Mijn Saab 9-5 2.3t (2005 - LPG G3 - DionHPT stage 1) - TE KOOP

1997-2010
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Mijn Saab 9-5 2.3t (2005 - LPG G3 - DionHPT stage 1).

Bericht door Steve-O » za 20 apr, 2024 23:43

Ik beweer niet dat LingLoong, Hifly e.d. persé goede banden zijn of sommige of alle A-merken op een willekeurige auto kunnen evenaren. Het is alleen niet zo dat A-merken altijd beter zijn of niet A-merken niet goed of veilig zouden kunnen zijn. De uitspraak waar ik op reageerde is er een van vele(n).

Goodyear produceert ook een aantal B-merken die niet voor hun A-merk onder hoeven doen. Ik heb al een tijdje geen bandentests meer gelezen moet ik erkennen, omdat ik ze beu was. Altijd voorspelbare uitkomsten en kleine auto's waarop getest werd. Geen enkele relatie met mijn SAAB. Het is goed mogelijk dat de tijden veranderd zijn sinds de door mij laatst gelezen test. Maar het blijft een feit dat er in de meeste tests maar een handjevol van de honderden merken en typen banden in een test aan bod komen. En dat is natuurlijk ook logisch, omdat het een enorm budget zou vergen om dat allemaal te organiseren.

Wat betreft de onafhankelijkheid van de labelinformatie, die is niet in de wetgeving gewaarborgd. Er is geen onafhankelijk testinstituur aangewezen voor de informatie die op de labels moet staan. Wel is er tot en met lettertype en drukinkt aan toe de vormgeving van het label vastgelegd.

Je kunt uit de volgende tekst uit de wetgeving afleiden dat de informatie van de fabrikant zelf komt en er een zekere mate van toleranties zijn toegestaan.
Het staat op deze pagina:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 0-20200605
ANNEX VI

VERIFICATION PROCEDURE

The conformity with this Regulation of the declared fuel efficiency, wet grip and external rolling noise classes, as well as the declared values, and any additional performance information on the tyre label, shall be assessed for each tyre type or each grouping of tyres as determined by the supplier, according to one of the following procedures: (en dan volgt de procedure beschrijving die je kunt lezen als je de link volgt)
En om het even of je een pagina van de ANWB.nl, Euromaster.nl, Bandenleader.nl, Autobandencheck.nl, nergens staat wie de informatie op het label bepaalt, of toch wel: Ja, Autoweek schrijft het bijna letterlijk:

https://www.autoweek.nl/banden/bandenla ... kgo.com%2F
Sinds november 2012 zijn bandenfabrikanten verplicht het EU-bandenlabel bij een band te vermelden.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » zo 21 apr, 2024 10:53

Tjee, wat een reacties! Mooi om al die meningen te lezen. Al gaan sommige uitingen hier ook wel wat ver in mijn bescheiden opinie. Banden zijn er in allerlei soorten en maten, en er rijden zoveel mensen op B-merk banden rond. Zijn dat dan allemaal mensen die verkeerd bezuinigen en levens op het spel zetten?
Op het moment dat je je Saab een flinke tune geeft met 300+ pk worden er in alle enthousiasme de meest uiteenlopende discussies gevoerd over welke turbo, welk uitlaatsysteem etc. Maar laten we eerlijk zijn: dat soort uitgaven doen je niet aan je auto als je alleen van plan bent je keurig aan de wettelijke snelheid te houden of omdat het inhalen met zoveel vermogen zo lekker soepel gaat en dus de veiligheid verhoogt. Ik zie op Youtube legio filmpjes voorbij komen van getunede Saabs die filmen hoe snel hun auto van 0 tot 200 km/u accelereert. Als het over banden gaat wordt er plots best ongenuanceerd gedacht over wat wel en niet veilig zou zijn, maar bij een vergaand getunede auto hoor je niemand over veiligheid. En wat te denken van motorrijden? Dat is per definitie niet veilig. En toch doen mensen dat, en ik heb daar verder geen oordeel over.
Nogmaals, ik beschouw mezelf als een vlotte maar ervaren en verantwoordelijke chauffeur en geloof dat de menselijke factor belangrijker is dan of je nou echt dat top A-merk banden onder je wagen hebt laten monteren. Overigens heb ik in mijn hele auto carrière van inmiddels ruim 30 jaar nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt. En een sappig detail: ik heb wel een paar keer iets met banden gehad (twee keer een klapband, één keer een spontane bobbel in de wang) en dat waren in alle drie de gevallen A-merk banden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 21 apr, 2024 11:34

Sorry, gaat gewoon niet vliegen.

