats van de koplampen meteen te polijsten heeft MoDeezy ruim 2,5 uur per lamp besteed met een arsenaal aan schuurpads oplopend in grofheid om alle craquelé weg te schuren en het plastic weer helemaal gaaf te krijgen. Daarna is het oppervlakte gepolijst en behandeld met een daarvoor bestemde spray/lak die de lampenkap goed beschermd tegen UV straling. Ik was op tijd, aldus MoDeezy, dit was een van de ergste exemplaren die hij heeft gezien en hij heeft schuurpads gebruikt met een grove korrel die er normaal nooit aan te pas hoeven te komen, wat dan ook de reden was dat het werk per lamp zo lang duurde (hij had zelf eerder aangegeven zo'n 3 uur bezig te zijn voor de beide lampen, da's dus 5 uur geworden) :oops:

Maar het resultaat mag er zijn. MoDeezy heeft niet alle schade er uit kunnen schuren, daar waren de kappen toch iets te ver voor heen, maar ze zijn toch wel zeker voor 90%-95% in nieuwstaat gebracht. Een rapportage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan je vertellen, dit is zo gigantisch de moeite waard. Niet alleen voor het aanzicht, ook het lichtbeeld is er merkbaar van opgeknapt :wow:

Maar zoals ik al eerder vertelde, als je als mens zijnde voor een nieuwe bril gaat, neem je doorgaans naast nieuw glaswerk ook een nieuw montuurtje, om weer helemaal bij de tijd te zijn. Dus...

Het montuur

De "bril" maakt zo'n Dame Edna een Dame Edna en het was een van de ontwerpkeuzes die zijn verder zijn uitgewerkt voor de 9-5NG. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat je met je verse glazen nog met zo'n oud montuur rond rijdt, vol met pitjes, barsten, stukken missend chroom, verweerd zwart plastic, etc. Het heeft dan ook wat gekost, maar op de reflectoren in de zijkant van de koplampen na heb ik een compleet origineel montuur kunnen vinden voor een Dame Edna Griffin. Dus de grille, zij-grillen en motorkapomlijsting in het mat chroom zoals deze 9-5 ooit de fabriek heeft verlaten. Dat is er afgelopen avond op gegaan, wat natuurlijk ook weer een gigantisch verschil maakt :wow: Zoek de verschillen:

Afbeelding

Afbeelding

Om bij de grille te komen moet de bumper er even van af. Een paar boutjes en wat klikjes verder en het hele ding trek je er zo van af. De WIS schrijft voor om de stekkers van de mistlampen en de koplampsproeiers te demonteren als je de bumper verwijdert, maar voor alleen de grille wisselen is dat niet nodig, je legt hem zo op de grond (de bekabeling en ruitenwisservloeistofslang zitten allebei aan de bestuurderszijde van de bumper aan de auto vast, waardoor je de bumper aan een kant van de auto af kan draaien om bij de clipjes van de grille te komen).

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat mag er in ieder geval zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er weer spik en span uit, goed voor weer 15 jaar :D Gezien de bumper toch los moest, ook gelijk eventjes de bumperhoeken bij montage weer netjes in lijn gebracht met het zijscherm, zodat er niks meer uit steekt en de auto ouder doet lijken dan dat ze is :wink:

Naast al dat werk was er ook nog tijd om een paar kraakjes in het interieur op te lossen. De bekerhouder kan ook 0.5L petflessen aannemen, maar de harde plastic bodem van zo'n fles trilt op het plastic van de bekerhouder als de fles leeg is. Ook de armsteun kraakt als je er een beetje kracht op zet doordat er allemaal hard plastic tegen elkaar aan zit te schuren. Beide zaken zijn opgelost door wat doorsnee stoelvilt in stukjes te knippen en op te plakken daar waar het kraakte. Dat kraken is dus ook verleden tijd nu :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Zo wordt deze Saab stukje bij beetje weer helemaal fris gemaakt, klaar voor de grote reis naar Zweden over 3 weken. Komen we in ieder geval weer mooi voor de dag :mrgreen:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 16 mei, 2024 7:32

Prachtig werk, zeg!
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » do 16 mei, 2024 21:05

Jaaaa, mooi 'warruk'.
East of the Sun, West of the Moon

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » do 16 mei, 2024 22:18

Je pakt dit erg mooi aan. Stapje voor stapje terug naar fabrieksnieuw. De wielencombinatie vind ik wel interessant trouwens :wink:
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Viggen 5d

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuwe oude schoenen

Bericht door vel0city » zo 26 mei, 2024 9:18

Haha, die wielencombinatie was een beetje noodzaak. Ik had een leensetje nodig om de originele ALU83s op te kunnen laten knappen. Er zat in een velg een beste slag en alle vier de velgen zagen er niet netjes meer uit. Sapphire had zo'n leensetje, dus hup, velgjes eruit, velgjes erin. Op een standaard 9-5 kan dat, maar mijn 9-5 is niet standaard meer. De voorremmen zijn 314mm varianten met bijbehorende klauwen van een 9-3v2, en dan passen een aantal velgen niet meer. Zo ook de Klingons, dat liep echt net een halve millimeter te veel aan :oops: Vandaar de rare combinatie van ALU40 voor en ALU28 achter :wink:

Maar sinds afgelopen vrijdag zitten de originele velgen er weer onder, gerestaureerd en wel :mrgreen: 1 velg is gericht, waarna ze alle vier helemaal kaal gemaakt zijn en de originele zilveren kleur er weer op is gekomen. Weer helemaal mooi en belangrijker, ook weer trillingsvrij. Van dichtbij ziet dat er zo uit:

Afbeelding

En onder de auto ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Goed voor weer de nodige hoeveelheid (Zweedse) kilometers 8)

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuwe oude schoenen

Bericht door Tho6 » zo 26 mei, 2024 16:19

Prachtig gedaan! Nog even nieuwe wielbouten of boutkapjes en het geheel is helemaal weer fris ogend :D
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Viggen 5d

Plaats reactie