9-5 2006 Motor valt plotseling uit

1997-2010
bartdiaz
Geregistreerd lid

Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit

Bericht door bartdiaz » ma 06 jul, 2026 11:51

Dank heren, ik ga ermee aan de slag.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 06 jul, 2026 15:32

De luchtmassameter/maf-sensor is ook nog een optie...

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » di 07 jul, 2026 21:22

Zijn er ECU/OBD waarden die ik uit kan lezen die daar op wijzen? Of is dat kwestie van andere unit erin om te testen..

Het viel me nl. wel op dat het rood/paarse klikdeel van de stekker van de LMM gebroken is en eronder lag, (hoe dan? :-S+ ) maar de stekker lijkt wel goed op z’n plek te zitten. Wel een verdacht iets dus wil het wel gaan uitsluiten, als gevolg van dat defecte klikdeel kreeg ik het nu niet los dus binnenkort verder..

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 09 jul, 2026 17:21

LMM vervangen door een ander exemplaar, geen verbetering.
Connector gecheckt, het kliksysteem is defect maar hij maakt wel goed contact, dus dat is niet het probleem. Wel ga ik die connector vervangen maar dat gaat mijn probleem niet oplossen.

Daarnaast heb ik op basis van eerdere tips de vacuüm leidingen gecheckt van FPR, APC klep (3x) en die zitten iig goed op hun plek, volgende stap is om te kijken of er geen breuk of lek in die leidingen zelf zitten.

Wat wel opvallend was, gisteravond was de auto warm van het in de zon staan, en startte deze direct. Vanochtend was het koud maar startte hij ook direct waarna hij na 5 seconden uitviel. Zou het dan toch met benzine toevoer te maken hebben icm koud/warm weer, dat ‘ie startte omdat er nog benzine in het systeem zat bijv.
Heb helaas geen tools om druk etc te testen, dus om dat te checken zal ik naar de garage moeten.

Welke onderdelen zitten in de benzinetoevoer-keten waar ik extra nadruk op kan leggen : benzinepomp, fuel pressure regulator, gasklephuis, injectoren. Is er meer?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 09 jul, 2026 20:13

Die benzinedruk is lastig om zo ff te meten: 8 bar uit de pomp zelf en nog 2,5 bij de FPR.
Die laatste vervangen is niet duur trouwens, kun je gelijk een 3 bar doen. Maar dat dat de oorzaak
is lijkt me stug. Kun je ergens je sid open laten zetten?

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 09 jul, 2026 20:23

Weet je zeker dat je DI/DI’s goed is/zijn?

Op fb ook zo’n gevalletje was toch de DI.

https://www.facebook.com/share/v/1CaVo69y2C/?

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 09 jul, 2026 21:38

ReinO schreef:
do 09 jul, 2026 20:13
Die benzinedruk is lastig om zo ff te meten: 8 bar uit de pomp zelf en nog 2,5 bij de FPR.
Die laatste vervangen is niet duur trouwens, kun je gelijk een 3 bar doen. Maar dat dat de oorzaak
is lijkt me stug. Kun je ergens je sid open laten zetten?
OpenSID heb ik momenteel niet, kan ik vast ergens regelen hier maar moet ik uitzoeken. Heb wel een vrij uitgebreide OBD reader, de parameters die ik kan uitlezen staan een paar posts terug. Zat er een parameter bij waar je op doelde?
veenaalt schreef:
do 09 jul, 2026 20:23
Weet je zeker dat je DI/DI’s goed is/zijn?

Op fb ook zo’n gevalletje was toch de DI.

https://www.facebook.com/share/v/1CaVo69y2C/?
Ik heb toegang aangevraagd tot die FB groep, ben benieuwd naar die thread die je noemt. Tja, ik ken iemand die nog een cassette heeft liggen, dus die kan ik gaan testen.. Als die wel goed blijkt zou het betekenen dat ik twee defecten heb .. en veel gerommel en getest van andere componenten gedaan heb voor niets :roll: :shock: :lol: Maargoed, laten we niet op de zaken vooruit lopen. Ik ga ff contact leggen met die vent, om te testen.

Dank voor jullie berichten!

Plaats reactie