Motorkap Saab 9-5 gaat niet open

1997-2010
Plaats reactie
Ceejay
Geregistreerd lid

Motorkap Saab 9-5 gaat niet open

Bericht door Ceejay » do 12 mar, 2026 18:43

De motorkap van mijn Saab 9-5 ontgrendeld niet meer.,sinds ik de kabel even moest loshalen om het ruitenwisser mechanisme los te halen. De rechter ontgrendeling is wel los .maar de linker blijft hangen . Help hoe krijg ik hem weer open? Alvast bedankt.

Ceejay
Geregistreerd lid

Motorkap gaat niet open.

Bericht door Ceejay » do 12 mar, 2026 18:58

Na loshalen kabel , om de ruitenwisser mechanisme eruit te halen,gaat de ontgrendeling niet meer open. De rechterkant wel, maar links blijft hangen. Hoe krijg ik de kap open ? Alvast bedankt.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Motorkap gaat niet open.

Bericht door reiernumans » do 12 mar, 2026 19:14

Ik zou je post plaatsen in de algemene 9-5 subsectie in plaats van op het marktplaats deel van het forum (waar niet iedereen bij kan).

Makkelijkste is denk ik via de grille met een lange plate schroevendraaier aan de bestuurderszijde van het slot de kabel omlaag duwen. Zal wel wat gepiel worden..

johnssons
Geregistreerd lid

Re: Motorkap Saab 9-5 gaat niet open

Bericht door johnssons » do 12 mar, 2026 20:50

... met zijn tweeen ... iemand trek de hendel in de auto open en de ander trekt en drukt aan de motorkap .... wie weet schiet de motorkap los ...
... een andere actie .. neem een tang en trek aan de kabel in de auto, probeer de kabel verder te trekken dan met de eigen hendel ... ook weer met zijn tweeen.
... grill eruit proberen te trekken en dan met een stalen kleerhanger een soort trekdraad maken ... wie weet...

maar by the way .. om het ruitenwissermechaniek er uit te halen hoeft de kabel echt niet los ... een beetje schuiven is voldoende ... maar daar heb je nu niets meer aan ..

succes John

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Motorkap Saab 9-5 gaat niet open

Bericht door Steve-O » do 12 mar, 2026 21:30

Als je je grille en lak niet wil beschadigen is de beste methode van onderaf door de motorruimte binnendoorr. Je kunt dan bij de ogen komen die de veer bedienen waarmee de pennen van de klep in de veerklem vallen.

Auto even omhoog krikken, assteun eronder en een goeie zaklamp erbij. Gereedschap naar keuze.

Als je de klep open hebt, zul je zien dat de oorzaak waarschijnlijk is dat je de trekkabel niet overal in haar klemmetjes hebt vastgezet. Dan kande kabel niet of onvoldoende gespannen worden en bewegen de veren niet of onvoldoende mee.

Succes!

Plaats reactie