Ulrika (tips bij totall los)

1997-2010
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ulrika

Bericht door Tubbe » ma 30 dec, 2019 21:50

Gele aero schreef:
zo 29 dec, 2019 11:52
Heb gisteren zitten speuren op het www naar info over dit probleem. Schijnt ook nog wel eens te maken te kunnen hebben met de aarde/aarding op het inlaatspruitstuk. Wellicht goed die ook even te inspecteren. Maar wat ik ook las (mythe?) is dat het ontwerp van de DE dusdanig is dat de intercooler eigenlijk te weinig gekoeld wordt (alleen als dat zo was zou iedere 9-5 DE er een probleem mee moeten hebben...)
Qua aarding heb ik de grounds (massa punten) al gecheckt maar zijn vooral de joints (samenkomende verbindingen) in de kabelboom nog een serieuze verdachte...

Wat ontwerp betreft dacht ik daar ook aan in mijn reactie op DionHPT
daniel 9-3 schreef:
zo 29 dec, 2019 14:43
Mijn negatieve ioff is minder sinds het vervangen van de radiateur. En nu de di en bougies vervangen en de ioff is nu ongeveer positief en vaak rond de 20 bij de cruisecontrol op 100kmh
DI en bougies zijn al vervangen hier. De Ioff is bij koude buitenlucht (zoals nu) ook heel mooi positief, maar in de zomer dus niet...

@evo: thanks. Als ze weer ontstaan kom ik weer in de lucht. Ik laat dan eerst iemand met tech 2 meerijden om live te zien wat er gebeurt. De laatste keer kon ik het niet repliceren, wat wellicht kwam door de vervangende kat. Al wijt ik het aan al te lage buitentemperaturen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 31 dec, 2019 12:26

Ik moet zelf ook maar eens naar de massapunten kijken, want gisteren tijdens een ritje maar ook eens naar de ioff gekeken en zodra de motor warm is, is deze op de cruisecontrol positief (rond de 20) maar zodra ik gasgeef schiet deze in de negatieve waarden (tussen -20 en -50 met uitschieters naar -100). Merk overigens niets vreemds tijdens accelereren, dus wellicht is het ook opensid-paranoia.. :roll:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 31 dec, 2019 12:54

De Ioff is een aanpassing op een waarde welke Trionic haalt uit een lookup-table (je ontstekingsmap).

Als de lucht lekker koel is (zoals nu) ontbrand het mengsel wat langzamer en kan (/moet) je het dus wat eerder onsteken (positieve Ioff). Dit eerder onsteken kan ook prima, want door de lagere temperatuur is je mengsel ook minder klop (knock) gevoelig geworden. Wordt het straks weer iets warmer, zul je de Ioff langzaam terug zien vallen.

De uitschieters welke jij beschrijft, worden veroorzaakt door het knock detectie algoritme.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Ulrika (tips bij totall los)

Bericht door Tubbe » do 27 jul, 2023 20:46

Vanmiddag “besloot” iemand met een hilux achterop te knallen terwijl ik remde bij een rotonde. Naast een stijve nek, een gefrommelde achterklep, een opgekrulde bumper en een scheve trekhaak blijkt de gastank door de klap omhoog te zijn gekomen. Ik kan de klep niet openen maar ik heb wel gezien dat de reservewielbak en omliggende plaatwerk ook voorzien is van kreukels die niet af-fabriek lijken.

