Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: zoek de verschillen

Bericht door vel0city » ma 29 jan, 2024 20:58

Tho6 schreef:
ma 29 jan, 2024 19:52
Vandaag meermaals langs je prachtige 9-5 gereden (woon om de hoek). Kon het niet laten even een foto te maken.
Afbeelding
Ha, prachtig! Ik zit voor opleiding van het werk op 't ROC in de buurt daar en overnacht tweemaal in het hotel waar de auto nu naast staat. Ben je toevallig eigenaar van een van de drie Saabs die ik in de wijk al zag staan? D'r stond een gefacelifte 9-3 SS/SC ergens op een oprit, een knetterdikke 9-3NG Caab Hirsch Aero verderop in de straat en om het hoekje van die Caab stond een zwarte 9-5DE Aero. Alsof ik in een Saab-wijk ben beland :D
Steve-O schreef:
ma 29 jan, 2024 20:32
Het mistlicht van mijn Svarta Blixten is ook vervangen door nieuwe exemplaren en die heb ik beter afgesteld waardoor ik toch een goed mistlichtbeeld gekregen heb. Maar het mistlicht van de 9-5 Mk1 en de Mk2 (laatste=jouw 9-3OG) is inderdaad een heel stuk beter.

Ik snap niet helemaal de voor- en na foto's van de lampen na vervanging naar LED. Het gaat toch om het lichtbeeld dat je als bestuurder ervaart en niet alleen om de looks, toch? Zeker in het geval van de mistlampen ben ik daar zeer nieuwsgierig naar en andere lezers ook, denk ik. Voor de koplampen is het te laat, maar voor de mistlampen nog niet, vermoed ik.

Weet je trouwens dat je met de Tech2 je koplampen nog mooi kunt calibreren zodat het voor jou en tegenliggers optimaal is? Is ook leuk om te doen. Live-datastream met grafiekje terwijl stilstaat en afsteld, maar ook terwijl je rijdt. Echt C 8) 8) L .

Jammergenoeg ontbreekt die functie voor de mistlampen. Die moet je handmatig doen. Dat kun je mooi doen op een donker bosweggetje, zodat je ze eventueel meer als bermlicht kunt richten.
Ik heb het lichtbeeld van de mistlichten afgesteld volgens de WIS. Op een rechte ondergrond, muurtje, hoogte tot het mistlicht meten evenals afstand tot de muur, rekensommetje en dat is dan de hoogte waarop het lichtbeeld moet schijnen. Da's ook het enige wat je kan instellen met die lampen, de hoogte. Opzij instellen is niet te doen, tenzij je bij montage al wat ringen o.i.d. achter de montagepunten op de bumper zet. Zo staat 'ie nu dus, maar dat is eigenlijk inderdaad veel te dicht naar de grond toe. Versus de gloeipitten die erin zaten is het zeker een verbetering, maar zelf het lichtbeeld nog een beetje instellen buiten de instructieboekjes om is nog wel iets wat ik ga doen, zodat ik er ook als bestuurder nog wat aan heb, naast dat het wel leuk smoelt :) Maar daar moet eerst nog wat anders voor gebeuren de komende weken, waar ik t.z.t. nog wel wat over ga schrijven hier :wink:

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: zoek de verschillen

Bericht door Tho6 » ma 29 jan, 2024 22:55

ik verwacht dat je mijn estate op de oprit hebt gespot inderdaad. Vanaf morgen staat mijn sedan ook weer voor de deur. Erg veel Saabs hier, om de hoek staat zelfs een 900 toppola. Jouw prachtige griffin past hier goed 8)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: voorbereiden op wat upgrades

Bericht door vel0city » za 03 feb, 2024 16:43

De Saab gaat wat upgrades krijgen. Natuurlijk was de uitlaat daar al een van, maar da's nog niet alles. De downpipe zal ook vernieuwd worden en gelijk een maatje groter worden, incl. het bijbehorende ritje naar Dion. Het blok zal geen problemen geven in ieder geval, die is met bijna 8000km sinds de opbouw net ingelopen (kan ik dat ook eens zeggen :wink: ).

