Naderend afscheid

1997-2010
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » za 18 jun, 2022 11:21

Er is een set om de bypassklep te bypassen geloof ik, maar ik heb toch maar een nieuwe klep besteld. Origineel Saab, in de hoop dat die het wat langer dan een jaar volhoudt.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » za 18 jun, 2022 12:16

Ja die van mij doet het al 3 jaar prima. Is volgens mij een aftermarket van Febi.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 18 jun, 2022 17:05

Net te laat. Maar heb nog een gloednieuwe Febi liggen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 18 jun, 2022 17:25

Ach nou ja.
Inmiddels vastgesteld dat de kvs er echt uit zeikt, dus ik ben genoodzaakt de auto hier voor de deur te fixen. Ermee rijden is onverstandig.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » za 18 jun, 2022 23:16

Is echt prima zelf te doen hoor. Op YouTube heeft trionic zelfs een filmpje over dit klusje.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Marc_B204 » zo 19 jun, 2022 16:43

Ik snap het voornemen om hem weg te doen als geen ander. Jij kunt zelf sleutelen en hebt de goede spullen ervoor. Kun je dat niet en word je elke maand weer geconfronteerd met een nieuw gebrek, dan gaat de lol er op een gegeven moment wel af, ook al ben je nog zo aan de auto gehecht.
Ik heb, dankzij mijn Saabs, geleerd wat het is om afgesleept te moeten worden.
Ik had met mijn Saabs nog relatief weinig ellende, desalniettemin ben ik er aardig op leeggelopen. Elke keer weer naar Karssen, want ja, die zat dichtbij, ik ken die jongens en ze hadden altijd wel een leenauto voor me. Maar echt, die garagebezoekjes en de rekeningen mis ik absoluut niet.
Mijn vorige 5-serie was ook niet helemaal vrij van kwalen maar daar had ik in elk geval minder zorgen van. De huidige is wat dat betreft helemaal top. Heb hem nu bijna 2 jaar en echt probleemloos. Ik wens je veel wijsheid bij het zoeken van een nieuwe daily maar ik moest wel een beetje huilen toen ik las dat je elektrisch wilt gaan rijden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 jun, 2022 20:36

Wen maar aan het idee, het duurt niet lang meer of verbrandingsmotoren gaan massaal in de ban (en dus verdwijnen definitief alle Saabs uit het straatbeeld en in de shredder, op enkele elektro-ombouwexemplaren na). Ik vind overigens je vergelijk niet helemaal eerlijk: een 2018 BMW kan je niet vergelijken met een veel oudere Saab. Over 10 jaar zal je daar ook echt wel eens gebreken aan krijgen met als verschil dat je dan "gewoon" weer een 2 jaar oud exemplaar kun halen, wat bij een Saab al geruime tijd niet (meer) kan.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 19 jun, 2022 21:57

Eens. Het is volstrekte onzin om een bmw uit 2018 te vergelijken met een veel oudere Saab 9-5. Mijn volvo uit 2019 heeft ook geen euvels, maar voor auto’s van 5 jaar of jonger zou dat ook niet mogen.

Bij alle merken lopen de onderhoudskosten op na de 175-200.000 km. Dat is het slijtage omslagpunt.

Saabs doen het dan nog niet eens zo slecht. Vooral de 9000 en de 9-3ng zijn betrekkelijk goedkoop qua onderhoud.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Marc_B204 » ma 20 jun, 2022 1:33

Nee, absoluut niet met jullie eens. Ik had ook een Accord of een Mazda 6 kunnen kopen. Of voor mijn part een Mitsu Galant. Dan had ik in elk geval altijd nog veel minder ellende gehad dan met een 9-5 Aero uit 2007 zoals ik die had. Echt flauwekul om dan maar te redeneren dat geld (dure auto) de garantie is voor geen problemen. Jullie weten net zo goed als ik hoeveel elektronische problemen moderne auto's geven, voorbeeldje: vorige week zondag vroeg op de A1 een duif doodgereden. Nu doet de adaptive cruise control het niet meer. Zoiets heeft een 9-5 niet maar een 540I wel. Ja, in dat opzicht is het geen vergelijk maardan wel in het voordeel van de BMW.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Marc_B204 » ma 20 jun, 2022 1:43

en Sapphire, je hebt 'm zelf gezien. In dat soort dingen heb ik echt geen zin meer.Heb er meer geld in gestoken dan dat die hele auto ooit waard was. Gaat echt helemaal nergens over.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 20 jun, 2022 9:19

Je eigen ervaringen - hoe vervelend ook - kan je niet veralgemeniseren. Ik heb drie 9-5 aero’s gehad. Twee daarvan probleemloos met weinig kosten over de 3 ton gereden. De andere meer kosten aangehad; net als jij liep ik totaal leeg op deze auto, en ben ik daarna overgestapt naar Volvo. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik met mijn eerste 9-5s zeer betrouwbare auto’s had.

Het is dus ook een kwestie van pech of geluk…

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 20 jun, 2022 9:40

Sommige Saabs verouderen gewoon niet goed

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 20 jun, 2022 9:43

Net als mensen…

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Marc_B204 » ma 20 jun, 2022 9:59

Saapie heeft wel gelijk, mijn eerste Saab (een 9-3) had vooral last van achterstallig onderhoud en slecht uitgevoerde reparaties maar het was gewoon een goed ding waarin ik altijd vertrouwen heb gehad. Met de 9-5 ben ik veel naar Berlijn geweest en ik was altijd blij als ik weer terug was zonder ergens te stranden. Probleem met Saabs is dat ze zoveel karakter hebben dat je ze al snel hun gebreken vergeeft. Maar topkwaliteit? Nee, echt niet, BMW evenmin trouwens hoor! Daar zitten ook hele slechte tussen. Je moet een beetje weten wat je wel en niet moet kopen. Een f10/F11 550I is bijvoorbeeld vragen om problemen. Motorisch echt niet OK.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 20 jun, 2022 11:35

De verkoop is bij mij niet ingegeven door de (on)betrouwbaarheid van mijn 9-5 hoor, integendeel. Ding heeft me nog nooit echt in de steek gelaten. Gewoon heel goeie auto. Je bent bij een 9-5 wel nogal afhankelijk van wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Bij mij was de basis top met wagonladingen aantoonbaar onderhoud en ik heb zelf ook nooit ergens op bespaard.

Het gaat er bij mij meer om dat ik last krijg van mn geweten. Ik rij best vaak korte stukjes en dan is het verbruik echt niet om vrolijk van te worden. Dat vind ik niet meer kunnen in deze tijden - ook al weet ik dat langdurig gebruik van auto's op zich heel duurzaam is. De vpowerprijs van 2 euro 70 per liter helpt ook niet trouwens. Als daily driver vind ik zo'n Saab daarom niet meer geschikt. Ik blijf Saab rijden, maar dan als tweede auto en voor de fun. Sterker nog, sinds vandaag heb ik een leuke 900ng op mijn naam staan die ik samen met Rademaker ga opknappen.

Plaats reactie