motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

1997-2010
Plaats reactie
jvs
Geregistreerd lid

motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door jvs » di 23 jun, 2026 22:34

In mijn vorige week weer APK gekeurde 9-5 2.3 T aut zijn bij die gelegenheid ook de bougies vernieuwd, de vloeistofniveaus bijgevuld, en een vaal geworden lampglas weer helder gemaakt. Rijdt sedertdien ook prima en probleemloos, tot gistermiddag, het heetst van de dag, ergens bij Wolfheze, de motor plotseling leek te overlijden. Het lukte nog om de auto op de grasstrook tussen rijbaan en fietspad te krijgen, maar meer dan wat gereutel en een paar moeizame toeren na startpogingen was er niet meer uit de motor te krijgen. De onvolprezen Wegenwacht gebeld, die vanwege drukte eerst na ruim een uur arriveerde, de accu controleerde, zag dat er ook verder niets abnormaals viel te bespeuren, en daarom gewoon het starten nog eens probeerde. De inmiddels wat afgekoelde motor startte direct, en de tien kilometer die ik nog van huis was, kon ik ook probleemloos (wel met de waakzame wegenwacht achter mij) uitrijden. Ook vanmorgen weer een probleemloze start en een rit van 2 maal 8 kilometer. Wat kan dit geweest zijn, en waar moet ik op letten ?

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door 9323 » di 23 jun, 2026 23:00

Terminale bdp-sensor! Geeft precies deze symptomen. Bekend euvel. Vervangen niet heel problematisch.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door Tubbe » wo 24 jun, 2026 0:01

Wel een originele kopen, scheelt je veel oefening met het vervangen. De locaties is goed zichtbaar, en redelijk bereikbaar maar wat frustrerend om m er snel uit en in te krijgen.
Heb al lange tijd een reserve achterin gehad en laatst eindelijk kunnen gebruiken. De wegenwacht was bereid m erin te zetten. Hij vond de diagnose erg plausibel.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door ReinO » wo 24 jun, 2026 5:03

De BDP is een magneet en die verliest gaandeweg zijn magenetische kracht. Bij hitte verdwijnt sowieso iets
van zijn kracht en is ie niet meer in staat kloppende gegevens door te geven aan de ecu waardoor ie verkeerde
ontstekingstijdstippen gaat doorgeven: bokkende motor, afslaan en niet willen starten. Ook te zien aan een
'dode ' toerenteller of een naalde die bibbert. Sla het torxbitje er wel goed in meteen de 1e keer.
Door het vuil daar is dat soms nodig.
Wacht niet met vervangen want binnenkort stopt ie er helemaal mee.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door veenaalt » wo 24 jun, 2026 6:54

Dat de ANWB niet met deze conclusie kwam.
Ik denk dat ze menig 9-5 hebben geholpen met dit euvel.
Ik heb ook prefentief een in de auto liggen. Net als een DI.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door busy » wo 24 jun, 2026 7:39

en vervang het torx boutje door een normaal boutje. dan kun je er een dopsleutel op zetten een volgende keer.

jvs
Geregistreerd lid

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door jvs » wo 24 jun, 2026 14:17

Alle reageerders bedankt ! Ook even overlegd met mijn Saab specialist in Lochem, die wist dat de BDP in 2020 ook al vervangen was. Maar evenzogoed gaat er een nieuwe in.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door ReinO » wo 24 jun, 2026 18:18

van magneten weet je nooit hoe lang ze het doen en die imitatie dingen deugen al helemaal niet. mwoh, 6 jaar valt mee toch?

Plaats reactie