"Gas is alles, rem is angst" is nou een van die uitdrukkingen waar ik me liever niet aan hou en met een rijklare massa van bijna 1700kg is een 9-5 Estate bepaald geen lichtgewicht :) Het is dan natuurlijk fijn als je naast snel gaan ook snel weer stil kan staan, zeker als het vermogen na een kuurtje richting de 300pk kruipt. De auto beschikt af-fabriek over een halve Aero-setup (een beetje in de lijn met wat een Vector Griffin eigenlijk ook is): 308mm remmen voor, 288mm remmen achter. Dat kan beter, dus gaan er voor 314mm schijven incl. bijbehorende klauwen onder van een 9-3v2 en achter 300mm geventileerde remmen. 314mm vs 308mm is niet een heel groot verschil qua schijfformaat, maar de remklauw zelf is wel een stuk beter in elkaar gezet, waar dan ook de grootste winst kan worden behaald. De 300mm achterremmen vereisen een andere klauw, deze heb ik inmiddels via Orphy binnen van een sloop-Aero. Dat kan natuurlijk er zo onder, maar ik ben dan weer van mening dat als het toch los op m'n werkbank ligt er op z'n minst wat nieuw rubber in kan en de klauw zelf optisch wat kan worden aangepakt. En dat konden de klauwen ook wel gebruiken:

Afbeelding

Ooit waren dit schone remklauwen :mrgreen: Dus na wat roterende staalborstels er op los te laten:

Afbeelding

Afbeelding

Zeker niet de zilverkleur van nieuwe zuigers, maar dat hoeft ook niet. Een keer remmen en ze zijn weer bruin :-P+ Het belangrijkste is dat de boel weer schoon is, incl. de cilinder. Daar gaat ook allemaal nieuw rubber in. De zuiger was wel gangbaar, maar nou niet echt je-van-het:

Afbeelding

Ze kwamen allebei los, maar mooi is anders en met het demonteren was een waterpomp tang en wat gepast geweld nodig, wat ook z'n sporen achterliet op de zuigers. Niet meer te gebruiken dus, maar gelukkig zijn nieuwe zuigers gewoon te krijgen, daar is nu een setje van onderweg. Dan kan alles in elkaar met een likje vet, waarna Sapphire de boel kan installeren (en ook meteen de voorzijde doen), inclusief een setje nieuwe schijven+blokken+RVS omvlochten remslangen. Er zal tegelijkertijd nog het e.e.a. aangepakt worden, waaronder het onderstel, zodat de auto weer helemaal fris aan zal voelen en klaar is voor het grotere vermogen :O:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: eSID inmeubelen

Bericht door vel0city » wo 07 feb, 2024 18:05

Ik had hem al even op de plank liggen, de eSID, wachtende op a: wat connectors voor alle kabels en b: mooi weer om het ding in te bouwen. Dat is vanmiddag gelukt :mrgreen:

Op de H43-stekker (P-Bus H en L):
Afbeelding

Op de stekker van de DICE (recent is de inbouwhandleiding hiermee uitgebreid voor de 9-5, scheelt weer een compleet dashboard uitbouwen):
Afbeelding

En het kastje zelf, op een plek geplaatst alsof Saab erover heeft nagedacht dat er ooit zo'n kastje voor hun wagens beschikbaar werd :wink:
Afbeelding

Ik gebruik het kastje vooral voor de automatische x-keer knipperlicht functie, maar het is natuurlijk ook leuk om het e.e.a. te kunnen zien aan drukjes en temperatuurtjes en peekaatjes etc. :)

ps ongerelateerd, maar heeft Saab toevallig ook kiezenflossers gemaakt? D'r zaten er twee onder m'n afschermplaat bij m'n OBD-stekker. Geen idee wat, waarom en hoe, verrassend was het zeker :lol:
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: eSID inmeubelen

Bericht door Vyv » do 08 feb, 2024 0:22

Bij het inprikken van een obd2 uitlezer willen er nog wel een kabeltjes los gedrukt worden. Mss dat die flos dingen gebruikt werden om een kabelschoentje terug te drukken.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: voorbereiden op wat upgrades, deel 2

Bericht door vel0city » vr 09 feb, 2024 13:20

Vind ik het nog steeds apart dat men deze tussen het knieschot propt en het geheel dan vastschroeft :mrgreen:

Inmiddels waren de nieuwe zuigertjes voor de achterremmen ook binnengekomen, deze zitten per vandaag in de klauwen die ik van Orphy had gekregen. Zoek de verschillen! :D

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week gaat de auto op bezoek bij Sapphire, waar deze klauwtjes er met nieuwe blokjes, schijfjes en remleidinkjes in kunnen, evenals het nieuwe stopgerei aan de voorzijde en rondom nieuwe onderstel bussen en, onder de noemer het-is-toch-los, nieuwe veren en dempers. Zo is alles weer fris, wat na 350.000km wel weer eens mag :wink:

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: voorbereiden op wat upgrades, deel 2

Bericht door Barboer » za 10 feb, 2024 0:08

Denk dat je je auto bijna niet meer herkent...

