subframe bout afgebroken :)
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: subframe bout afgebroken :)
in de wis stond dat ie kon blijven zitten dacht ik. maar mee er af halen heeft ook zijn voordelen.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De reden waarom ik het stuurhuis in de auto laat is eigenlijk mijn 2 koloms Koni brug waarbij de deuren maar beperkt open kunnen en je niet lekker bij de kruiskoppeling van het stuurhuis kan komen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: subframebout (= 1 woord) afgebroken :)
Het subframe eronder weghalen is in je eentje te doen als je een motorlift hebt die op de wielkasten leunt. Als je dan de motorsteunen + baksteun lost, een iets klaarlegt waarop het subframe kan "landen", kun je met de lift de hele auto eraf "tillen".
Als je er dan mee weg wil lopen, ga je gewoon binnenin het subframen staan om het op te tillen. Maar het is wel een zware jongen. Met zijn tweeën is inderdaad een stuk makkelijker.
Als je er dan mee weg wil lopen, ga je gewoon binnenin het subframen staan om het op te tillen. Maar het is wel een zware jongen. Met zijn tweeën is inderdaad een stuk makkelijker.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Hoi Rein,ReinO schreef: ↑wo 15 jan, 2020 12:59mag ook 18 zijn hoor, de bout zat echt helemaal vast in de bus.
die is er met een pneumatische hamer uitgehaald.
alles is op te lossen maar de extra tijd en nodige tools is er wel natuurlijk.
De boutjes van het druklager zaten ook weer traditioneel muurvast en ook weer hameren geblazen, en klaar natuurlijk.
Dit verhaal is er ook als tegenhanger voor al dat snelle, goedkope en rap klaar gekletst van sommigen![]()
Bij onze 2007 DE hetzelfde ook bout afgebroken en de kraag zit we nog…. Auto heeft nog een tijdje apk dus ik heb nog tijd maar wil het we snel verhelpen.
Heb je toen het hele subframe eronder vandaan gehad?
Of alleen aan 1 kant?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Welke bout heb je gebroken om te beginnen?
-
veenaalt
- Donateur (7x)

-
veenaalt
- Donateur (7x)

Er zit dus nog een stuk metaal aan. Frame gaat niet los, toen we de andere bouten links los hadden. Grr.veenaalt schreef: ↑za 04 mar, 2023 21:23Om te beginnen heb ik niks afgebroken haha.
Ik wilde de rubbers van het subframe vervangen en zagen toen dat de bout al afgebroken was.
Hij zit links in het midden.
![]()
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dan heb je nog mazzel want dat is de makkelijkste om er uit te krijgen. Afzagen met recipro of iets dergelijks en je trekt hem er zijwaarts uit. Als je geen zin hebt om een stukje van de bovenkant te zagen kan je een kuiltje in de carrosserie vijlen aan de bovenkant. Nieuwe moer er achter of een originele subframe insert, 4347589 voor 1998-2005 en 90468617 voor 2006-2010.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Beide niet, er tussenin zo'n beetje. Er zit nog een opstaand randje voor de bus. Dus je moet vanaf de "voorkant" zagen recht bij de "bodem" af. En ik zou eerst nog het bovenste stukje van de bout af zagen voor je hem onderaan doorzaagt, anders past hij niet door de "sleuf" naar buiten en moet je aan de carrosserie vijlen (want het losliggende stuk kan je niet meer aan zagen). Is nog niet makkelijk en je kunt er zeer slecht bij, maar het is te doen. Uitbesteden kan ook natuurlijk.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: subframebout (= 1 woord) afgebroken :)
Wellicht is dit een idee: Plasmasnijder van Parkside bij Lidl.nl te bestellen. Er zijn 2 modellen; met en zonder compressor.
Hiermee kun je waarschijnlijk zonder in de carrosserie te hoeven zagen, de roestige bout zelf onthoofden zodat je één deel onderlangs en de moer bovenlangs verwijderd. Wel eerst even oefenen op ander materiaal als je hier geen ervaring mee hebt en de bitumentectyl rondom wat wegschrapen om vlamvorming aan de buitenkant tegen te gaan.
https://www.lidl.nl/p/parkside-plasmasnijder/p100342928
of https://www.lidl.nl/p/parkside-performa ... p100352455
Hiermee kun je waarschijnlijk zonder in de carrosserie te hoeven zagen, de roestige bout zelf onthoofden zodat je één deel onderlangs en de moer bovenlangs verwijderd. Wel eerst even oefenen op ander materiaal als je hier geen ervaring mee hebt en de bitumentectyl rondom wat wegschrapen om vlamvorming aan de buitenkant tegen te gaan.
https://www.lidl.nl/p/parkside-plasmasnijder/p100342928
of https://www.lidl.nl/p/parkside-performa ... p100352455
-
ReinO
- Donateur (2x)

