Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: slecht aanslaan

Bericht door el-barro » zo 19 mar, 2023 22:32

Vorig weekend moest ik om 4uur in de nacht naar Schiphol, dat is 20min rijden. De avond van te voren maar even gaan tanken, 3 startpogingen nodig gehad, maar hij deed het. Ik vreesde al voor de nachtelijke startpoging...
Die nacht, tikkie en lopen! Gelukkig, zonder problemen auto op p3 gezet, expres al naast het ANWB station 8)
Lang weekend bier gedronken en 44km op klompen door Lissabon gesjokt met 15 andere zotten.
Terug gekomen in NL weer direct starten en zonder gehik terug naar huis kunnen rijden.
Afgelopen weekend moest ik met mijn ega bier drinken in Deventer ( gek hé dat er geen project af komt :lol: ).
Voor de zekerheid maar met de 9-3 besloten te gaan, wel voor vertrek even de 9-5 netjes in een parkeervak gezet en wéér goed aanslaan! Ik heb nog snel even de obd2 lezer er aan gehangen en wat schetste mijn verbazing; alle sensoren en catalysators staan weer in de "ready" stand!

Het probleem is dus verholpen, als het weg blijft tenminste.
Misschien toch de temperatuursensor de oorzaak geweest en moest de boel nog goed schoon branden.
Ik houd het in de gaten. Ik kan ieder geval wel de kunststof leidingen vervangen voor nieuw en alle slangen even nalopen. Dan kan ik daarna de remmen rondom aanpakken.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door el-barro » ma 03 apr, 2023 11:45

Tot nu toe blijft de 9-5 het goed doen. Ik vind wel dat hij wat vermoeid klinkt als je naast de auto staat, maar ook binnen bromt hij wat. Ik vermoed dat de motorsteunen wat versleten zijn, dus binnenkort krijgen die aandacht.

Nu zijn eerst de remmen aan de beurt.
Rondom schijven, blokken en remslangen. Ik heb direct gekozen om over te gaan op de aero remmen voor. Ik heb een set tweedehands brackets en klauwen over genomen, die ben ik nu aan het reviseren, zodat ik dit in eens kan over zetten.

Afbeelding

Eerst 3 dagen zwarte neusgaten gehad van het kaal schrappen van de klauwen.


Afbeelding

Nu staan ze weer knap in de Hammerite, kijken hoe lang dat netjes blijft.

Na de Pasen ben ik een weekje vrij, dan gaan de remmen er onder en wordt er een carterventilatievervangingset geïnstalleerd.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door Gele aero » ma 03 apr, 2023 11:59

Goed bezig! Een van de beste upgrades voor een 9-5 deze 308 remmen.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door el-barro » do 13 apr, 2023 22:47

Deze week een weekje vrij, dus dinsdag begonnen met de remmen te vervangen voor de 308mm set.
Auto op bokken en krik middenvoor als backup.
Beide wielen er af.
Glijpennen er uit gedraaid en de klauw opgehangen aan de veer.
Brackets los gedraaid met een lang verlengstuk, wat zitten die dingen vast zeg!
Borgbout van de schijf los en schijf er af.
Zwaar gehavende doos met de nieuwe schijven open gemaakt (ha, sukkels, zeker de verkeerde maat besteld en moeten ruilen :lol: )
Oude schijf, die overigens minder dan 20mm dik was, minimum is 22mm kijk maar naar de enorme rand.

Afbeelding

Toch even de oude schijf op de nieuwe leggen als vergelijk... :-S+ eeh, net zo groot...
Het zal toch niet zo zijn dat ik al 308mm had...
Meten is weten, nee dus... verkeerde schijven besteld :roll:
Op het plaatje zien ze er allemaal hetzelfde uit.

Belletje gepleegd naar Mijdrecht, ruilen is geen probleem. Maar ik heb echt geen zin om voor zoiets 1,5 uur te rijden.
Om het nuttige met het aangename te kunnen verenigen besloten om de motor te pakken. Oja, die staat nog op een nieuwe accu te wachten...
Vooruit dan maar, tank er af, accu er uit, accu er in tank terug, pak aan schijven in de doos en in de koffer, oef best veel gewicht en op naar Mijdrecht.

