Turbo stopt er soms gewoon mee

1997-2010
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Turbo stopt er soms gewoon mee

Bericht door werli » zo 05 jan, 2025 13:05

hier gaan we weer
is een 9-5 een B204 ? nee
weet de topic starter wat een TPS is ? moet hij dat weten als hij geen 204 heeft ?
heeft een alfa of een bmw tps ? om aan te geven welke info nutteloos is en welke relevant

is de topic starter reeds niet weggjaagd door alle getallen ? want feedback blijft achterwegen !! of geen tijd gehad wat ook kan

stel je heb een auto met fout : welke info zou je willen weten ?
en ja je kan ver rijden zonder tech2 ,zelfs in noodloop; ik weet wel dat er een motor probleem is een tech2 om niet te zeggen het meest gebruiksvriendelijk toestel is om te diagnosteren (buiten dat de kabel te lang is )

zoals ik reeds schreef : ik heb een emmer gasklephuizen (welke het probleem daarvan hier op SF uitvoerig beschreven is met foto's )
ik heb nog wel enkel DI cassetttes liggen ,en drieweg kleppen en vacuum klepjes en nieuwe bougies en zelfs een kabelboom
en ja dat kan je wel allemaal gaan veranderen en testen
maar is een diagnose al dan niet met heilig apparaat beter ? ik denk het wel

en niet onbelangrijk : wat doet de topic starter met de info om het behelpen van zijn probleem: zoiets zou ik graag lezen

mvg werner

editt: met dank aan reier voor de eerder toelichting van het gasklephuis

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 05 jan, 2025 13:22

Eens, eerst uitlezen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 05 jan, 2025 15:08

Natuurlijk, altijd eerst diagnose stellen. Nooit zomaar dingen vervangen. Maar je kunt al veel dingen checken zonder de tech2 bedoelde ik. Veel is hier al geopperd. Maar uitlezen kan maar dan moet je of zelf z’n apparaat hebben en anders moet je er al voor naar een Saab garage…

Maar ik snap niet zo goed de frustratie die ik een beetje uit de reactie van Werli opmaak…

Dennis 9-5 Hirsch
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis 9-5 Hirsch » zo 05 jan, 2025 21:28

Beste Irix, Ik had hetzelfde rare verschijnsel. Bij koude motor volle turbodruk en naarmate de motor warmer werd, werd de turbodruk steeds minder tot bijna helemaal niet meer. Ik ben er heel lang mee bezig geweest, veel proberen op te zoeken op de forums, veel onderdelen als sensoren, katalysator, wastegate, etc, noem maar op te hebben vervangen, bleef het verschijnsel optreden. Totdat ik op dit forum gewezen werd op het draadje' Het grote nioff topic, mogelijke oplossing' dit staat bij onderdeel "turbo&tuning". Ik zou je willen adviseren dit topic aandachtig te lezen en bepalen of dit ook voor jou geldt. Op pagina 13 van het draadje heb ik (dennis95hirsch), foto's en een beschrijving geplaatst van wat ik en andere forummer(gele aero) gedaan hebben om het voorgoed op te lossen. Kort uitgelegd ligt het aan slechte massa van de kabelboom op 2 punten, achterop het thermostaathuis en zijkant luchtinlaatstuk, die bij warmer wordende motor vreemde info aan de ecu geeft, die dan de ioff (ingnition offset) terug schroeft, wat resulteert in lagere turbo druk. Oplossing is vrij simpel en goed zelf te doen. Tot op heden heb ik geen last meer van inhouden.
Succes en mocht je nog vragen hebben hoe ik het gedaan heb of hoe het precies moet, hoor ik het wel.
Dennis

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 05 jan, 2025 22:12

Dit geldt toch alleen voor DE? Niet voor modeljaar 2000

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 05 jan, 2025 23:58

Ja, in dit topic wordt gesproken over het leggen van 2 massa kabels van spruitstuk/thermostaathuis naar accu.

Een toch wel bijzonder fenomeen dat met name een DE er last van heeft. Qua motoren zouden ze identiek moeten zijn aan alle andere T7 blokken ook bv in de 9-3. Dus ook de massa punten (lijkt mij). Wellicht zijn er destijds door Saab materialen bebruikt van mindere kwaliteit voor de draadbomen… (dikte van de draden, slechtere isolatie, crimpcontacten/connectoren, etc). Een echte ‘root cause’ heeft nog niet plaatsgevonden.
Maar het is hoogst waarschijnlijk een massa probleem.

Dus het proberen waard lijkt mij. Goede tip van Dennis!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 06 jan, 2025 0:14

Jullie logica is onnavolgbaar... Uitgaande van de beschrijving, is dit toch echt wat anders... maar dat schreef ik al.