Dat zou ik echt niet durven, ok met brandblusser in de aanslag!
-
werli
- Donateur (2x)

heey
wat ik zou doen : 5 andere sub bouten eruit, beetje schommelen met het sub dan valt het naar beneden door eigen gewicht
bus en afgebroken bout zullen blijven hangen
dan kan je veel makkelijker werken, zagen en of slijpen boren, wat jij wil en voor jou het makkelijkste gaat
mvg werner
wat ik zou doen : 5 andere sub bouten eruit, beetje schommelen met het sub dan valt het naar beneden door eigen gewicht
bus en afgebroken bout zullen blijven hangen
dan kan je veel makkelijker werken, zagen en of slijpen boren, wat jij wil en voor jou het makkelijkste gaat
mvg werner
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Ik ook niet. Het rubber zit er nog dus brandgevaar lijkt me.ReinO schreef: ↑zo 05 mar, 2023 10:03Dat zou ik echt niet durven, ok met brandblusser in de aanslag!
We hebben ook anti roest erop gedaan. Ihkv baat het niet dan schaad het niet.
Ik denk eerder aan de zaag methode.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Het rubber is nog met water te blussen. (NB: !!! als je de plasmabrander wel eerst uit de buurt hebt natuurlijk.) Maar wie met een plasmasnijder of lasapparaat werkt heeft doorgaans een brandblusser paraat.
Er lopen geen olie- of brandstofleidingen in de buurt. De plasmastraal is in diameter kleiner dan de dikte van de bout. Je moet het met korte impulsen beheersen. Je wilt niet door de hele carrosserie heen branden.
Het is niet zoals een vlam van een gasbrander. Daarmee heb je het rubber veel sneller in de fik.
Het in de fik vliegen van het rubber heeft ook voordelen. Het wordt stroperig en het subframe kan zomaar omlaag komen. Dat moet je goed voorbereiden ander is de kans op botbreuken wel aanwezig. Even met spanbanden in meerder lussen maar losjes aan de zijkant aan de veren hangen. Dan wordt 'ie opgevangen.
Met het subframe aan de kant en de roestige bout flink verhit, heb je een goede kans dat je de rest van de bout er met een tang zo uitdraait.
Of je nu zaagt of niet, je zult de houder voor de kooimoer waarschijnlijk met een lasapparaat in ere moeten herstellen. Als je zaagt ook de opening ervoor.
Als je het niet durft, zou ik ook niet kiezen voor de plasma-optie. Ik zal bij gelegenheid eens een filmpje maken.
Er lopen geen olie- of brandstofleidingen in de buurt. De plasmastraal is in diameter kleiner dan de dikte van de bout. Je moet het met korte impulsen beheersen. Je wilt niet door de hele carrosserie heen branden.
Het is niet zoals een vlam van een gasbrander. Daarmee heb je het rubber veel sneller in de fik.
Het in de fik vliegen van het rubber heeft ook voordelen. Het wordt stroperig en het subframe kan zomaar omlaag komen. Dat moet je goed voorbereiden ander is de kans op botbreuken wel aanwezig. Even met spanbanden in meerder lussen maar losjes aan de zijkant aan de veren hangen. Dan wordt 'ie opgevangen.
Met het subframe aan de kant en de roestige bout flink verhit, heb je een goede kans dat je de rest van de bout er met een tang zo uitdraait.
Of je nu zaagt of niet, je zult de houder voor de kooimoer waarschijnlijk met een lasapparaat in ere moeten herstellen. Als je zaagt ook de opening ervoor.
Als je het niet durft, zou ik ook niet kiezen voor de plasma-optie. Ik zal bij gelegenheid eens een filmpje maken.