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuw onderstel, nieuwe ankers

Bericht door vel0city » di 05 mar, 2024 17:27

Sinds vorige week heb ik Snövit weer terug onder m'n rechtervoet, nadat ze twee weekjes bij Sapphire heeft gelogeerd. Laatstgenoemde heeft deze inmiddels officieel 350.000km nieuwe oude Dame voorzien van een gloednieuw origineel Sportchassis onderstel (veren, dempers en randapparatuur), de nodige bussen vervangen in o.a. het subframe en wat onder de achteras en twee nieuwe voorste draagarmen (goedkoper dan de bussen los vervangen, vooral in arbeidstijd). Het remwerk heeft ook een "lichte" upgrade gehad naar de 314mm setup voor van de 9-3V2 (klauw+schijf, maar het is vooral de klauw die de grootste verandering meebrengt) en achter naar de 300mm 9-5 Aero setup, met m'n eigen gereviseerde klauwen natuurlijk en rondom Goodridge RVS omvlochten remslangen. En als klap op de vuurpijl, i.v.m. zwaar gecupte/versleten/herrieschoppende banden zitten er nu rondom een setje Michelin Primacy 4 in de juiste maat van 235/45R17. Een klein fotoverslagje zal nog volgen ergens deze week, maar ik dacht toch maar weer even wat te plaatsen over deze snelle sneeuwvlok. En omdat ze zo mooi is, hier alvast maar even een plaatje:

Afbeelding

Nee, ik heb hem niet zo dicht bij die mechanische PDC van de Mazda voor me gezet, dat heeft de meneer/mevrouw van de Mazda zelf gedaan. Ik stond er als eerste :wink:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuw onderstel, nieuwe ankers

Bericht door Oosthoek » di 05 mar, 2024 20:00

Fraai exemplaar, de velgen staan haar goed!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 05 mar, 2024 20:59

Prachtig werk! (Maar oei, oei, wat staat u dicht op die trekhaak!)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 05 mar, 2024 21:33

Ewout schreef:
di 05 mar, 2024 20:59
Prachtig werk! (Maar oei, oei, wat staat u dicht op die trekhaak!)
vel0city schreef:
di 05 mar, 2024 17:27
Nee, ik heb hem niet zo dicht bij die mechanische PDC van de Mazda voor me gezet, dat heeft de meneer/mevrouw van de Mazda zelf gedaan. Ik stond er als eerste :wink:
Dat had ik ook al omschreven, maar kennelijk is het woord Mechanische PDC (Mechanische Park Distance Control, de trekhaak dus) voorbij gegaan :wink:

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 07 mar, 2024 14:07

Prachtige uitvoering, en fijn dat is weer helemaal fris is, vast genieten voo :D r je

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate: nieuw onderstel, nieuwe ankers

Bericht door vel0city » za 09 mar, 2024 15:00

Genieten is het zeker! Het onderstel is weer netjes strak zonder stug te zijn (zo'n sportchassis is toch best een uitstekende balans) en de grotere remmen zijn echt duidelijk aanwezig als je er om vraagt, ding duikt lekker naar voren toe :D

Goed, ik had dit forum nog wat plaatjes te goed van de afgelopen 3 weken klussen, dus bij deze een selectie:

Afbeelding
Her en der nieuwe (PU) bussen in het subframe en de achterophanging.

Afbeelding
Beide onderste draagarmen voor gloedjenieuw (onder de streep voordeliger dan nieuwe bussen proberen te plaatsen).

Afbeelding
Het originele Saab sportchassis, is toch wel mooi als het allemaal nog zo nieuw is :wink:

Afbeelding
Zit in combinatie met de grote remmen toch weer mooi op z'n plek.

Afbeelding
Met rondom RVS omvlochten remslangen.

Afbeelding
Net als achter :)

Allemaal kwaliteitsspul erin (ATE remwerk, origineel onderstel, PU/originele nieuwe bussen, etc) waar dat allemaal kon. Niet te zuunig zijn, zeg maar. Het moet allemaal tenslotte weer een paar ton mee kunnen :mrgreen:

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 10 mar, 2024 18:11

Wauw! Wat ben je goed bezig geweest. Het is echt een enorm mooie verschijning al in de basis en je hebt hem echt mooi voorzien van zinvolle upgrades :)

Afbeelding
Ik heb er ook een aantal maanden enorm veel plezier van gehad! Mooiste gimmick is de buitenspiegels van de MY2010 die net ff anders zijn!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 10 mar, 2024 21:18

Knap ding! En inderdaad werkt bezuinigen niet mee als je er nog lang plezier van wil hebben.

Plaats reactie