Spontaan bobbel? Wat een BS. Daar zal altijd iets aan vooraf zijn gegegaan. Je rept ook over 2de hands banden... echt...? Wie hou je nu voor de gek?

Maar om op de hoofdzaak terug te komen. Feit is dat die chinese zooi ondermaats presteert. Feit is dat je remweg langer is. Feit is dat ze eerder gaan glijden, waar je nog liever wat tractie had gehad. Ik hoop dat jij die extra meters die jij nodig hebt nooit tekort komt.

En wat brabbel je nu over motor rijden?

Sorry, tweede hands banden, chinese meuk, en dan over tuning beginnen....best slecht!

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » zo 21 apr, 2024 12:14

Wouter1973 schreef:
zo 21 apr, 2024 10:53
Zijn dat dan allemaal mensen die verkeerd bezuinigen en levens op het spel zetten?
Korte antwoord: ja.
Lange antwoord: ja.

En verder wat Evo zegt. Over dit onderwerp valt niks te nuanceren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 21 apr, 2024 12:50

Ik heb de post nog even teruggelezen, maar ik zie het woord "tweedehands" niet staan.

Een 'spontane' bobbel in een A-merk band kan ontstaan door een productiefout.

Chinese meuk is weer zo'n verzamelcategorieaanduiding, die ook niet vliegt. Dat zou je nader moeten specificeren op merken een type. Een nuance is zeker wel aan te geven.

Lees de onderstaande tekst eens op autobandencheck.nl :
Merken banden voor de bewuste en budget koper

Onder bewuste merkbanden vallen merken als Apollo, Firestone, Fulda, GT Radial, Nokian, Toyo, Uniroyal en Yokohama. Banden uit het bewuste keus assortiment hebben een acceptabele kwaliteit, maar doen wel iets onder voor de A-merken autobanden. Banden merken uit het bewuste keus assortiment zijn namelijk vaak gericht op een bepaalde prestatie, zoals korte remafstand of goede wegligging, waar A-merken juist gericht zijn op kwaliteit met betrekking tot het totaalplaatje.
Zijn de boven genoemde merken nou allemaal gedegradeerd tot B(bewuste keus)-merkbanden? SInds wanneer, en wie bepaalt dat dan? Ik denk dat er best veel eigenaren van getunede auto's (waaronder SAABs) op volgens bovenstaande als B-merk gekwalificeerde banden rijden, terwijl ze het zelf als A-merk zien. En dat is ook niet gek, want bijna al die bandenmerken worden in de rally en racerij ook gebruikt.

Michelin droogt in mijn ervaring sneller uit dan de houdbaarheidsdatum verstrijkt en Continental slipt vaak langer door bij remmen en glijdt makkelijk zijwaarts bij nat weer in bochten, dan eigenlijk alle nieuwe en gebruikte banden die ik ooit van B-merken heb gereden. Wat vindt ik A-merken dan kutbanden als alleen die 2 merken zich nog A-merk mogen noemen. Wie bepaalt eigenlijk wat een A-merk is? (NB: Ik moet hier toegeven dat dit ook een generaliserende uitspraak is, want dat was niet met mijn huidige SAAB, en de typen, maten herinner ik me niet zo goed meer.)

Maar goed. Wat algemeen leesvoer over banden van Chinese makelijk vind je hier:
https://banden.rezulteo.nl/rezulteo-adv ... denmerken/

Bedenk daarbij dat veel merken dochterfirma's zijn van andere bekende merken met een lange historie en voor zover nieuw opgericht er ook een leercurve van toepassing is. Daarmee bedoel ik te zeggen dat een merk als bijvoorbeeld LingLong in een relatief korte tijd tot een OE-merk is gegroeid voor bijvoorbeeld General Motors, Ford, Volkswagen, Nissan, Fiat en anders nog Hyundai. Waarschijnlijk niet voor hun top of the range modellen, maar het kan niet anders dan dat dat merk een bepaalde kwaliteit heeft bereikt die zo'n grootschalige toepassing rechtvaardigd. En ja, ik wil niet aansporen om allemaal nou naar de bandenboer te rennen en LingLong Greenmax te monteren, maar het stigma dat Chinese banden "meuk" zijn en "ongelukken veroorzaken" gaat veel te ver.

Wat veel belangrijker is, is of het merk en type en bandenmaat van het merk dat je kiest, goed bij je auto en rijstijl past. Als je persoonlijk een hele goede of slechte ervaring hebt met een bepaalde band onder een SAAB model X of Y, met een bepaalde rijstijl en/of onder bepaalde weersomstandigheden zegt dat voor een ander meer, dan dat je generaliseert zonder enige specifieke aanduiding. Vermeld dan zoveel mogelijk specificaties. Dan geef je anderen referenties op een positieve manier.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » zo 21 apr, 2024 13:12

evo schreef:
zo 21 apr, 2024 11:34
Sorry, gaat gewoon niet vliegen.