Mijn eerste gedachte is dat dit een economisch total loss kan betekenen met 293k op de teller ondanks de pogingen om een goede basis meer te zetten voor de komende jaren.
Omdat ik met zo’n bijltje niet eerder heb gehakt sta ik open voor tips richting verzekering…mag ook per pb

Is het nog toegestaan om de Prins VSI g3 installatie over te bouwen naar een vervanger? Ding is nl nog maar 3,5 jaar /60.000 km oud.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ulrika (tips bij totall los)

Bericht door Gele aero » do 27 jul, 2023 22:25

Ohhh nee wat een pech en wat zonde van een prachtige 9-5!
En belangrijker; hopelijk vallen de lichamelijke klachten verder mee op de pijnlijke nek na.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 28 jul, 2023 0:29

Ja ik baal gigantisch. Gedoe is het sowieso, maar ik ben ook bang voor de waarde die een expert aan onze prachtautos hecht. Voor de meeste mensen is het gewoon een oude auto van een vergaan merk.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » vr 28 jul, 2023 10:08

Shit man, dat is inderdaad stevig balen. Sterkte met de afwikkeling.

Vorig jaar april werd mijn 9000 uit 97 van achter aangereden. Total loss. Heb toen kunnen aantonen, obv onderhoudsfacturen van afgelopen twee jaar, dat het niet zomaar een oude auto was. Heb 5.000 teruggekregen van de verzekering van de aanrijder. Dus daar stond de schade expert die werd langsgestuurd dus voor open.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » vr 28 jul, 2023 10:21

Hier ook al eens een dame Edna verloren door een onoplettende achtervolger. Iets met mobieltjes en veel hulpmiddelen op nieuwe auto’s die dan perongeluk niet werken.

Ik heb ook alle facturen aangeleverd van de laatste jaren. Dus niet alleen van de garage maar ook met onderdelen etc die ik zelf heb vervangen.
Ik heb ook de auto nog wel Ff goed schoon gemaakt van binnen en buiten. Puur om te laten zien dat het een liefhebbers auto is en geen goedkope afgeragde bak. Daar zijn experts best nog wel eens gevoelig voor. Ze hebben over het algemeen echt wel wat met auto’s, anders zou je dat werk niet zo 123 gaan doen.

Succes en houd ons op de hoogte.

Wellicht kan je kijken wat de slopers er voor geven en je auto zelf terug kopen van de verzekering. Dan krijg je de dagwaarde van de auto minus het geld waar je het wrak voor hebt gekocht. In mijn geval zaten er best veel nieuwe herbruikbare delen op. En een setje velgen en interieur dekte de kosten voor wat ik voor het wrak had betaald.

aeensing
Geregistreerd lid

Bericht door aeensing » vr 28 jul, 2023 13:18

Kunnen ze de auto niet recht trekken a la USA style? Op youtube zie je zat bedrijven die een complete achterkant rechttrekken platen lassen en spuiten etc. Ik had toen een geimporteerde lexus gs300 (rechtsgestuurd jdm style) met een scheef dak en die heb ik toen ook laten recht trekken bij een schade herstelbedrijf.
Verschil was alleen dat ik zelf er heen ging en niet via verzekering etc. Ik wist dat die scheef was.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 03 sep, 2023 21:37

Kunnen vast wel. De vraag is wat het kost. En aangezien ik aangereden ben is de verantwoordelijkheid geheel bij de wederpartij. Ik wacht het oordeel van de expert daarom nog af maar reken me niet rijk. Zal natuurlijk wel proberen de uitkering zo hoog mogelijk te krijgen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 03 sep, 2023 22:31

Je kunt vast rondkijken op het web wat te koop staande goed vergelijkbare 9-5's moeten kosten en die opslaan. Ik heb dit voor een familielid gedaan en dat leverde een aanzienlijk hogere uitbetaling op dan wat de schade-expert had voorgesteld.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 03 sep, 2023 22:34

Goede tip. Doe ik!
Ik merk dat er een categorie 9-5 is dat op is en groot onderhoud nodig is zo tussen 250-350k, en een categorie die goed is bijgehouden en daardoor een stuk meer waard is.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 22 sep, 2023 16:28

De expert is eindelijk geweest, ik ben in afwachting van zijn oordeel. Ondertussen is de turbo nagenoeg op. En zijn we blij dat vervanger Simon nu gele platen draagt.
Hopelijk kunnen we hoofdstuk Ulrika nu snel afsluiten.

Plaats reactie