Maar snap je verbazing, je verwacht toch niet dat zo'n pomp het na een paar maanden al begeeft.
Zwarte '01 Aero Estate
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Stuurbekrachtiging kapot?
Denk dat het ook een verandering in de markt is die niet alleen betrekking heeft op Saab. Veel aftermarket merken waren vroeger van betere kwaliteit dan nu, is ook mijn ervaring en hoor ik wel vaker ook buiten Saab-kringen. En is geen peil op te trekken welk product van welk merk wel goed is, met uitzondering van Sachs voor schokdempers bijvoorbeeld. Maar had een jaar of twee geleden een nieuwe waterpomp van Magnetti Marelli (die alle benzinepomp voor de F1 leveren kwam ik onlangs achter) en die brak al in tweeën bij het aandraaien van een m8 boutje en dat was echt niet met veel kracht.
En zo nog ettelijke voorbeelden. OEM of uitdokteren wie OEM geleverd heeft en dan dat merk kopen is toch het beste is de ervaring.
Maar snap je verbazing, je verwacht toch niet dat zo'n pomp het na een paar maanden al begeeft.
-
Koen K
- Donateur

Hmm, dat zou kunnen, en ik besef nu ook dat mijn laatste serieuze sleutelwerk zich ook al een jaar of tien geleden afspeelde. Ik word oud 
-
9323
- Donateur (2x)

Het merk wat erop staat zegt ook niet altijd erg veel. Vaak komen onderdelen van verschillende merken uiteindelijk uit dezelfde fabriek. Neem de multiriemspanner voor 9-5/9-3: welk merk je ook kiest, alleen de verpakking is anders; op het ding zelf staat altijd 'Dayco'. Wat toevallig ook de OEM fabrikant is in dit geval.
Ik heb het idee dat de wat duurdere aftermarket-merken - SKF, ATE, INA, Bilstein, Sachs, Zimmermann, etcetera - nog wel hun eigen spul maken. Daarvan is de kwaliteit goed en constant.
Ik heb het idee dat de wat duurdere aftermarket-merken - SKF, ATE, INA, Bilstein, Sachs, Zimmermann, etcetera - nog wel hun eigen spul maken. Daarvan is de kwaliteit goed en constant.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ook die shoppen nogal eens wat af bij elkaar. Neem bijv Valeo/Sachs/LuK met koppelingen, drukgroepen en vliegwielen. In mijn ervaring zit vaak gewoon de OEM versie in de doos, onafhankelijk van welk merk je koopt. Als Sachs het ontwikkeld heeft verkoopt iedereen Sachs, als LuK het ontwikkeld heeft verkoopt iedereen LuK, etc.
Maar er zijn ook een hele hoop onderdelen waar dit niet op gaat, en er zijn ook een hoop onderdelen waarbij hetzelfde merk als origineel kopen niet betekent dat het daadwerkelijk hetzelfde onderdeel is als het originele (dat zie je dan weer bij bijv remmen).
Maar er zijn ook een hele hoop onderdelen waar dit niet op gaat, en er zijn ook een hoop onderdelen waarbij hetzelfde merk als origineel kopen niet betekent dat het daadwerkelijk hetzelfde onderdeel is als het originele (dat zie je dan weer bij bijv remmen).
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Saab 9-5 estate rijden is een dure hobby, daar ben ik inmiddels ook achter. Ik heb de mijne voor een schappelijk bedrag vorig jaar kunnen kopen, maar de aanschafprijs heb ik nog drie keer moeten uitgegeven om de auto naar mijn zin te krijgen. En dan istie nog niet eens klaarKoen K schreef: ↑vr 17 jun, 2022 9:57
Oh ja, voor de statistieken: we hebben de 9-5 nu 2 jaar en 40.000 km in bezit. In de tussentijd hebben we € 5763,44 aan bonnetjes betaald!
Ik heb echter eerder hetzelfde gedaan met de 9-3 aero en die rijd ik nu de afgelopen 3 jaar al nagenoeg onderhoudsvrij. Houd moed!
-
Koen K
- Donateur

Re: Zwarte '01 Aero Estate
Dank je, uiteindelijk komt het vast in orde 
Afgelopen weekend ook weer een positieve ervaring: lekker knallen op de Autobahn. Bij 242 op de GPS zat er nog een beetje meer in, maar het verkeer liet het niet toe. Ik heb nog een stukje opgereden met een nieuwe Audi S3, die reed slechts met de grootste moeite iets bij mij weg! Daarna mocht ik verbaasde blikken en twee opgestoken duimpjes in ontvangst nemen
Afgelopen weekend ook weer een positieve ervaring: lekker knallen op de Autobahn. Bij 242 op de GPS zat er nog een beetje meer in, maar het verkeer liet het niet toe. Ik heb nog een stukje opgereden met een nieuwe Audi S3, die reed slechts met de grootste moeite iets bij mij weg! Daarna mocht ik verbaasde blikken en twee opgestoken duimpjes in ontvangst nemen
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Met een andere versnellingsbak en aanpassing in je software zit de 300 ook binnen bereik. 
-
Koen K
- Donateur

Kanonne, da's niet niks... Maar qua prioriteiten lijkt me dit wel redelijk laag op het lijstje staan 
Eerst maar eens kijken waar de (teruggekeerde) trilling bij het remmen op hoge snelheid vandaan komt...
Eerst maar eens kijken waar de (teruggekeerde) trilling bij het remmen op hoge snelheid vandaan komt...
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Waarschijnlijk zit de trilling in je draagarmen en uitlijning.
Wat ook zou kunnen is dat er verkeerde schijven gemonteerd zijn.
De originele Saab schijven zijn namelijk uitgebalanceerd ze zijn te herkennen doordat er een stukje uit de koelribben is gefreesd.
Wat ook zou kunnen is dat er verkeerde schijven gemonteerd zijn.
De originele Saab schijven zijn namelijk uitgebalanceerd ze zijn te herkennen doordat er een stukje uit de koelribben is gefreesd.
-
Koen K
- Donateur

Zo, blijkbaar is het alweer drie jaar geleden dat ik hier nog eens een berichtje geplaatst heb...
De 9-5 is nog steeds in bezit en nog steeds een enorm fijne auto—nu onze enige. Rond de 250.000 km inmiddels, en omdat mijn vriendin en ik allebei op de fiets naar werk gaan komen de kilometers er ook niet zo snel bij.
Begin dit jaar weer door de APK heen, grote beurt, stuurpomp, alle rubbers van het onderstel vervangen en nog wat zaken.
Één puntje wil ik nu ook graag eens gaan aanpakken en dat is de beginnende roest aan de achterste wielkasten. Weet iemand daar toevallig een goed adres voor in omgeving Dordrecht? Ik kom er met de zoekfunctie en via Google niet zo goed uit.
Plaatje voor de sfeer:

De 9-5 is nog steeds in bezit en nog steeds een enorm fijne auto—nu onze enige. Rond de 250.000 km inmiddels, en omdat mijn vriendin en ik allebei op de fiets naar werk gaan komen de kilometers er ook niet zo snel bij.
Begin dit jaar weer door de APK heen, grote beurt, stuurpomp, alle rubbers van het onderstel vervangen en nog wat zaken.
Één puntje wil ik nu ook graag eens gaan aanpakken en dat is de beginnende roest aan de achterste wielkasten. Weet iemand daar toevallig een goed adres voor in omgeving Dordrecht? Ik kom er met de zoekfunctie en via Google niet zo goed uit.
Plaatje voor de sfeer: