Een maand geleden heb ik mij geregistreerd op dit forum, omdat ik mij nu toch wel echt wil verdiepen in een Saab Aero.
Eerst wat over mijzelf:
Ik ben Kris 50 jaar en wonende vlak bij Lier provincie Antwerpen, fervent Citroën rijder en enthousiast meer bepaald de Citroën CX waarvan ik er meerdere van bezit en waaronder de 25 GTi Turbo mijn absolute favoriet is (daarvan heb ik zowel de serie 1 als de serie2 Turbo2)
Verder heb ik ook een Xantia Turbo CT wat dan staat voor een 2l benzine Turbo met "vlakke koppel curve" daar bovenop heb ik voor mijn bedrijf ook nog 2x een C5 PH2 break.
Nu zie je waarschijnlijk al vanwaar de interesse komt voor de Saab Aero
Benzine Turbo motoren staan voor mij als de ultieme motoren en staan garant voor rijplezier en ik moet hier niet vertellen dat Saab daar de grootmeester in is/was.
In de jaren '80 was ik naast de Citroën CX25 GTi Turbo ook gefascineerd door de Saab 900 Turbo en de 9000 die er ook in Aero was, nu de CX'n heb ik (1 als zelfs 25 jaar) en die gaan niet weg, maar het idee is er al langer om ooit een Aero aan de collectie toe te voegen.
Sinds kort heb ik Abraham gezien en kreeg ik wel het idee dat als ik ooit een Aero wil bezitten dat dit dan geen 10 jaar meer moet duren.
Dus daarom heb ik mij aangemeld op dit forum om zoveel mogelijk kennis te vergaren om dan gericht te kunnen gaan uitkijken naar een mogelijk geschikte wagen.
Mijn interesse gaat in de eerste plaats naar een 9-5 Aero van rond de eeuwwisseling, ik begrijp dat deze er zijn van 1997 tot 2010 en dat er ook een facelift is?
Als voorbeeld :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -aero-2000
Ik zie vaak bij wagens die te koop staan "nieuwe motor" ook bij deze , zijn deze motoren dan zo fragiel?
Zelf heb ik door de jaren heen altijd wagens gekocht die meestal onverkoopbaar waren ivm (meerdere) defecten waar dus niemand de gok wilde aan wagen, voor mij is dit altijd interessant geweest omdat ik zelf sleutel (en vrij ver ga daarin) en op die manier mooie (dure versie's) voor weinig heb kunnen kopen.
Keerzijde is meestal een pak werk en ook een grote onderdelen kost voor een wagen op punt te krijgen en meestal een vrij forse km stand, waar ik helemaal niet van schrik.
Zo hebben mijn Citroën C5 breaks respectievelijk 275000en 380000km, beide hebben de originele aandrijflijn die in erg goede staat zijn.
Maar hoe zit dat bij de 9-5 Aero, moet je bang hebben van hoge km standen en hoe zit het eigenlijk met de motor?
Die motor is een 2300 cc? waar kan ik hier info over vinden?
Hoe goed zijn de versnellingsbakken en de koppeling en zijn deze goed te vervangen?
Stuurinrichting en ophanging, hoe verdragen die de km stand.
Kortom heel wat vragen waar ik een antwoord of inzicht wil in krijgen.
Zijn hier trouwens Belgen met een 9-5 Aero?
Groeten,
Kris