Spontaan bobbel? Wat een BS. Daar zal altijd iets aan vooraf zijn gegegaan. Je rept ook over 2de hands banden... echt...? Wie hou je nu voor de gek?

Maar om op de hoofdzaak terug te komen. Feit is dat die chinese zooi ondermaats presteert. Feit is dat je remweg langer is. Feit is dat ze eerder gaan glijden, waar je nog liever wat tractie had gehad. Ik hoop dat jij die extra meters die jij nodig hebt nooit tekort komt.

En wat brabbel je nu over motor rijden?

Sorry, tweede hands banden, chinese meuk, en dan over tuning beginnen....best slecht!
Goed. Ik probeer in mijn reactie nog enige nuance aan te brengen. Lees met veel interesse andere berichten op dit forum maar heb nooit de neiging om te oordelen over de keuzes die mensen maken. Ik heb het nergens over BS, brabbelen, zooi of mensen voor de gek houden. Maar kennelijk is dat de laatste tijd (het valt me bij andere onderwerpen ook op) de manier waarop hier door sommigen gecommuniceerd wordt om hun punt te maken of hun gelijk te halen of iemand ongevraagd te vertellen hoe enorm slecht de keuzes zijn die die persoon maakt. Prima.
Voor mij is dit draadje een met aandacht samengesteld verslag over de avonturen met mijn 9-5, omdat ik het gewoon een hele leuke en fijne auto vindt. Ik was in de veronderstelling dat de gedeelde liefde voor het merk Saab hier op dit forum zo'n beetje de rode lijn was. Ik deel in alle openheid zoektochten over storingen, doe eens een update over wat ik aan de 9-5 heb gedaan, en that's it. Als ik had geweten dat daar een verschrikkelijk ongenuanceerde discussie uit zou komen over banden en over levens op het spel zetten had ik me wel twee keer bedacht. :roll:

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » zo 21 apr, 2024 13:24

Mijn verhaal was simpel en kort: ik zie geen reden (ook financiel) in Hifly banden kopen. In bijna hetzelfde prijs heb ik Hankook, Kumho, Pirelli en zelfs Goodyear gevonden. Alle van bovengenoemde merken zijn veiliger en beter dan Hifly.

Argument "ik rij veilig en heb ik door 30 jaar geen ongevaal gehaad of veroorzaakt" is geen argument. Zijn aaltijd andere mongoltjes op de weg die zullen nooit rijbewijs krijgen en situaties die niemand gaat voorspelen.

Getunde auto's... Brede subject. Als je logisch denkende persoon bent begin je je auto project van beter banden en beter remmen en dan pas doe je 300+ PK monsterkracht. Wat optrekt sneller moet ook kunnen sneller stoppen.

Sorry als je heb "te ver" gevoel van mijn post maar ik probeerde je alleen laten zien dat was misschien andere optie

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » zo 21 apr, 2024 14:22

Steve-O schreef:
zo 21 apr, 2024 12:50
maar ik zie het woord "tweedehands" niet staan.
Evo refereerde aan deze zin:
Wouter1973 schreef:
vr 19 apr, 2024 16:36
In het verleden ook vaak gebruikte (A-merk 8) )banden laten monteren met nog 4-5 mm profiel, dan was ik helemaal voor een paar tientjes klaar.
Tweedehands banden zouden altijd (!) een no-go moeten zijn, simpelweg omdat je niet weet wat ermee gebeurt is en je met een beetje pech een 'accident waiting to happen' hebt gekocht. Bijvoorbeeld omdat er 'ineens' een bobbel begint uit te steken...

Zonder nu in de discussie te willen verzanden wat nu een B-merk is en wat niet, feit is dat uit álle onafhankelijke tests keer op keer blijkt dat bij banden nog altijd 'goedkoop is duurkoop' van toepassing is. Alle tegenargumenten (ik heb nog nooit een ongeluk gehad, Ik ben er altijd heel tevreden over geweest, ze komen uit dezelfde fabriek als [insert A-merk], de A-merken worden ook gewoon in China gemaakt) zijn drogredenen, vergelijkbaar met 'roken is niet gevaarlijk, want mijn opa rookte twee pakjes per dag en die is 100 geworden'. Niemand die hier op het forum AliExpress remklauwen op zijn auto wil hebben. Waarom dan wel ineens al je kwaliteitseisen overboord gooien als het om banden gaat? Mensen die vroeger een Lada kochten, deden hetzelfde: 'ja, maar hij is wel nieuw en hij heeft garantie en je zit ook droog'. Terwijl je voor hetzelfde geld een vier jaar oude Toyota had - even pretentieloos, maar wel van deze tijd en duizend keer beter in elkaar gezet. Maar niet nieuw nee.

