Hoge temperatuur
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Hoge temperatuur
Gisteren was het nog heerlijk warm, lange rit gemaakt met wat bagage en fietsen op het dak maar niet overdreven zwaar beladen. Wat mij opviel was dat al rijdende net boven de 100km/u de enigetemp in de OpenSid rond de 94 a 96 graden was, en dat met een 82 graden thermostaat. Lijkt mij toch een vrij hoge waarde. Is de thermostaat wellicht niet goed meer? Of draait de waterpomp niet lekker meer? Of is niets om zorgen over te maken? Benieuwd naar jullie visie!
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Re: Hoge temperatuur
Leuke vraag. Ik verbaas me daar ook wel eens over. Zelfde beeld hier namelijk.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Als er een 82 graden thermostaat in zit moet hij wel rond die temperatuur blijven zitten als je op de snelweg zit, niet 12-14 graden hoger. Ik heb een eSID (leest dezelfde data af dus dat verschil is er niet) en uit m'n hoofd een 88 graden thermostaat, en op de snelweg blijft hij daar ook keurig op zitten. Als het blok net warm is wil het nog wel eens naar de 93 op lopen en daarna weer terugzakken naar 88, maar eenmaal goed doorgewarmd is het eigenlijk altijd 88 graden.
De thermostaat kan slecht worden, de temperatuursensor zelf kan slecht worden, radiator vervuild/defect, waterpomp niet meer 100%, koelsysteem niet meer vrij flowend, etc. Maar zolang het niet de spuigaten uit loopt qua temperaturen (de naald in je tellerbak loopt niet naar het rood) hoef je er eigenlijk nog niet veel aan te doen. Da's het gevaar met OpenSID of eSID, je krijgt ineens allemaal waarden voorgeschoteld die de auto misschien al 20 jaar heeft, maar nu zie je ze directer dan wat je tellerbak aangeeft en kan het je onnodig bezorgd maken. Voordat bij mij de thermostaat voor het eerst open gaat met een rit tikt de temperatuur de 100 graden aan voor hij open gaat i.v.m. het koudere water wat nog achter de thermostaat zit, maar dat weet ik alleen als ik de eSID open heb. De auto doet dat al 15 jaar zonder problemen maar nu zie je het directer, want de naald in de tellerbak komt nooit boven het midden uit.
De thermostaat kan slecht worden, de temperatuursensor zelf kan slecht worden, radiator vervuild/defect, waterpomp niet meer 100%, koelsysteem niet meer vrij flowend, etc. Maar zolang het niet de spuigaten uit loopt qua temperaturen (de naald in je tellerbak loopt niet naar het rood) hoef je er eigenlijk nog niet veel aan te doen. Da's het gevaar met OpenSID of eSID, je krijgt ineens allemaal waarden voorgeschoteld die de auto misschien al 20 jaar heeft, maar nu zie je ze directer dan wat je tellerbak aangeeft en kan het je onnodig bezorgd maken. Voordat bij mij de thermostaat voor het eerst open gaat met een rit tikt de temperatuur de 100 graden aan voor hij open gaat i.v.m. het koudere water wat nog achter de thermostaat zit, maar dat weet ik alleen als ik de eSID open heb. De auto doet dat al 15 jaar zonder problemen maar nu zie je het directer, want de naald in de tellerbak komt nooit boven het midden uit.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Ik vind de 9-5 over het algemeen heel erg warm.
In vergelijking met andere autos lijkt ie zijn warmte niet goed kwijt te kunnen.
In vergelijking met andere autos lijkt ie zijn warmte niet goed kwijt te kunnen.
-
evo
- Donateur (2x)

Lijkt me niet byzonder.
Heb je al eens op een hete zomerdag naar het verschil tussen Airco aan en uit gekeken?
Heel dat koelpakket van de 9-5 is... mwoa... sub-optimaal
Heb je al eens op een hete zomerdag naar het verschil tussen Airco aan en uit gekeken?
Heel dat koelpakket van de 9-5 is... mwoa... sub-optimaal
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Gebeurt ook alleen als de auto meer dan mij alleen vervoert, zoals gisteren met fietsen op het dak en bagage achterin. Vandaag (oke, minder warm) in mijn eentje blijft hij keurig rond de 82 a 84.
En inderdaad koeling in 9-5 is maar matig.
En inderdaad koeling in 9-5 is maar matig.
-
Spatje
- Donateur (3x)

Ik heb inmiddels al twee keer m'n radiator vervangen. Als ie in de zomer boven de 105°C komt bij redelijk normaal gebruik, dan weet ik dat het tijd is voor een nieuwe
-
LarsJanse
- Donateur

