Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
schoenmaker
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 isblå: wat is er beter dan een Saab 9-5 in de kleur isblå?

Bericht door schoenmaker » zo 20 jul, 2025 11:02

Gefeliciteerd met deze prachtige aankoop, ga je zeker een hoop plezier aan beleven.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Saab 9-5 isblå: wat is er beter dan een Saab 9-5 in de kleur isblå?

Bericht door Barboer » zo 20 jul, 2025 23:41

Efraim schreef:
vr 18 jul, 2025 13:15
Ik ben sinds woensdag de nieuwe eigenaar van Joost zijn "oude" 9-5.
Mooi man, gefeliciteerd, Enne... :O:

Veel plezier ermee..

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht

Bericht door el-barro » wo 25 feb, 2026 21:24

Eindelijk weer eens wat te melden!
Vorige week mocht de Vector al zijn 185 paardjes laten trappelen om 3kuub haardhout te vervoeren.
Afbeelding
Na een stukje gereden te hebben de auto geparkeerd en toen kwam er een geur van warme koelvloeistof onder de auto vandaan. Ook onder de motorkap hangt er een geur van koelvloeistof. Er is echter nergens nattigheid of lekkage te zien. Ik zal hem binnenkort eens nalopen, hier nog tips waar ik zeker als eerste naar moet kijken? Thermostaathuis heb ik gelezen, kijk ik na. De auto heeft geen water valve, dus die kan ik afstrepen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

Bericht door Steve-O » do 26 feb, 2026 15:31

• Kan het zijn dat er vloeistof via het overdrukventiel van het expansievat uit is geperst? I.v.m. de zware last achter de auto.
  • Is een van de slangen naar de verwarmingsunit voor het interieur poreus aan het worden? Die met de Y-split ging bij mij het eerst en volgens Elferink - waar ik een vervanger haalde - was dat doorgaans de eerste die gaat.
    Als je het ruikt is het logisch dat er na de lekkage nog opwarming van de vloeistof plaatsvind. Dat past ook bij een lekkage ergens achter het blok wat dan op de uitlaat morst en door verdamping sporen worden uitgewist.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 26 feb, 2026 20:28

ff de bodemplaten er onder vandaan, stuk karton er onder en kijken waar het lekt.
Pijpje onderin vlakbij de turbo niet vergeten. Steve gaf de andere plekken al.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 26 feb, 2026 20:31

Als je echt lekkage hebt ga je dat snel genoeg zien aan het peil in het expansietankje. Zolang je koelvloeistof op peil blijft zou ik me niet meteen zorgen maken.
Dat je tijdens een zware trek de motor goed warm laat worden, dwz warmer dan hij tijdens normaal gebruik wordt, kan dat best weleens een geurtje geven via het expansietankje. Zat de dop goed strak op het tankje gedraaid (onder het motto van eerst de meest simpele opties afstrepen)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 16 mar, 2026 11:57

Om het onderhoud weer op een 0 stand te krijgen had ik een paar onderdelen besteld, waaronder het interieurfilter.
Deze had ik bij de vorige ook vervangen, dat was toen erg nodig, dus ik besloot deze ook uit voorzorg te vervangen.

Ik heb een Mann filter besteld, filter ziet er prima uit en er zit een beschrijving bij die aangeeft dat deze klus maar 30minuten hoeft te duren.
Afbeelding
De beschrijving is wat summier en onduidelijk op sommige punten, maar met Haynes en Saab WIS moest het lukken.
het demonteren van de hele boel en het filter is geen probleem, en wat bleek: het was nodig, hij zat er ondersteboven in!
Afbeelding
Er lopen twee aircoleidingen die door het schuimrubber horen te lopen, daar was dit filter ingedeukt dus heeft hij flink gekierd.
Achterin het filterhuis zat een prop met vergaan schuim van een oud filter.
Afbeelding
Het is de bedoeling om het schuim op het filter te plakken met de dubbelzijdige tape op het filter, maar dan pas hij niet, dus dat moet je niet doen!
De stofzuiger er doorheen gehaald en toen het nieuwe filter proberen te monteren, dat lukte dus niet.
een van de twee lippen liep tegen een koelleiding aan, uiteindelijk deze afgesneden, toen paste hij wel.
Het schuim moet je dan op de tast om de koelleidingen heenhangen, alleen bleven ze niet hangen doordat de losse einden naar beneden vielen door hun eigen gewicht.
Uiteindelijk twee stukjes tape er tussen geplakt zodat ze vast kwamen te zitten, het is en blijft lastig, je ligt half in de auto, met een volledig gestrekte arm, je duim kun je niet gebruiken door het gebrek aan ruimte en je kunt er niet inkijken, dus je ligt met je ogen dicht te bidden dat je het op de tast goed zit te doen...
Afbeelding
Als het schuim op zijn plek zit, een strook van de verpakking afgeknipt om er tussen te leggen zodat je met het inschuiven van het filter het schuim niet opstroopt, een harde liniaal is hier ook ideaal voor.
Afbeelding
Zodra het filter op zijn plek zit trek je het er tussenuit en dan zit alles plotseling op zijn plek!
Met een lamp en de camera van mijn telefoon nog even een dubbelcheck uitgevoerd, maar ik was tevreden.
Afbeelding
alles weer terugmonteren in omgekeerde volgorde en dan blijkt dat je net niet binnen het half uur gered hebt.... maar 2uur over tijd...
Het blijft een ramp, maar is wel iets om bij aanschaf te checken, want ik snap waarom de garage dit overslaat, €40 euro materiaal en €150 arbeid is niet uit te leggen aan de klant.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 16 mar, 2026 14:24

