De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door veenaalt » vr 21 dec, 2018 6:46

Hele mooie anniversary!!
Veel veilige km’s gewenst.

Werd al geschreven maar bekijk echt de achterwiel kasten. Binnenscherm eruit halen.
:shock: :shock: Bij mij althans.

Die jaren 2006-2010 werd er niet echt geld door SAAB uitgegeven voor roestpreventie.

Ben je eruit gekomen met de BPM?
De volgende Saab zelf ophalen uit Zweden?
Kan ik je aanraden!

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » vr 21 dec, 2018 11:55

Dank voor alle complimenten en tips! De koperen bussen heb ik net besteld bij J&D, samen met siliconen slangen, slang met RVS klepje van carterontluchting en nog wat spulletjes.

Wat betreft de roest op die plekken: ja het is wonderlijk hoe snel dat gaat met die jonge 9-5's. Steve-O heeft ook redelijk wat 9-5's voor me bekeken die echt heel slecht waren op die plek. Schijnt iets met de productielijn van de primer te maken te hebben. Eeuwig zonde. Gelukkig heeft deze 9-5 er minimale last van!

Zelf terugrijden leek me ook heel gaaf, maar tegenwoordig is er bijna geen verzekeringsmaatschappij meer te vinden die op chassisnummer wil verzekeren. Dus was dit de beste optie, vauit goed vertrouwen dat de saab hier veilig aankwam.

Moet nog op zoek naar twee dingetjes die de auto niet heeft (best lastig voor een fervent klusser/upgrader als ik, zo'n complete auto waar bijna niets extras meer op kan): Bekerhouder voor in de middenarmsteun en zo'n telefoonconsole (liefst zwart). Weet dat de laatste wat lomp is en brobit houders veel eleganter, maar vind het zelf altijd wel mooi om de originele accessoires te plaatsen.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » vr 21 dec, 2018 12:03

Even hobby club bellen, spullen hebben we vast liggen (telefoonhouder en bekerhouder armsteun)

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door busy » vr 21 dec, 2018 12:05

Ook de MKII, meer nog bij de randen onderaan
Na
Afbeelding
Voor
Afbeelding

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door 9323 » vr 21 dec, 2018 12:06

Ik heb het idee dat de Mk.I qua roestpreventie beter in elkaar steekt dan de latere versies. Mijn Estate heeft na bijna 18 jaar en 350.000km nog niet veel last. Achterste wielkasten zijn zelfs helemaal roestvrij.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door reiernumans » vr 21 dec, 2018 14:27

Wat me alleen wel is opgevallen is dat er bij de MK1 een andere bodemcoating gebruikt werd dan bij latere modellen. Ik heb nu al meerdere MK1 9-5's gezien die serieuze roest ontwikkelen bij de rubber doppen in de bodem, vooral die onder de vloer (waar de passagiers achter de voeten neerzetten) heb ik al een paar keer gaten in zien vallen. Bij MK2 en MK3 9-5's heb ik daar nog nooit roest gezien.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Oosthoek » vr 21 dec, 2018 14:33

veenaalt schreef:
vr 21 dec, 2018 6:46
Hele mooie anniversary!!
Veel veilige km’s gewenst.

Werd al geschreven maar bekijk echt de achterwiel kasten. Binnenscherm eruit halen.
:shock: :shock: Bij mij althans.

Die jaren 2006-2010 werd er niet echt geld door SAAB uitgegeven voor roestpreventie.

Ben je eruit gekomen met de BPM?
De volgende Saab zelf ophalen uit Zweden?
Kan ik je aanraden!
Bedoel je met 'binnenscherm eruit halen' de kunststof kap die tussen het wiel en de metalen wielkast zit?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door reiernumans » vr 21 dec, 2018 14:37

Yes. Daarachter, rond de bevestiging van de veerpoot, heb ik op Facebook al geregeld foto's voorbij zien komen van vrij serieuze roestproblemen. Lijkt voornamelijk aanwezig te zijn bij auto's uit landen waar flink en langdurig met pekel gestrooid wordt in de winter. Tijdens het wassen de wielkasten goed schoon spuiten (met koud water) kan denk ik al helpen om dit soort problematiek enigszins voor te blijven.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door 9323 » vr 21 dec, 2018 16:37

reiernumans schreef:
vr 21 dec, 2018 14:27
Wat me alleen wel is opgevallen is dat er bij de MK1 een andere bodemcoating gebruikt werd dan bij latere modellen. Ik heb nu al meerdere MK1 9-5's gezien die serieuze roest ontwikkelen bij de rubber doppen in de bodem, vooral die onder de vloer (waar de passagiers achter de voeten neerzetten) heb ik al een paar keer gaten in zien vallen. Bij MK2 en MK3 9-5's heb ik daar nog nooit roest gezien.
Daar heb je een punt. Bodem van mijn auto is op die plekken niet helemaal gaaf meer.

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Rik H. » vr 21 dec, 2018 17:41

Mooie auto in een mooie kleur en uitvoering.
Heb sinds drie maanden een 9-3 SportEstate in dezelfde kleur en anniversary uitvoering, bevalt prima.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door veenaalt » vr 21 dec, 2018 18:06

Bedoel je met 'binnenscherm eruit halen' de kunststof kap die tussen het wiel en de metalen wielkast zit?
Yep klopt helemaal. Heb wel fotos voor je van die van mij. 11 jaar oud en nog geen 100k gereden. Maar vond het wel schrikken.
Afbeelding

Afbeelding

schuimkraag
Donateur
Donateur

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door schuimkraag » vr 21 dec, 2018 20:52

mooie kleur.......

Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Blacky Turbo S » za 22 dec, 2018 17:56

Mooie DE Gele Aero! Zoiets zie ik ook wel zitten.

Wat betreft krokante achterste wielkasten. Daar heeft onze '02 Aero ook last van. Is dat goed te repareren?? Omdat er nog meer dingen gebeuren moeten (bijna 17 jaar en 300k, dus te begrijpen), zit ik er hard over te denken d'r toch maar eruit te doen. Misschien een laatste kans om een mooie DE te scoren.
Aan de andere kant....

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Steve-O » wo 26 dec, 2018 4:11

Het is niet makkelijk gebleken om een 9-5 zonder roest aan de achterste wielkasten te vinden. Roest aan de 'hundbenen' zoals de Zweden zeggen komt het meest voor. De roest aan het metaal op de aansluiting achterzijde wielkast met de kunststof achterbumper is ook vaak aan te treffen. De DE van Gele Aero was een van de weinige exemplaren waar dit geheel intact leek te zijn.
De aan-/afwezigheid van roest op die plaatsen is doorgaans niet gerelateerd aan de vraagprijs of zelf de km-stand. Ik trof bij dezelfde aanbieder van de Jubileumblauwe met 166k op de teller, een zilveren met 100k die op al die genoemde plekken roestvrij gemaakt moest gaan worden en overgespoten.

Op de foto's in de advertenties is de roest in de eerste stadia vaak niet waar te nemen. Daar heb je close-up foto's voor nodig, die lang niet elke verkoper wil toezenden. Het gros wil dat je gewoon langskomt. En mijn ervaring nu, is dat ook de enige garantie op een eerlijk beeld van eventuele roest. Een enkele keer tref je een exemplaar dat op deze punten al grondig onder handig is genomen. Overigens trof ik nergens grove rotterij. Het meeste was zeker zonder laswerk te herstellen.

Het schijnt dat in de GM-tijd de produktielijnen vaak stillagen, waardoor de carroserie van de 9-5 vaak te lang onder een hoek achterover hing en de grondlagen zich daardoor op genoemde plaats achteraan verzamelden en dik en met ongelijkheden opdroogden. Dan kwam er handmachinegereedschap aan te pas om overtollig te verwijderen, waardoor bij veel exemplaren daar zwakkere bescherming tegen roest ontstond, omdat dit alles onder tijdsdruk 'rechtgebreid' moest worden.

Preventief schoonmaken draagt bij aan uitstel van de roest. Zoals je dit in het algemeen ook kunt stellen. Op tijd blaasjes onder de lak ontdekken en daarop actie ondernemen is het devies, lijkt mij, beter is het voor te zijn natuurlijk. Bij de DE is mij matte lak rondom de achterklep van de kombimodellen opgevallen. Ik het het binnenscherm weggehaald, alle beginnende roest aangepakt en vervolgens voorzien van roestwerende primer, lak, tectyl en nadien het kunststof pas weer teruggemonteerd.

Mijn 2001 Mk1 houdt zich beter dan mijn 1999 Mk1. Maar goed ander klimaat, gemiddelde wegkwaliteit en leeftijdsverschil kunnen daar ook debet aan zijn.

Bij veel modellen van alle bouwjaren zie ik een verkeerd afgestelde 5e deur met als gevolg slijt- of roestplekken aan de onderrand of hoeken.

Het lijkt of de achterzijde van de DE meer bevuild wordt tijdens het rijden. Ik vermoed dat het bumperontwerp hier debet aan is. Vaker schoonmaken en met enige frequentie de kunststof inleg in de klep demonteren en daarachter reinigen, lijkt mij een goed idee om roestvorming voor te blijven.

jelger
Geregistreerd lid

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door jelger » wo 26 dec, 2018 14:17

Gele aero schreef:
vr 21 dec, 2018 11:55
Zelf terugrijden leek me ook heel gaaf, maar tegenwoordig is er bijna geen verzekeringsmaatschappij meer te vinden die op chassisnummer wil verzekeren. Dus was dit de beste optie, vauit goed vertrouwen dat de saab hier veilig aankwam.
Allereerst, gefeliciteerd met de mooie aankoop! Mooie kleur die ik zelf ook op het oog had als kandidaat voor een "Edna" estate.

Even over bovenstaande, misschien uitzonderlijk, maar via mijn verzekeraar sinds 2001, GIO ( tegenwoordig onderdeel van Johanknegt), gevestigd in Bussum, heb ik een tijdelijke verzekering voor een dergelijke import actie kunnen regelen. Wel heb je dan naast chassisnummer het export kenteken nodig. Dat weet je pas op het laatste moment, maar als je de premie (in mijn geval ruim 100 euro) betaald hebt is dat slechts een email formaliteit. Afhankelijk van nationale wetgeving van exporterend land moet je ter plekke ook een verzekering afsluiten, dat was in mijn geval uit Hongarije zo. Dat was een paar tientjes voor een maand.

Plaats reactie