Subframe uitwisselbaar?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Subframe uitwisselbaar?
In afwachting van een goed frame, ga ik voor nu maar even voor de snelle oplossing; heb net twee powerflex rubbers besteld om op de achterste positie te plaatsen. Dan is de grootste speling weg en gebruik ik de bestelde nieuwe originele rubbers voor het andere subframe tzt. Kan me voorstellen dat door die 2 powerflexen wat meer kracht komt op de overige rubbers maar die waren nog vrij goed, dus die gok waag ik dan maar. Leek me een praktischere oplossing qua montage dan de gewone rubbers. Keep u posted als ik er mee aan de slag ga!
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Vandaag aan de slag gegaan. Los ging eigenlijk allemaal best voorspoedig. Uitboren van de rubbers was niet nodig, want die lagen los in het stalen frame.
Genoeg ruimte maken en dan bovenlangs eruit wippen. Ruimte krijgen was wat lastig, dus ik heb uiteindelijk de bout van het stuurhuis losgemaakt aan de bestuurderskant en dan heb je echt een stuk meer speelruimte. Stalen omhulsels heb ik ingezaagd met een decoupeerzaag en daarna met ijzerzaag verder ingezaagd. Bovenaan wel kleine inkepingen in het subframe daardoor, maar minimaal en daarna goed gladgeschuurd. Omhulsels eruit was nog wel een klus, maar dop 27 boven geplaatst en toen subframe weer opkrikken en toen plopten ze er uit.
Die nieuwe pu versies er inkrijgen was een stuk lastiger. Dat ging niet zo soepel met een plopje als op de youtube video. Heeft me uiteindelijk ruim een uur gekost. Heel veel afwasmiddel hielp niet, dus maar bij de hobbyhal een potje lagervet gekocht en als grondig ingesmeerd. Subframe weer omhoog persen met baksteun, en heel heel langzaam gingen ze er in (een voor een uiteraard).
Verschil met rijden is groot! Die ellendige kloenk is weg en er zit veel minder beweging in de auto/motor bij schakelen. Wel voel je het geruis uit de bak nu wat meer door de die PU versies, maar ach.
Nog 1 vraag. Op de youtube video van ik meen eeuroparts, lijkt het alsof ze ook achter een grote "washer" aan de onderkant van het rubber plaatsen, dus tussen het rubber en de ophangplaat waar de schroef doorheen gaat. Maar daar zat bij mij geen "washer" en bij de nieuwe rubbers zat er per rubber 1 en die moet tussen het rubber en de body (dus bovenaan). Klopt het dat er onderaan niets hoeft?
Die nieuwe pu versies er inkrijgen was een stuk lastiger. Dat ging niet zo soepel met een plopje als op de youtube video. Heeft me uiteindelijk ruim een uur gekost. Heel veel afwasmiddel hielp niet, dus maar bij de hobbyhal een potje lagervet gekocht en als grondig ingesmeerd. Subframe weer omhoog persen met baksteun, en heel heel langzaam gingen ze er in (een voor een uiteraard).
Verschil met rijden is groot! Die ellendige kloenk is weg en er zit veel minder beweging in de auto/motor bij schakelen. Wel voel je het geruis uit de bak nu wat meer door de die PU versies, maar ach.
Nog 1 vraag. Op de youtube video van ik meen eeuroparts, lijkt het alsof ze ook achter een grote "washer" aan de onderkant van het rubber plaatsen, dus tussen het rubber en de ophangplaat waar de schroef doorheen gaat. Maar daar zat bij mij geen "washer" en bij de nieuwe rubbers zat er per rubber 1 en die moet tussen het rubber en de body (dus bovenaan). Klopt het dat er onderaan niets hoeft?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Je bedoelt deze video:
Ja, die 'washer' hoort daar liefst wel te zitten. Maar gelukkig kun je het relatief makkelijk achteraf nog toevoegen. Neem gegalvaniseerde ringen.
Ja, die 'washer' hoort daar liefst wel te zitten. Maar gelukkig kun je het relatief makkelijk achteraf nog toevoegen. Neem gegalvaniseerde ringen.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Ja die video! Vreemd dat ze dan maar 1 ring leveren per rubber, of hoort hij er origineel ook te zitten op de achterste plek onder? Bij de middelste en voorste rubbers zaten wel die dikke speciale ringen.
-
johnssons
- Geregistreerd lid
... de stalen ring komt boven, ik neem aan dat het bedoeld is om een vlak contact te krijgen tussen het rubber en het chassis ... onder komt geen ring .. mooi dat het gelukt is ..
John
John
-
Gele aero
- Donateur (8x)