ls het schuim op zijn plek zit, een strook van de verpakking afgeknipt om er tussen te leggen zodat je met het inschuiven van het filter het schuim niet opstroopt, een harde liniaal is hier ook ideaal voor.
Kijk dit zijn nog eens goede tips, loop daar iedere keer weer mee te klieren en op te foeteren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 16 mar, 2026 16:21

Top tips! Maar kan het ook anders? Als je het schuim nou wel eerst zoals "het hoort" op het filter plakt. Bijvoorbeeld omdat je een ander merk filter hebt waar dit al is gebeurd. (ok. dan plak je het zelf niet maar het lijkt me duidelijk) Dan kun je toch zo'n kartonstrip bovenop het schuim leggen en een eind in het voren naar binnen schuiven, dank glijdt het er ongehinderd voorbij, toch?
In mijn herinnering is het schuim makkelijk genoeg in te drukken. Ik zal dit zelf even proberen, als het binnenkort zover is.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 16 mar, 2026 17:01

Het probleem is dat je dan niet de leidingen door de uitsparingen krijgt.
De tip van de liniaal heb ik niet zelf verzonnen, heb ik ook van een forum van over de plas.
Daar las ik ook dat het de bedoeling is voor een auto zonder AC om het schuim vast te plakken van te voren op het filter en met AC niet en eerst om de leidingen te doen.
Dat lijkt mij een plausibel verhaal, waarom zit anders al het schuim al op het filter, behalve de bovenkant.
Door de wrijving tussen schuim en filter en omdat het filter om de AC leidingen heenzit blijft alles op zijn plek en dicht het goed af zonder tape.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 17 mar, 2026 11:07

Aha, bedankt voor de extra toelichting.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 03 apr, 2026 8:43

Dinsdag heb ik de 9-5 vertroeteld met een grote beurt; olie en filter, luchtfilter, bougies en een nieuwe NGK Di-cassette.
De di heb ik niet vervangen omdat hij storing gaf, maar vóórdat hij storing gaat geven. Ik heb nu een werkende di-liggen om eventueel even te wisselen bij twijfel.
Die er af kwam was een originele Saab/Sem.
De auto gaf ook de melding dat er koelvloeistof bij moest, ook dat weer bijgevuld, hij verliest dus toch wat..
Toen de auto omhoog stond heb ik hem goed warm laten worden met de airco uit, rond de radiateur is de koelvloeistofgeur het beste waar te nemen, maar hoe warmer de auto, hoe minder je ruikt nu. Ik kan ook helemaal geen lekkage of sporen hiervan vinden. Het volgende idee is om koud het systeem op druk te zetten, dan verdamp het niet direct en is het misschien makkelijker te vinden.

Ook liggen de zomerwielen er weer om en heb ik hem van binnen en buiten goed schoongemaakt. Zaterdag naar de taxatiedag van de SCN, dus moet hij er wel netjes bijstaan.
Meestal poets ik een auto zo goed voordat er een koper komt :oops:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 03 apr, 2026 9:44

De auto gaf ook de melding dat er koelvloeistof bij moest, ook dat weer bijgevuld, hij verliest dus toch wat..
Het is wat met die ice bleu Saabs! Gisteren gaf de mijne het ook aan :shock:

Plaats reactie