Terugslagklepje naast het kleppendeksel

1997-2010
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Terugslagklepje naast het kleppendeksel

Bericht door U-Poll » ma 13 jan, 2014 21:34

Nou - noem mij maar Marie - het functieoverzicht van een 2008 is, volgens de WIS, dus hetzelfde als mijn oude 2002:
Afbeelding
Het plaatje is wat korrelig, want ik heb ruzie met Win7 en die WinXP box.

NOT!! Ik weet zeker dat ik geen tweede EVAP klepje heb (rechter #13, met die slang die om alles heel loopt), en helemaal zeker omdat die leiding-met-dat-terugslagklepje-dat-geen-terugslagklepje-zou-zijn er WEL in zit, maar zonder klepje in het schema staat (tussen #12 en #3).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 13 jan, 2014 21:45

Gek! Dacht dat het tweede EVAP-ding al weg was in 2006?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 26 jan, 2020 11:22

Tweede EVAP-ding was al weg in productiejaar 2006 (MY 2007). (gecheckt in exemplaar met productiemaand dec 2006) Of het voor MY2006 geldt weet ik niet.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 26 jan, 2020 20:19

heey
wel dit noem ik nu volharding
6jaar nadenken over een antwoord :-P+
mvg werner

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 26 jan, 2020 22:23

Ik was vanuit een ander topic op zoek naar informatie. Dat stond deels in dit topic. Voor de volledigheid heb ik de mij bekende info toegevoegd, zodat iemand anders die (mischien ook over 6 jaar) info over een MY2007 zoekt dit kan vinden.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 27 jan, 2020 8:35

6 jaar en 13 dagen :)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 27 jan, 2020 9:35

Zelfs de plaatjes waren vaag geworden! Ik heb net -uit den ouden doosch- de foto's vervangen. Dat lamme Photobucket dat ik vroeger gebruikte, laat alleen nog maar vage dingen zien. Nu doe ik dat vanuit mijn eigen 'bucket'. Dit oude topic is nu weer kijkbaar.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 27 jan, 2020 10:02

U-Poll schreef:
ma 27 jan, 2020 9:35
Zelfs de plaatjes waren vaag geworden! Ik heb net -uit den ouden doosch- de foto's vervangen. Dat lamme Photobucket dat ik vroeger gebruikte, laat alleen nog maar vage dingen zien. Nu doe ik dat vanuit mijn eigen 'bucket'. Dit oude topic is nu weer kijkbaar.
En wij zijn je daar zeer erkentelijk voor. Link-rot en image-rot is de grootste vijand van een forum als dit.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 21 jul, 2022 12:17

Niet zo lang tussen twee berichten deze keer :wink: . Afgelopen weekend bij het monteren van de motorsteun brak de leiding tussen klepje en cobra in drie stukken. Provisorisch gerepareerd, maar vandaag kwam een nieuw setje binnen, dus voor we zaterdag op vakantie gaan kan die er nog op. Ik dacht even te controleren of het klepje wel werkte en tot mijn verrassing ondervond ik geen tegenstand, noch bij zuigen, noch bij blazen op de leiding aan de cobrakant. Kan je de werking überhaupt zo checken of werkt ie pas bij drukverschillen die je niet met een beetje zuigen of blazen kunt opwekken?

Alex

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 21 jul, 2022 12:21

De terugslagklep behoort slechts in een richting lucht door te laten. Het is dus of blazen, of zuigen... niet beide.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 21 jul, 2022 13:26

Dat snap ik, maar nu laat ie naar twee kanten lucht door, terwijl je zou verwachten dat ie bij blazen op de cobrakant zou blokkeren. Vandaar mijn vraag of je met het beetje druk dat je met je longen kunt opwekken het klepje kunt blokkeren als je er op blaast. Het staat nogal dom om een retourprocedure te starten omdat je een test hebt gebruikt die niet correct is.

Ik heb net voor de zekerheid nog eens geprobeerd en het lijkt erop dat ie bij harder blazen meer weerstand geeft. Ik geef 'm maar het voordeel van de twijfel en ga er van uit dat ie bij nog meer druk van de cobrakant z'n werk doet.

Alex

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 21 jul, 2022 14:47

Wat voor druk verwacht jij van die kant? :mrgreen:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 21 jul, 2022 16:35

Negatieve druk :wink: nu ik het nog even onder de motorkap heb bekeken. Om het dan hopelijk preciezer te vragen: moet het klepje helemaal afsluiten als je aan de andere kant zuigt, of wordt de doorstroming alleen begrensd?

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 21 jul, 2022 19:45

Kijkend naar de constructie van het vandaag aangekomen onderdeel leek het niet al te ingewikkeld om de aansluiting aan de achterkant van het reservoir los te drukken, maar het lijkt een klus waarbij je drie handen nodig hebt. Zijn er nog slimme trucjes om dat ding los te krijgen zonder risico dat er iets op het aansluitpunt beschadigt?

Alex

Plaats reactie