Bericht
door Steve-O » wo 26 dec, 2018 4:11
Het is niet makkelijk gebleken om een 9-5 zonder roest aan de achterste wielkasten te vinden. Roest aan de 'hundbenen' zoals de Zweden zeggen komt het meest voor. De roest aan het metaal op de aansluiting achterzijde wielkast met de kunststof achterbumper is ook vaak aan te treffen. De DE van Gele Aero was een van de weinige exemplaren waar dit geheel intact leek te zijn.
De aan-/afwezigheid van roest op die plaatsen is doorgaans niet gerelateerd aan de vraagprijs of zelf de km-stand. Ik trof bij dezelfde aanbieder van de Jubileumblauwe met 166k op de teller, een zilveren met 100k die op al die genoemde plekken roestvrij gemaakt moest gaan worden en overgespoten.
Op de foto's in de advertenties is de roest in de eerste stadia vaak niet waar te nemen. Daar heb je close-up foto's voor nodig, die lang niet elke verkoper wil toezenden. Het gros wil dat je gewoon langskomt. En mijn ervaring nu, is dat ook de enige garantie op een eerlijk beeld van eventuele roest. Een enkele keer tref je een exemplaar dat op deze punten al grondig onder handig is genomen. Overigens trof ik nergens grove rotterij. Het meeste was zeker zonder laswerk te herstellen.
Het schijnt dat in de GM-tijd de produktielijnen vaak stillagen, waardoor de carroserie van de 9-5 vaak te lang onder een hoek achterover hing en de grondlagen zich daardoor op genoemde plaats achteraan verzamelden en dik en met ongelijkheden opdroogden. Dan kwam er handmachinegereedschap aan te pas om overtollig te verwijderen, waardoor bij veel exemplaren daar zwakkere bescherming tegen roest ontstond, omdat dit alles onder tijdsdruk 'rechtgebreid' moest worden.
Preventief schoonmaken draagt bij aan uitstel van de roest. Zoals je dit in het algemeen ook kunt stellen. Op tijd blaasjes onder de lak ontdekken en daarop actie ondernemen is het devies, lijkt mij, beter is het voor te zijn natuurlijk. Bij de DE is mij matte lak rondom de achterklep van de kombimodellen opgevallen. Ik het het binnenscherm weggehaald, alle beginnende roest aangepakt en vervolgens voorzien van roestwerende primer, lak, tectyl en nadien het kunststof pas weer teruggemonteerd.
Mijn 2001 Mk1 houdt zich beter dan mijn 1999 Mk1. Maar goed ander klimaat, gemiddelde wegkwaliteit en leeftijdsverschil kunnen daar ook debet aan zijn.
Bij veel modellen van alle bouwjaren zie ik een verkeerd afgestelde 5e deur met als gevolg slijt- of roestplekken aan de onderrand of hoeken.
Het lijkt of de achterzijde van de DE meer bevuild wordt tijdens het rijden. Ik vermoed dat het bumperontwerp hier debet aan is. Vaker schoonmaken en met enige frequentie de kunststof inleg in de klep demonteren en daarachter reinigen, lijkt mij een goed idee om roestvorming voor te blijven.