Schijven ingeleverd, nóg zwaardere terug gekregen en snel terug... nou ja, stukje langs de Drecht moet kunnen 8)

Terug stond mijn nestor al te wachten, mijn vader kan het niet laten om te komen helpen :D gezellig hoor paps!

Revisieset in de remklauw gemonteerd, rvs remslangen op de klauw, hé de banjo heeft een andere maat draad.. oude banjo uit de klauw gedraaid en die maar gebruikt.
Opgeknapte schijf en klauw in omgekeerde volgorde weer gemonteerd.
Nu zat er wel wat verschil in diameter gelukkig


Afbeelding
Wel liep de schijf aan in de stofkap, die was opengebogen en ingedrukt aan de onderzijde. Later bleek dat dat aan de andere zijde ook zo was. Aangezien ook het flex stuk van de uitlaat beschadigd is heb ik het idee dat de auto op zijn buik heeft gelegen...

Afbeelding

Afbeelding
Met een lijmklem en bandenlichter de stofkap weer in model gebogen en loopt nu mooi vrij.

Door de tegenslag geen tijd voor de rechter kant, maar dat doen we dan woensdag wel...

Een van de kinderen vond het woensdagmorgen nodig een wedstrijdje massatraagheid met de salontafel te houden en verloor.. lang verhaal kort, het werd een dagje ziekenhuis en uiteindelijk heeft een CT-scan uitgewezen dat hij hersens heeft én dat er gelukkig niets mee aan de hand was.

Vanmorgen dus maar de andere zijde gedaan, dat was zo gebeurd nu we wat ervaring hadden. Ontlucht met de easy-bleed en karren maar.
Voor en na
Afbeelding

Afbeelding

Morgen staat er een weekend weg naar Otterlo op het programma (dat gaf wel wat tijdsdruk :? )
Al met al toch gelukt. De achterkant komt binnenkort, ik heb ook nog problemen met de tankvlotter en nog wat roestpreventie, dus dat ga ik maar even proberen tegelijk te plannen aangezien dan de tank er onderuit moet en ik dan ook de remslangen kan wisselen.

Morgen nog wel even de velgen wassen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door Gele aero » vr 14 apr, 2023 15:06

Mooi werk! En je hebt dus de Powerdisc van ATE, benieuwd naar de ervaringen. Sowieso maakt de upgrade al veel verschil.
Uit nieuwsgierigheid; heb je alleen voor de staalomvlochten leidingen genomen? Gaan nogal wat wisselende beelden rond of je dan ook gelijk achter moet doen. Vraag het voor een vriend die binnenkort ook met zijn remmen aan de slag gaat :wink:

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door el-barro » vr 14 apr, 2023 19:47

Inderdaad de Powerdisc, had ik goede berichten over gelezen, later ook minder goede, maar ik rij toch niet zo veel en stilstaand zien deze er ook nog mooi uit :O:

Uiteindelijk gaat er overal staalomvlochten maar nu zit er alleen voor staalomvlochten. Als er ergens nog rubber zit merk je er niet zo veel van, als het links/rechts maar gelijk is.
Ik heb het voornamelijk gedaan om voorlopig van onderhoud af te zijn. Ik ga wel alle pershulzen in de tectyl zetten.
Het pedaal is nu echt knetterhard ik voel helemaal geen vering in het pedaal, nu zijn de rubberen leidingen die er nog zitten maar korte stukjes, dus dat merk je niet.

Mijn vader zijn BMW motorfiets, een R75/6 met dubbele schijf heeft per schijf voor ongeveer een halve meter flexibele leiding. Die heeft hij vervangen voor stahlflex en dat maakte wel een groot verschil.

Ik ben ook benieuwd hoe de good old Hammerite zich houdt qua temperatuurbestendigheid. Ook dat gaan we meemaken.

Succes met jouw remmen (onee, van een vriend) 8)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door ReinO » za 15 apr, 2023 7:40

job well done, maar die hamerite is na een tijdje niet meer zichtbaar maar wat moet je anders?
Niks doen is geen optie, had je nu wel of geen frisse blokken er op gezet?