Deze discussie kun je eindeloos blijven voeren (eens in de zoveel tijd laait hij op ieder autoforum op - ook hier), maar ik denk dat Evo het perfect samenvatte met:
evo schreef:
zo 21 apr, 2024 11:34
Ik hoop dat jij die extra meters die jij nodig hebt nooit tekort komt.
Goed, 'meuk' en 'brabbel' zijn misschien wat fors gesteld, maar als je in de markt bent voor nieuwe banden, google dan gewoon eens op een paar recente testen - die zijn er echt in overvloed.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » zo 21 apr, 2024 15:40

Super72 schreef:
zo 21 apr, 2024 14:22
Evo refereerde aan deze zin:

Tweedehands banden zouden altijd (!) een no-go moeten zijn, simpelweg omdat je niet weet wat ermee gebeurt is en je met een beetje pech een 'accident waiting to happen' hebt gekocht. Bijvoorbeeld omdat er 'ineens' een bobbel begint uit te steken...

Zonder nu in de discussie te willen verzanden wat nu een B-merk is en wat niet, feit is dat uit álle onafhankelijke tests keer op keer blijkt dat bij banden nog altijd 'goedkoop is duurkoop' van toepassing is. Alle tegenargumenten (ik heb nog nooit een ongeluk gehad, Ik ben er altijd heel tevreden over geweest, ze komen uit dezelfde fabriek als [insert A-merk], de A-merken worden ook gewoon in China gemaakt) zijn drogredenen, vergelijkbaar met 'roken is niet gevaarlijk, want mijn opa rookte twee pakjes per dag en die is 100 geworden'. Niemand die hier op het forum AliExpress remklauwen op zijn auto wil hebben. Waarom dan wel ineens al je kwaliteitseisen overboord gooien als het om banden gaat? Mensen die vroeger een Lada kochten, deden hetzelfde: 'ja, maar hij is wel nieuw en hij heeft garantie en je zit ook droog'. Terwijl je voor hetzelfde geld een vier jaar oude Toyota had - even pretentieloos, maar wel van deze tijd en duizend keer beter in elkaar gezet. Maar niet nieuw nee.

Deze discussie kun je eindeloos blijven voeren (eens in de zoveel tijd laait hij op ieder autoforum op - ook hier), maar ik denk dat Evo het perfect samenvatte met:

Goed, 'meuk' en 'brabbel' zijn misschien wat fors gesteld, maar als je in de markt bent voor nieuwe banden, google dan gewoon eens op een paar recente testen - die zijn er echt in overvloed.
Tuurlijk. Die discussie zal er altijd blijven. Vind ik ook helemaal niet erg, maar -zoals je ook terecht aangeeft- de toon waarop is soms echt niet oké. Alsof er maar één standpunt is, en iedereen die andere keuzes maakt een gevaarlijke gek is.
Als iedereen er hetzelfde over zou denken, zouden er op de wereld dus alleen Toyota's rondrijden en dan ook nog op Goodyear banden. Dat is gewoon niet de werkelijkheid. Van alle producten die wij gebruiken, of het nu auto's zijn, banden, sigaretten, kleding, supermarkt artikelen, of wat dan ook, zijn er allerlei merken. Voor elk wat wils. Variërend in prijs en kwaliteit.
Ik vind Saab en Volvo toevallig leuk. En als ik ooit een goed exemplaar tegenkom, komt er een 2CV bij (over veilig gesproken). Een ander zweert bij Lada of Toyota. De één gelooft heilig in een splinternieuwe (bij voorkeur elektrische) auto, de ander vind het fantastisch om eindelijk die 65 jaar oude MG-B te kunnen aanschaffen. En ja, dan heb je nog die 'idioten' die zo nodig in een 20 jaar oude Saab willen rijden met vier-en-een-halve ton achter de kiezen. Een merk dat niet meer bestaat, nota bene. Hoe vaak ik de vraag niet heb gehad of er nog wel onderdelen te krijgen zijn...
Het gaat dus niet alleen om kwaliteit. En nog even als voorbeeld: Volvo, al decennia toonaangevend als het gaat over veiligheid en kwaliteit. Toch? Ik heb van alle auto's die ik ooit reed de meeste kosten gehad aan mijn Volvo's (740's, meerdere 940's, V70's, 850's). Áltijd wel iets dat weer stuk ging. Allemaal, zonder uitzondering, waren het flinke olieverbruikers. Doe wat dat betreft maar Subaru, ik heb verschillende Legacy's gehad op LPG en daar had ik nooit iets mee.
Ik heb moeite met de manier waarop sommige mensen hier met alle (verbaal) geweld hun gelijk willen halen en net doen alsof er maar één juiste manier is. Daar geloof ik gewoon niet zo in.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 21 apr, 2024 17:11

Ja sorry, maar ook dit is weer ongenuanceerd. We weten niks over de verdere toedracht van het ongeluk. We weten nu alleen het bandenmerk en dat het een Golf GTI was.

