Schakelkabel afgebroken/versleten/speling?

1997-2010
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Schakelkabel afgebroken/versleten/speling?

Bericht door 95twinturbo » vr 16 jun, 2023 14:13

Weet iemand toevallig of de schakelkabel van een 2001 2.3T Automaat hetzelfde is als die van een 1999 2.0t Automaat?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 16 jun, 2023 16:45

Volgens de EPC is dat hetzelfde. Check wel of het Modelyear van de donor echt 2001 is. Na juli 2001 geproduceerd is het namelijk een MY2002 ! Check het VIN-nummer van de donor, als je kan.

EPC-link 1: https://webautocats.com/epc/part/gm/4777728/
EPC-link 2: https://webautocats.com/epc/saab/sbe/04-90163/0610/ (nummer 54)

Ik heb nog een goed exemplaar uit een MY2000 liggen, overigens. Kan verzonden, indien de andere niet past of toch niet meer fris blijkt te zijn. Stuur dan svp een PB.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » vr 16 jun, 2023 17:06

Hartstikke bedankt! Volgens het VIN (en ook kenteken) is het inderdaad MY2001 dus dat zou moeten kloppen. http://saabvin.com/YS3EH58G113043574
Ik ga morgenochtend met mijn schoonvader kijken of hij goed is, en daarnaast willen we bij de donorauto ook gewoon kijken hoe alles zit en vervangen kan worden, zonder dat we mijn eigen auto als proefkonijn gebruiken:) Mocht het nodig zijn, dan houd ik bovenstaande in gedachte, thanks!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 16 jun, 2023 23:02

Tip: Schroef het heveltje aan de bakzijde in zijn geheel los en zet die over. Probeer niet het gewricht/oog los te maken, de kans dat je dan iets kapot maakt is groot.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 21 jun, 2023 23:47

Update: vanavond hebben we de klus voltooid. We hebben uiteindelijk een kabel van de sloop (9,-) gevonden, waarbij de hevel aan de bakzijde uit de kom was. Het andere eind, dat bij mij dus kapot was, was echter prima. We hebben van twee kabels een goeie gemaakt, en na wat uurtjes sleutelen zit alles weer op z’n plek. Dank nogmaals aan degenen die hier meedachten. En die WIS gaat nog wel vaker van pas komen denk ik:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 22 jun, 2023 9:37

95twinturbo schreef:
wo 21 jun, 2023 23:47
We hebben van twee kabels een goeie gemaakt ...
Top dat jullie het zo hebben opgelost. Hoe heb je dat gedaan?

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » do 22 jun, 2023 12:08

Nou, bij mijn eigen schakelkabel was de aansluiting op de hevel van de schakelpositiesensor nog goed. Het komgewricht van mijn oude kabel hebben we daarom opengeknipt zodat we het aansluitrubber daar heelhuids uit konden halen:
Afbeelding

Vervolgens hebben we dat rubber in het komgewricht van de sloopkabel geperst zodat die kabel aan bakzijde ook weer in orde is.
Afbeelding

Op die manier hebben we een kabel die op de drie kritieke plekken (aansluiting op de pook, bevestiging aan middentunnel, en aansluiting op de bak) goed en stevig is. De zwakste plek van een schakelkabel is de bevestiging aan de middentunnel (zie onderstaande foto, hier ligt de middentunnel los op een van de zetels, zodat je goed kunt zien hoe de bevestiging is). In mijn auto was de metalen klem geheel weg. Of dat oorzaak of gevolg is geweest, zullen we nooit weten. Maar daardoor moeten de zwarte plastic nokjes in hun eentje de kabel op zijn plek houden, waardoor die op den duur natuurlijk afbreken. Resultaat is dan speling op je kabel.
Afbeelding

De zwarte nokjes en zeker het metalen klemmetje moeten dus echt in goede staat zijn om de kabel goed te laten functioneren. Eenmaal afgebroken, kun je de zwarte nokjes niet meer herstellen. Je kunt dan hooguit een tiewrap met een flinke dot kit aanbrengen zodat mensen een proefrit kunnen maken.... dat is dus vermoedelijk bij de mijne gebeurd :evil: Maar goed, totale kosten waren 9,- en ik heb weer een hoop geleerd dus prima :D
Afijn, weer een hoop wijzer geworden door deze klus:)

Plaats reactie