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door Steve-O » za 15 apr, 2023 9:44

Er is speciale verf voor remklauwen die wel lang blijft zitten. Maar wat je ook toepast, je moet van tevoren goed reinigen en ontroesten. Hammerite over roest heen schilderen is een beetje als water naar zee dragen. Hammerite heeft maar een beperkt roeststoppend/oplossend vermogen.Nou heeft TS het voorwerk prima uitgevoerd, maar Hammerite heeft niet de temperatuurbestendigheid van verf die voor remklauwen is ontwikkeld. Als je het er al op hebt zitten, moet je de klauwen bij het autowassen af en toe wat extra aandacht geven, door reinigen en bij te werken.

Als je ze nog niet hebt geverfd, dan kun je nog kiezen voor de juiste remverf en de Hammerite voor iets anders bewaren.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door el-barro » za 15 apr, 2023 12:52

Blokken zijn uiteraard ook nieuw.
Hammerite is officieel niet hittebestendig, maar in de praktijk kan het wel eens meevallen. Online vind je allerlei verhalen, Actionverf die het jaren uit houdt, dure remmenverf die na een paar maanden begint te bladeren.
Deze verf had ik nog staan en met de juiste voorbehandeling, roterende staalborstel en 3 laagjes hammerite, geeft een goede taaie laag die goed is gehecht. We gaan het zien.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: remmen

Bericht door ReinO » za 15 apr, 2023 12:58

uiteraard goed schoonmaken voordat je de hammerite gebruikt: maar de buitenkant wordt toch wel snel vies.
Het is idd behoorlijk hittebestendig.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » ma 22 mei, 2023 11:11

Als de Saab op zijn reserve staat en ik ga tanken, krijg ik er maar 35liter in. De meter staat dan ook halverwege.

Gisteren op onderzoek uit gegaan....
Gelukkig heeft de 9-5 een luik onder de zitting om bij de pomp te komen.... behalve bij de biopower modellen, daar moet door de vaste aansluiting van de leidingen de tank zakken...
In Wis is de beschrijving niet ingewikkeld:
Uitlaat weg
Handremkabels los
Leidingen los
Zakken maar

De uitvoering is iets minder makkelijk.
Een assteun die tijdens het verschuiven omlaag kwam; velletje er tussen :x
Van de uitlaat waren de moeren van de voorste flens rot, dus die moest ik wegboren.
De handremkabels had ik precies de assteunen voorgezet...
De ontluchtingsleiding van de tank ging niet los, uiteindelijk doorgesneden.


Maar tank is er onder uit. Met zijn tweeën tegelijk met een drevel en hamer een paar tikjes op de ring en los was ie.
Voor nu niets geks kunnen ontdekken.
Komende week maar eens de vlotter doormeten.
Vannacht bedacht ik me ook dat als de ventilatie slang geblokkeerd is de tank ook niet vol kan, omdat de vulopening laag zit en er twee "kamelenbulten" inzitten met elk een eigen ontluchting.

De voorlopige conclusie is; het is een klus die op een brug uitgevoerd zou moeten worden 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door el-barro » ma 22 mei, 2023 11:38

Het viel mij trouwens ook op dat er geen klotsschotten in de tank zitten, zijn die er bij de laatste types uit gelaten?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door busy » ma 22 mei, 2023 12:04

Dan zijn die er al eens uitgehaald

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door Steve-O » ma 22 mei, 2023 21:00

De 'oude' tank was pretiiger voor dit soort klussen en daar gingen ook heel wat meer liters in. Wat fijn was qua actieradius.

Ik heb waarschijnlijk nog niet goed doorgezocht maar vroeg al eens eerder waar het brandstoffilter van de BioPower-modellen zit. Op de plek waar hij bij de 'oude' zit, zit bij de BioPowermodellen een plastic-box waar destijds van werd gezegd dat het filter daar niet inzat maar in het brandstofpomphuis zelf. Nu had ik deze laatst in mijn handen, maar nee hoor daar zit 'ie niet.

Zit 'ie dan toch in die (naar het lijkt, gesealde) box?

Ra ra ra ...

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: Tankinhoud

Bericht door busy » ma 22 mei, 2023 22:02

Die zit opzelfde plek als de andere SAAB 9-5versiesAlleen zijn de slang aansluitingen aangepast

Plaats reactie