-
tanisha
- Geregistreerd lid
Ik maak ze 2 delig en kort de metalen bussen 2mm in.
De midden positie kort ik 3mm in dan passen de pu bussen daar ook.
Heb dit trucje nu een aantal keer gedaan werkt goed en blijft ook goed.
Bij het persen beschadig je de bussen naar mijn idee te veel.
De midden positie kort ik 3mm in dan passen de pu bussen daar ook.
Heb dit trucje nu een aantal keer gedaan werkt goed en blijft ook goed.
Bij het persen beschadig je de bussen naar mijn idee te veel.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat neem je dan verkeerd aan.johnssons schreef: ↑wo 05 feb, 2020 18:57... de stalen ring komt boven, ik neem aan dat het bedoeld is om een vlak contact te krijgen tussen het rubber en het chassis ... onder komt geen ring .. mooi dat het gelukt is ..
Er hoort maar 1 ring (zoals bijgeleverd) en die komt onder de PU-bus. Hiermee sluit je het geheel op. De originele bussen hebben om die reden een kraag.Gele aero schreef: ↑wo 05 feb, 2020 19:04Ja die heb ik boven geplaatst, dus dat zit goed. Op onderstaande foto kun je net zien dat ze onder ook een ring plaatsen, maar dat hoeft dus niet!? Scheelt weer gedoe.

-
Gele aero
- Donateur (8x)

-
Steve-O
- Donateur (8x)

In de video plaatsen ze de ring wel aan de onderkant, hoor. ( zie video vanaf 1 minuut en 43 sec )
Maar als ik de toelichting van eeuroparts lees, krijg ik de behoefte om de volgende keer boven + onder zo'n ring te plaatsen.
Ik kon overigens 2 van de 6 de PU-bussen bij de Blackbird met geen mogelijkheid op zijn plek krijgen (en ik had daarbij een 20-tons pers tot mijn beschikking. Ging telkens scheef en flupte zijwaarst weg. Uiteindelijk fysiek de bovenste krans twee kleine inkepingen gegeven, om net de benogdigde speling te krijgen. De diameter van twee van de gaten was een fractie kleiner dan de overige 4. Had jij daar geen last van. Of had jouw set bussen twee verschillende maten? Zo ja, waar besteld? Dan bestel ik ze daar ook de volgende keer.
Maar als ik de toelichting van eeuroparts lees, krijg ik de behoefte om de volgende keer boven + onder zo'n ring te plaatsen.
Ik kon overigens 2 van de 6 de PU-bussen bij de Blackbird met geen mogelijkheid op zijn plek krijgen (en ik had daarbij een 20-tons pers tot mijn beschikking. Ging telkens scheef en flupte zijwaarst weg. Uiteindelijk fysiek de bovenste krans twee kleine inkepingen gegeven, om net de benogdigde speling te krijgen. De diameter van twee van de gaten was een fractie kleiner dan de overige 4. Had jij daar geen last van. Of had jouw set bussen twee verschillende maten? Zo ja, waar besteld? Dan bestel ik ze daar ook de volgende keer.
-
johnssons
- Geregistreerd lid
... voor de geinteresseerden ......op de link van powerflex vind je een instrucie verwijzing met o.a. de positie van de bijgeleverde metal washer ... https://www.powerflex.co.uk/product-det ... /1893.html
Gewoon voor de duidelijkheid.
John
Gewoon voor de duidelijkheid.
John
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Punt 2 in de instructie is wel voor meerderlei uitleg vatbaar. Bewaren voor toepassing na het plaatsen van de polyurethaanbus en dan de oude onder en de nieuwe boven? Of De oude in je onderdelenvoorraad voor toepassing wanneer dan ook handig?
Powerflex-instructie.pdf schreef: "2. Remove the original mounting bush, keeping the original bolt and washer to reuse."
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Zelfde instructie dus als de blauwe pu, en voor en midden zitten dus washers maar achter niet want daar dient de driehoek als washer. Of mist mijn 9-5 gewoon die washers/ringen achter.
@Sapphire; op welke instructies baseer jij je? Want geloof uiteraard dat je best eens gelijk kunt hebben.
Kan altijd even naar de ijzerboer en twee ringen halen om die onderaan toe te voegen. Vraag me even af welke functie ze daar hebben als meerwaarde tov de driehoek die het rubber al ondersteunen.
@Sapphire; op welke instructies baseer jij je? Want geloof uiteraard dat je best eens gelijk kunt hebben.
Kan altijd even naar de ijzerboer en twee ringen halen om die onderaan toe te voegen. Vraag me even af welke functie ze daar hebben als meerwaarde tov de driehoek die het rubber al ondersteunen.