De Saab gaat wat upgrades krijgen. Natuurlijk was de uitlaat daar al een van, maar da's nog niet alles. De downpipe zal ook vernieuwd worden en gelijk een maatje groter worden, incl. het bijbehorende ritje naar Dion. Het blok zal geen problemen geven in ieder geval, die is met bijna 8000km sinds de opbouw net ingelopen (kan ik dat ook eens zeggen

).
"Gas is alles, rem is angst" is nou een van die uitdrukkingen waar ik me liever niet aan hou en met een rijklare massa van bijna 1700kg is een 9-5 Estate bepaald geen lichtgewicht

Het is dan natuurlijk fijn als je naast snel gaan ook snel weer stil kan staan, zeker als het vermogen na een kuurtje richting de 300pk kruipt. De auto beschikt af-fabriek over een halve Aero-setup (een beetje in de lijn met wat een Vector Griffin eigenlijk ook is): 308mm remmen voor, 288mm remmen achter. Dat kan beter, dus gaan er voor 314mm schijven incl. bijbehorende klauwen onder van een 9-3v2 en achter 300mm geventileerde remmen. 314mm vs 308mm is niet een heel groot verschil qua schijfformaat, maar de remklauw zelf is wel een stuk beter in elkaar gezet, waar dan ook de grootste winst kan worden behaald. De 300mm achterremmen vereisen een andere klauw, deze heb ik inmiddels via Orphy binnen van een sloop-Aero. Dat kan natuurlijk er zo onder, maar ik ben dan weer van mening dat als het toch los op m'n werkbank ligt er op z'n minst wat nieuw rubber in kan en de klauw zelf optisch wat kan worden aangepakt. En dat konden de klauwen ook wel gebruiken:
Ooit waren dit schone remklauwen

Dus na wat roterende staalborstels er op los te laten:
Zeker niet de zilverkleur van nieuwe zuigers, maar dat hoeft ook niet. Een keer remmen en ze zijn weer bruin

Het belangrijkste is dat de boel weer schoon is, incl. de cilinder. Daar gaat ook allemaal nieuw rubber in. De zuiger was wel gangbaar, maar nou niet echt je-van-het:
Ze kwamen allebei los, maar mooi is anders en met het demonteren was een waterpomp tang en wat gepast geweld nodig, wat ook z'n sporen achterliet op de zuigers. Niet meer te gebruiken dus, maar gelukkig zijn nieuwe zuigers gewoon te krijgen, daar is nu een setje van onderweg. Dan kan alles in elkaar met een likje vet, waarna Sapphire de boel kan installeren (en ook meteen de voorzijde doen), inclusief een setje nieuwe schijven+blokken+RVS omvlochten remslangen. Er zal tegelijkertijd nog het e.e.a. aangepakt worden, waaronder het onderstel, zodat de auto weer helemaal fris aan zal voelen en klaar is voor het grotere vermogen