Dennis 9-5 Hirsch
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis 9-5 Hirsch » ma 06 jan, 2025 9:54

Irix vroeg om tips, het is maar een tip, die mij geholpen heeft met zoals hij beschrijft hetzelfde euvel. Het is een goedkope, simpele ingreep en het proberen waard. Mocht het niet helpen, kan het simpel weer naar het originele. Hij rijdt met open sid en zou dus de ioff kunnen checken als het euvel zich voor doet.
Klopt dat met name DE er last van hebben, maar ik heb gelezen dat eerdere modellen er ook last van hebben, dus daar is geen pijl op te trekken.
De enige logica hier is dat de ecu verkeerde waarden door krijgt en hierdoor het vermogen terug schroef door aanpassen van de turbo druk. Andere logica is dat warmte(hiite) en massa niet goed samen gaan.
Het vreemde en frustreerende is namelijk dat met koude motor en zoals in de beschrijving gezegd wordt, auto even laten afkoelen, het euvel voor even weg is. Als er daadwerkelijk een ander onderdeel stuk is, dan zou dit niet kunnen en zou hij blijvend slecht presteren.

irix
Geregistreerd lid

Bericht door irix » ma 06 jan, 2025 12:23

Dennis 9-5 Hirsch schreef:
zo 05 jan, 2025 21:28
Beste Irix, Ik had hetzelfde rare verschijnsel. Bij koude motor volle turbodruk en naarmate de motor warmer werd, werd de turbodruk steeds minder tot bijna helemaal niet meer. Ik ben er heel lang mee bezig geweest, veel proberen op te zoeken op de forums, veel onderdelen als sensoren, katalysator, wastegate, etc, noem maar op te hebben vervangen, bleef het verschijnsel optreden. Totdat ik op dit forum gewezen werd op het draadje' Het grote nioff topic, mogelijke oplossing' dit staat bij onderdeel "turbo&tuning". Ik zou je willen adviseren dit topic aandachtig te lezen en bepalen of dit ook voor jou geldt. Op pagina 13 van het draadje heb ik (dennis95hirsch), foto's en een beschrijving geplaatst van wat ik en andere forummer(gele aero) gedaan hebben om het voorgoed op te lossen. Kort uitgelegd ligt het aan slechte massa van de kabelboom op 2 punten, achterop het thermostaathuis en zijkant luchtinlaatstuk, die bij warmer wordende motor vreemde info aan de ecu geeft, die dan de ioff (ingnition offset) terug schroeft, wat resulteert in lagere turbo druk. Oplossing is vrij simpel en goed zelf te doen. Tot op heden heb ik geen last meer van inhouden.
Succes en mocht je nog vragen hebben hoe ik het gedaan heb of hoe het precies moet, hoor ik het wel.
Dennis
Het probleem trad gisteren ook op na een paar km, ik drukte het gaspedaal niet heel ver in, maar wel ver genoeg om blijkbaar boven de 600 air te komen en dan valt ie gewoon terug op 600. Voor de rest heb ik nog niet echt dingen kunnen testen tot nu toe.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 jan, 2025 14:06

Tech 2 erop en stukje rijden. Er is nog geen sprake van CE lampje?

Dat met de massa is echt bijna altijd alleen een DE probleem. De oudere 9-5 hebben niet of nauwelijks last van deze klacht. Heeft iets met bezuinigingen van Saab te maken geloof ik na 2006.

irix
Geregistreerd lid

Bericht door irix » ma 06 jan, 2025 14:11

[]

Dan moet ik mijn monteur vragen want ik heb zelf geen Tech2.
Er is nog nooit een CE-lampje verschenen en mijn OpenSID heeft geen Misf, dat heb ik nog bekeken.
Reden: Onnodige quote verwijderd op verzoek

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 jan, 2025 14:20

Zonder CE lampje is er ook geen storingscode. Dat maakt een diagnose weer wat uitdagender

irix
Geregistreerd lid

Bericht door irix » ma 06 jan, 2025 15:21

Saapie schreef:
ma 06 jan, 2025 14:20
Zonder CE lampje is er ook geen storingscode. Dat maakt een diagnose weer wat uitdagender
CE-code kan ik zelf ook uitlezen met OBDII, ik kan wel kijken of er eentje nog in staat natuurlijk.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 06 jan, 2025 21:54

Je kunt wel zeer degelijk vele storingscodes in je systeem hebben en toch geen CE lampje krijgen. Staat per code meestal gewoon beschreven in WIS.

en dan.... 600 mg/C is een bekende limiet onder tuners. Dus zoals ook al getipt. ECMS even opzoeken en waarschijnlijk helpt die je verder. Of als je dat niet kunt of wilt... lees mijn eerste opmerking nog eens. misschien kun je daar nog iets mee. Is wel al lang geleden... ;-)

irix
Geregistreerd lid

Bericht door irix » ma 06 jan, 2025 23:36

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat ik zelf kon uitlezen.

Plaats reactie