Grappig,
Met mijn 9-3 estate heb ik het juist andersom. 82 graden thermostaat maar op de eSID3 op de snelweg zelden hoger dan 78/79 graden (maar ook niet lager) Bij mijn vorige 9-3 om deze reden de thermostaat eens laten vervangen maar bleef hetzelfde.
Zelfs van de zomer op vakantie met 4 personen, bepakking, airco aan en karretje erachter in de heuvels van Frankrijk kwam hij zelden boven de 94 uit…
Maar dan nog met die temperaturen zit je nog steeds met een horizontale temperatuurmeter, dus zonder eSID oid had je van niks geweten. En vergis je niet in de extra weerstand en dus ook het gevraagde vermogen van die stel fietsen op het dak.
Met mijn 9-3 estate heb ik het juist andersom. 82 graden thermostaat maar op de eSID3 op de snelweg zelden hoger dan 78/79 graden (maar ook niet lager) Bij mijn vorige 9-3 om deze reden de thermostaat eens laten vervangen maar bleef hetzelfde.
Zelfs van de zomer op vakantie met 4 personen, bepakking, airco aan en karretje erachter in de heuvels van Frankrijk kwam hij zelden boven de 94 uit…
Maar dan nog met die temperaturen zit je nog steeds met een horizontale temperatuurmeter, dus zonder eSID oid had je van niks geweten. En vergis je niet in de extra weerstand en dus ook het gevraagde vermogen van die stel fietsen op het dak.
-
ReinO
- Donateur (2x)

zo te lezen ben ik dan aan nieuwe thermostaat toe: schommelt voortdurend heen en weer tussen
de 88 en 100. Ik vond dat altijd wel ok eigenlijk. Hij koelt prima in principe, hoe kom je er bij dat 'de
radiator aan vervanging toe is? Dan zou ie toch amper laag blijven?
de 88 en 100. Ik vond dat altijd wel ok eigenlijk. Hij koelt prima in principe, hoe kom je er bij dat 'de
-
LarsJanse
- Donateur

Zeker als je een 88 (89) graden thermostaat hebt zijn dat helemaal geen rare getallen.ReinO schreef: ↑ma 08 sep, 2025 19:40zo te lezen ben ik dan aan nieuwe thermostaat toe: schommelt voortdurend heen en weer tussen
Een radiator verouderd/verliest capaciteit onder invloed van vuil/insecten/steentjes wat je tijdens het rijden oppikt. Zeker als hij qua capaciteit al wat krap bemeten is voor de auto ga je die vervuiling eerder merken. Tijdens normaal rijden merk je dat waarschijnlijk niet, totdat je een keer met 30 graden buitentemperatuur en airco aan in de file staat of een berg beklimt en de boel oververhit raakt.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Klopt en mee eens hoor,alleen in die omstandigheden rij ik niet en met alleen stadsritjes zie je
verder niets. Het was dat er een fan kapot ging en de kap meenam. op 1 fan doet ie het ook prima maar
dacht 'toch ff checken '.
Ik had al wel een nagelnieuwe klaarliggen onder het motto 'don t fix if it aint broken ' (beetje met de tijd meegaan).
verder niets. Het was dat er een fan kapot ging en de kap meenam. op 1 fan doet ie het ook prima maar
dacht 'toch ff checken '.
Ik had al wel een nagelnieuwe klaarliggen onder het motto 'don t fix if it aint broken ' (beetje met de tijd meegaan).
-
LarsJanse
- Donateur

[]Voor de fan geldt eigenlijk hetzelfde… tijdens normaal rijden draait hij niet, die is alleen actief bij stilstand, file of hoogbelaste ritjes, en dan vaker icm de airco. Met halve capaciteit fan kom je ook een eind.
Reden: Quote verwijderd
-
ReinO
- Donateur (2x)

oh thnx voor de uitleg: ik ben net nieuw hier dus alle ongevraagde info is welkom 
-
LarsJanse
- Donateur

[]Ik reageer alleen op wat er gezegd wordt, zonder te kijken wie het zegt 
Reden: Quote verwijderd
-
ReinO
- Donateur (2x)

Prima hoor
dit was een poging tot humor ook!
Nog wel ff een serieus punt: jaren geleden moest er een zgn 'upgrade' plaatsvinden van het forum.
Ik had toen rond de 12.000 berichten gepost (en nog nooit een ban gehad!) maar stond toen ineens
weer op nul.... . Maar door hard werken heb ik het weer enigszins opgehaald
Over de inhoud hebben we het dan ff niet aub.

Nog wel ff een serieus punt: jaren geleden moest er een zgn 'upgrade' plaatsvinden van het forum.
Ik had toen rond de 12.000 berichten gepost (en nog nooit een ban gehad!) maar stond toen ineens
weer op nul.... . Maar door hard werken heb ik het weer enigszins opgehaald
Over de inhoud hebben we het dan ff niet aub.