- Wat was zijn snelheid?
- Paste die snelheid bij de verkeerssituatie?
- Wat waren de weersomstandigheden?
- Had hij met die snelheid met jouw banden of andere banden wel op tijd kunnen stoppen?[/b]
- Zaten de Nangkangs rondom of had hij verschillenden merken voor en achter?
- Had hij links en rechts dezelfde banden?
- Wat was de leeftijd van de banden?
- Hoeveel profiel hadden de banden?
- Hoe hard heeft de GTi geremd en wat was de staat van de remvloeistof? (M.a.w. als hij al voluit remde, beschikte hij over de voledig remkracht?

En nee, ik verdedig wederom hier niet het merk Nankang of LingLong. Er is gewoon te weinig informatie die de bewering voor de lezer staaft. En het gaat in deze specifieke situatie om banden van het merk Nankang en niet om alle andere merken die niet genoemd worden.

Met alle respect, ik baal met je mee dat een Golf GTi jou heeft aangereden. Maar waren het alleen de banden, of was er daarnaast ook sprake van roekeloos rijgedrag? Of was hij/zij wellicht afgeleid door inzittenden of een telefoon?

Zie het niet als een aanval. Maar je kunt naar mijn idee niet alle merken over een kam scheren en al helemaal niet op basis van een enkele ervaring zonder alle informatie te hebben. Het is ook niet duidelijk of de agent van de verkeerspolitie al deze feiten heeft onderzocht of dat hij tijdens het onderzoek "Nankang" zag staan en vooral daaruit zijn conclusie trok. Met dertig jaar ervaring zal dat misschien niet het geval zijn. Maar zoals ik al zei, de overige omstandigheden blijven buiten beeld voor de lezer.

Als ik Golf GTi lees, ben ik geneigd te denken in de richting van te hoge snelheid/roekeloosheid. Ook subjectief, ik weet het.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 21 apr, 2024 18:35

Nu dwalen we wel weer ver af van waar dit topic over gaat heren. ;-)

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 21 apr, 2024 21:40

Ik beweer niet dat LingLoong, Hifly e.d. persé goede banden zijn of sommige of alle A-merken op een willekeurige auto kunnen evenaren. Het is alleen niet zo dat A-merken altijd beter zijn of niet A-merken niet goed of veilig zouden kunnen zijn. De uitspraak waar ik op reageerde is er een van vele(n).
Elk A merk is beter dan de banden die jij opnoemt of goedkope Chinese meuk. Een A merk is een merk dat zich bewijst in testen, R&D en aan bepaalde veiligheidsstandaarden en kwaliteiten voldoet, vaak nog beter dan dat.

Ik heb een link geplaatst en die laat duidelijk zien wat het betekent als je Chinese meuk onder je wagen monteert. Daarbij wijzen zowat alle andere testen hetzelfde uit: Chinese meuk is er niet voor de veiligheid maar voor de kleine portemonnee. Er wordt tegenwoordig met een gemiddelde auto getest die voor Jan en alleman te verkrijgen is, vaak een Golf in een gangbare maat banden. Voor de rest doe er mee wat je wilt maar weet wel dat het niet alleen om je eigen veiligheid gaat als je voor een bepaald merk banden kiest. Voor de rest bagatelliseert een aantal personen maar een eind weg over de Chinese meuk banden.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 21 apr, 2024 21:58

Gaat lekker in de bejegening naar elkaar.

Ik heb een link voor jullie naar het ultieme banden topic op het forum. viewtopic.php?f=18&t=128313&start=1470

Kunnen de posts daar verder. Sterkte.
:offtopic:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 21 apr, 2024 22:42

:bluethumb:

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Mijn Saab 9-5 2.3t (2005 - LPG G3 - DionHPT stage 1).

Bericht door Tubbe » di 23 apr, 2024 20:16

Eerst lezen dan schrijven #overbodige aanvulling verwijderd

Dus nu is het Wouters topic weer?!

Plaats reactie