Terugkerend gkh probleem

1997-2010
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Terugkerend gkh probleem

Bericht door Tubbe » za 12 jul, 2025 13:12

Zo’n 5.000 km geleden ging mijn gasklephuis een paar keer in limphome, einde verhaal zo leek het, ook de DI was toen kapot dus fout melding op foutmelding. Vervanging door een aftermarket DI (ja ik weet het) die ik nog had loste dat op. Een vervangend gkh completeerde de oplossing.

Sinds twee weken weer problemen. Eerst gereset maar uitval bij rijden is geen pretje dus gkh wederom vervangen door een andere gebruikte. Die deed helemaal niks, ging steeds in limp home. Semi sleutelaar heeft meegekeken en met een andere DI (gebruikte SEM) leek het euvel meteen verholpen. gedachte was dus dat aftermarket DI de schuldige was. Maar vandaag gaat het ding weer in storing :-((

Moet ik het toch nog keer met de gkh proberen of moet ik meer op zoek naar een elektronische storingen, bijvoorbeeld in de gasinstallatie of kabelboom/computers? En, mede in relatie tot het Ioff topic, ook hier wellicht crimpjoints die overlijden?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Terugkerend gkh probleem

Bericht door reiernumans » zo 13 jul, 2025 16:21

Haal je het gasklephuis ook fysiek uit limp home of verwijder je alleen de storing?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 13 jul, 2025 16:24

Beide, toen ik de tweede keer een andere gebruikte plaatste kwam ie zelfs niet uit de storing. Vervanging van m’n aftermarket DI leek te helpen, maar was achteraf niet het probleem. Aankomende week probeer ik een nieuw gkh om uit te sluiten dat die het zelf is, maar eerlijk gezegd denk ik dat het wat anders is. T is net iets te toevallig dat gkhs die okay waren het in mijn auto op rij niet goed doen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 jul, 2025 17:25

Het kan ook zijn dat het geen toeval is want al die oude dingen mankeren hetzelfde: de mantel om de bedrading binnenin verbrokkelt.
Er zit een hele bundel draden met allemaal haarscheurtjesm die natuurlijk meer doorlaten wanneer ze warm worden.
Je kunt hem open halen om zelf te beoordelen of het gkh het probleem was/ is. Een nieuwe vind ik sowieso slimmer
om dit fenomeen. Kun je ook fijn op de keukentafel zelf de bedrading vervangen terwijl je kunt blijven rijden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 13 jul, 2025 17:50

Je moet je GKH ook fysiek resetten, tegelijk met de foutcode. Anders blijft ie in Limp Home, of sprongt ie er weer in.

Maar Limp Home hoeft helemaal niet door je GKH getriggert te worden. Zeker is je GKH een serieuze verdachte, maar het kan komen door ontsteking gerelateerde zaken, brandstof (denk bijv. FPR), maar ook gewoon een luchtlek...

Eerst maar eens goed alles nalopen, lijkt me.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » ma 14 jul, 2025 12:29

Even een vraagje, niet om het topic te kapen, maar wel in dezelfde lijn, heeft iemand toevallig een linkje naar een nieuw GKH te koop?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 15 jul, 2025 16:50

Zou altijd een nieuwe monteren met een GKH, maar zie ook dat ze overal in backorder staan. Volgens mij werden ze bij Hella gemaakt, dus wellicht is die via de allround onderdelenshops nog te vinden.
Uit nieuwsgierigheid; welke aftermarket DI had je gemonteerd?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Terugkerend gkh probleem

Bericht door Tubbe » wo 16 jul, 2025 8:19

Via Rhenen komt er een nieuwe aan. Daarna kijken of dit het euvel wegneemt of dat er toch iets anders aan de hand is. Bedankt voor de verschillende tips.
De aftermarket DI kreeg ik van de vorige eigenaar mee. Die had na problemen een origineel gekocht, later bleek z’n lekke rembekrachtiger alle kuren te veroorzaken. Ding is nagenoeg nieuw. Maar sluit ook graag problemen daarmee uit. Ze leiden nogal eens tot vreemde elektrische storingen heb ik gehoord.
Enige aanduiding op de behuizing is een cijfercode 1921 vlakbij de connector. Verder geen naam/sticker/cijfers oid

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Terugkerend gkh probleem

Bericht door Tubbe » vr 20 mar, 2026 23:31

Na het installeren van een spiksplinternieuw gkh is het probleem nog niet verholpen. Wel is het tussen kerst en begin maart (kouder..) bijna zonder storing verlopen. Helaas sta ik nu weer een paar keer per week te resetten. Voor mij een koud kunstje maar voor mijn partner zwaar irritant en het hoort niet.
Wat vreemd is (vind ik) is dat de storing nooit opkomt tijdens het rijden maar pas bij het starten blijkt. Dus ofwel bij het afsluiten gaat er iets mis of bij de start komt er ergens wel of geen signaal of een afwijkende waarde die de magneet triggert:
mijn gejatte ideeën: connectors, kabelboom, ecu (D/A converters?) plus de luchtlekcheck of FPR (Evo)
Maar wellicht is het feit dat ie pas bij de start (soms) in de fout gaat een aanwijzing in de juiste richting?

Sjagarijn modus aan: het lijkt wel op het Ioff probleem. Zo’n irritante storing die je niet kunt herhalen en dus te pas maar vooral te onpas opduikt, een gedegen integrale systeemkunde vraagt van deze auto’s en voor je het weet systematisch check/vervanging van veel componenten vraagt terwijl daar ws het probleem niet zit. Gkh vervangen is er al zo een, ja hij loopt een beetje beter maar voor 600 euro is m’n auto nog steeds een oude bak met een storing en dan wordt het plezier in een verder mooie en leuke auto snel minder. Sjagarijn modus uit

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 21 mar, 2026 0:03

MAP sensor ook vervangen?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 21 mar, 2026 0:37

Defecte blow off valve kan ook zorgen voor limp home. Heb je de tech 2 er al een keer aangehangen?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 21 mar, 2026 9:37

Is je bdp sensor uitgesloten? Bij warme omstandigheden slechter lopen / bokken /rpm meter komt slecht uit de hoek?
rembekrachtiger uitgesloten als lek?
aarde draadje bak-frame in tact en goed geaard?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 21 mar, 2026 15:44

Een matige BDP gooit het GKH toch niet in limp-home? Zo wel, dan weer wat geleerd. Een goede BDP heb ik nog wel liggen, kan ik tegen verzendkosten naar je opsturen, kun je die in ieder geval uitsluiten. FPR kost je de kop niet, zou best kunnen dat die het is, dat hij niet goed afsluit oid en motor dus wat "verzopen" start met limp-home als gevolg. Is vooral traceren wat een GKH in limp-home laat schieten en dan stap voor stap nalopen.
Balen dat het niet opgelost is met een ander GKH in ieder geval.

Plaats reactie